Economic

Interviu ÎN CONTEXT// Vitalie Rapcea: Fără Calea Ferată și porțiuni navigabile, nu vom avea o infrastructură bună a drumurilor

Statul să vină cu o Strategie de Dezvoltare a Mobilității în Republica Moldova. Opinia aparține directorului de program la Centrul Analitic „Expert-Grup”, Vitalie Rapcea, și a fost exprimată pentru emisiunea „ÎN CONTEXT” de la Moldova 1. Expertul economic susține că Strategia trebuie să stipuleze care este rolul Întreprinderii „Calea Ferată din Moldova” (CFM) în prezervarea infrastructurii drumurilor, cum ne încadrăm pe porțiunile navigabile pe șenalul râurilor Nistru și Prut, dar și în targeturile de environmental asumate de țara noastră.

Radu Osipov: Bună seara, domnule Rapcea. Vreau să înțeleg și eu, dar și cei care ne urmăresc acum în direct: firul roșu care leagă aceste demisii de la două întreprinderi strategice. Statul este un bun gestionar, intervine prea mult sau prea puțin? Pe de o parte, recunoaște că mediul privat s-ar descurca mai bine. De exemplu, intenția de a concesiona Aeroportul.

Vitalie Rapcea: Nu cred că este o noutate pentru noi acest lucru, că statul nu este cel mai bun gestionar. Mai mult decât atât, statul cam nicăieri în lume nu este un gestionar foarte bun al întreprinderilor. Tocmai de aceea și decizia, de fapt, care a fost luată de Guvernul Republicii Moldova, prin aprobarea acelei Strategii de proprietate a statului, de diminuare a prezenței statului în economie. Și, de altfel, recent a fost anunțată și acea listă a întreprinderilor care urmează a fi deetatizate tocmai pentru acest motiv.

Dar, în afară de constatarea simplă a faptului că statul nu este cel mai bun gestionar, totuși, în acea listă sunt și întreprinderile pe care statul nu planifică să le înstrăineze sau sunt importante pentru stat pentru că, eventual, participă la asigurarea unui mediu adecvat pentru buna desfășurare a economiei sau elimină un eșec de piață.

Și atunci statul va rămâne în continuare administrator pentru unele întreprinderi pe care le consideră nepasibile de privatizare. Și aici e foarte important să se deschidă discuția ce măsuri trebuie să întreprindă Guvernul pentru ca să elimine acele probleme pe care le-a menționat și domnul Tofilat în mesajul său, și domnul Vozian. Și aici e foarte important de menționat că o bună parte din criticile pe care le aduc foștii manageri, de altfel, buni manageri ai întreprinderilor de stat și pe care, din păcate, i-am ratat. Așa cum zice și domnul Lupușor, este o adevărată hemoragie de manageri de calitate. Și domnul Ciubuc și-a anunțat demisia, ceva timp în urmă.

Deci, impută statului o lipsă de câmp de manevră. Pentru un administrator profesionist este important ca acestuia să i se delege un mandat în limita căruia acesta să poată acționa. Or ceea ce face statul este micromanagement, este un adevărat babysitting cu administratori care sunt de stofă și capabili să administreze întreprinderea, dar nu au libertatea să o facă.

Și atunci, latența asta, de care a vorbit și domnul Preașcă, în luarea deciziilor vine să păgubească, de fapt, întreprinderea. Și deciziile trebuie luate rapid într-un mediu concurențial, mai cu seamă. Și în lipsa unei libertăți acordate atât managerului, cât și Consiliului, libertăți decizionale, nu putem vorbi de o administrare eficientă.

Or pe moment este mult prea mare implicarea fondatorului și mult prea multe decizii depind de un fondator constipat, iertați-mi expresia, dar care pe moment nu este capabil, pentru că nu are capacități instituționale și necesită a fi reformat ca să ia decizii rapide.

Radu Osipov: Domnule Rapcea, în cadrul CFM aș vrea să facem o precizare. O întrebare pe care a pus-o retoric și domnul Tofilat. Calea Ferată este o afacere sau este un serviciu public care ar trebui subvenționat de stat?

Vitalie Rapcea: Cred că ar trebui să puneți această întrebare fondatorului pentru că acesta ar trebui să vină cu viziunea și cu mandatul pentru această întreprindere. Dar vă pot spune un lucru, CFM este o întreprindere extrem de nevralgică pentru Republica Moldova și importantă. Și statul și-a bătut joc de această întreprindere prin faptul că a pus pe seama ei prestarea unui serviciu public fără neapărat compensarea acestui serviciu public. Deci, nu s-a ținut cont de faptul că întreprinderea avea rezultate tot mai proaste în ceea ce privește sau cerere tot mai proastă în ceea ce privește transportul de marfă din contul căruia finanța sau subvenționa transportul de pasageri.

Mai mult decât atât, Întreprinderea „Calea Ferată din Moldova” este importantă pentru că sănătatea acesteia determină și o prezervare a infrastructurii drumurilor. Or noi nu putem vorbi de drumuri bune în contextul unei căi ferate inexistente până azi. Atâta timp cât vom transporta grânele pe drumuri în loc să utilizăm calea ferată sau aceleași metale uzate sau eventual carburanții sau cimentul cu tirurile în locul căii ferate, noi nu putem prezerva activele în care atât de mult se investește în ultima perioadă. Vorbesc de drumuri.

Și atunci este judicioasă propunerea domnului Tofilat de a vedea subiectul la o altă scară decât cea super îngustă a unei singure întreprinderi. Și rolul acesteia este mult mai important și depășește doar cadrul instituțional al întreprinderii de stat și eventual are impact asupra întregii infrastructuri de transport. De aceea răspunsul la întrebarea dumneavoastră este: așteptăm statul să vină în Strategia de Mobilitate să zică care este rolul acestei întreprinderi, dacă vorbim în speță de ea. Și care este viziunea statului vizavi de dezvoltarea în general a mobilității în Republica Moldova. Or fără Cale Ferată și fără porțiuni navigabile pe șenalul râurilor Nistru și Prut noi nu prea ne încadrăm în targeturile de environmental pe care ni le-am propus să le atingem.

Radu Osipov: Vă mulțumesc mult, domnule Rapcea, pentru că ați acceptat să discutăm în această seară și vă mai așteptăm „ÎN CONTEXT”.

Citește mai mult