Probleme cu serviciile de taxi la Aeroport și impas în implementarea principiului „Primul venit - primul servit”
Călătorii sunt îndemnați să manifeste prudență în contactarea serviciilor de taxi de la Aeroportul Internațional Chișinău, iar companiile sunt atenționate să nu trișeze la calcularea tarifelor și să elibereze bonuri fiscale. În acest sens, Aeroportul a inițiat o campanie de informare și a pus la dispoziția pasagerilor un panou, în zona de sosiri, cu prețurile orientative pentru călătorii. Nu toți, însă, cunosc despre acest lucru, iar principiul de funcționare a serviciilor de taxi „Primul venit - primul servit” pare să nu funcționeze întocmai cum a fost planificat.

Acum un an, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, anunța că toți operatorii de taxi vor putea prelua pasageri de la Aeroport, vor avea o parcare amenajată, unde vor sta la rând și vor aștepta să preia pasagerii. Principiul de funcționare era preconizat a fi „Primul venit - primul servit”, pentru a evita ambuteiajul din fața Aeroportului, iar taximetriștii să nu mai stea la ieșire să preia pasagerii. Realitatea însă e alta. În parcarea amenajată de la Aeroport erau astăzi câteva mașini, practic, toate de la aceeași companie. Imediat cum a aterizat un avion, au și început să apară mașini de la alte companii în fața terminalului, semn că pasagerii au făcut comenzi prin intermediul aplicațiilor și au evitat să folosească operatorii din parcare. Unele mașini au blocat banda pentru transportul public.
VOX: „Care comandă prin aplicație, care de la serviciile autorizate. Noi lucrăm pe contor.”;
*„Propunem taxi sau se apropie omul personal. Se respectă regulile, dar avem și regulile noastre. Ne ajutăm între noi, poate cineva are nevoie de mai mulți bani. Ne ajutăm ca între prieteni, nu ca între colegi.”;
Opiniile pasagerilor sunt împărțite. Unii au acuzat ilegalități în urma folosirii serviciilor de taxi.
VOX: „Fiecare cu prețul lui, dar este taximetru.”;
„Cu aplicația e mai convenabil. Zic că e mai convenabil. Am avut cazuri când nu s-a eliberat bon fiscal.”;
„Acestea controlate îs normale. Când venim (n.r. în țară) ăștia cer 300 de lei. Fărădelege! Nu plătesc nimic la stat.”;
„De la Aeroport spre Ciocana - 300 de lei când am venit în luna decembrie. Anul trecut era.”;
„Eu o să mă cert cu ei. Dacă-mi dai bon, eu îți dau 300 de lei.”
Pentru a evita suprataxarea unei călătorii, în incinta Aeroportului a fost instalat un panou cu prețurile orientative pentru o anumită distanță. Pasagerii sunt îndemnați să se asigure că apelează la servicii de taxi autorizate și că nu vor plăti mai mult. Totodată, Aeroportul este în proces de creare a unui mecanism de revizuire a circulației rutiere în zona adiacentă terminalului.
„Această reorganizare a traficului este necesară pentru a evita implicarea permanentă a echipajului Poliției, pentru fluidizarea traficului și pentru a exclude necesitatea implicării Autorității Naționale a Transportului Auto care combate traficul ilicit de pasageri. Taximetriștii pot staționa în locurile destinate acestora, dar nefiind teritoriul ce aparține propriu-zis întreprinderii, Aeroportul nu poate reglementa întocmai toate regulile care trebuie să fie respectate. Din moment ce vom avea un proiect aprobat de comun cu Primăria și cu Poliția, vom avea clar stabilite regulile și cum va fi limitat accesul în zona terminalului”, a explicat purtătoarea de cuvânt a Aeroportului Internațional Chișinău, Natalia Cojocaru.
Pentru nerespectarea regulilor de circulație rutieră, Aeroportul anunță că își rezervă dreptul de a sesiza Poliția și Agenția Națională Transport Auto, pentru a asigura servicii de transport de calitate, circulație fluidă și siguranță pentru toți călătorii.