Institutul Național pentru Educație și Leadership, lansat cu sprijinul UE: 1000 de mentori și formatori vor fi pregătiți la prima etapă
A fost lansat primul Institut Național pentru Educație și Leadearship. Responsabilitatea de bază a instituției este formarea continuă a cadrelor didactice din sistemul de învățământ. Astfel, Institutul își propune să gestioneze o rețea de o mie de mentori și formatori, dintre cei mai buni profesori din țară, care vor lucra în toate școlile și vor sprijini avansarea profesională a colegilor lor pedagogi.

„Pentru, cel puțin, primul an de activitate vom avea o rețea de o mie de mentori, dintre care 40 de formatori naționali. În perioada care urmează, în două săptămâni, vom demara procesul de selecție a formatorilor naționali, aceștia vor fi formați prin intermediul experților internaționali. Totodată, vom forma 40 de formatori regionali, care vor avea misiunea de a forma, la nivel local, mentorii din raion sau municipiu”, a declarat Viorica Andrițchi, director INEL.
„Avem un șir întreg de probleme pe care ne-am dori să le putem rezolva prin acest Institut. Fie că vorbim de violența în școală, fie că vorbim de bullyng, fie că vorbim de digitalizare, toate acestea necesită o schimbare și atunci acest Institut Național pentru Educație și Leadearship ar putea fi acest suport care să ghideze, să orienteze instituțiile noastre de învățământ, direcția pe care noi ne-o dorim”, a precizat Dan Preciun.
Prin intermediul acestui Institut se urmărește dezvoltarea gândirii critice a elevilor, dar și profesorilor, a menționat președinta Maia Sandu.
„Este foarte important ca elevii să cunoască matematică, istorie, limbă română, dar în responsabilitatea noastră este să ne asigurăm că fiecare copil, indiferent câtă matematică știe să aleagă să fie empatic, responsabil, să respecte drepturile celorlalți și să știe să-și apere propriile drepturi. Știu că la prima etapă a activității sale, INEL va pregăti 1000 de mentori și formatori dintre cei mai buni profesori din Moldova. Iar aceștia vor lucra în școlile din toată țara și vor sprijini continuarea formării profesionale a colegilor lor pedagogi”, a declarat Maia Sandu.
Institutul Național pentru Educație și Leadership își mai propune să ajute tinerii specialiști și să organizeze activități de încurajare a tinerilor să urmeze o carieră didactică.
„Sistemul de mentorat este gândit să ajute fiecare cadru didactic debutant să reflecteze asupra experienței proprii, să vadă nu atât nereușitele cât progresul și să înțeleagă că „da, calea este lungă pentru competențele profesionale, dar fiecare pas mic o să ajute la dezvoltarea acestor competențe”, a declarat Serghei Lîsenco, specialist, Direcția Mentorat, INEL.
„Un tânăr specialist ar trebui să fie încurajat, susținut și direcționat spre o cale corectă”, a menționat Liuba Moraru, profesoară.
„Noi, ca profesori, suntem puși în situația să ne transformăm, să facem schimbări să aducem elemente corecte copiilor și cred că INEL este un lucru benefic și foarte important pentru a evolua ca stat”, a declarat Serghei Zgherea, profesor.
Institutul se bucură de sprijinul Uniunii Europene și partenerilor internaționali UNICEF și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare.
„Uniunea Europeană este un partener, care prin contribuția sa vrea un lucru simplu: vrea să facă din copiii Republicii Moldova, liderii generației lor. De aceea eu așa citesc cuvântul „leadership”. Nu mentorii să fie liderii cuiva sau să fie un politician liderul cuiva. Copiii Republicii Moldova să fie liderii generației lor și cred că aici este o misiune pe care INEL-ul poate să și-o îndeplinească”, a declarat Daniel Funeriu, înalt comisar UE pentru Educație.
Președinta Maia Sandu a făcut o paralelă cu situația din educație din Ucraina, în timp ce la Chișinău se discută despre acest domeniu în liniște și pace.
„În țara vecină, în Ucraina, copiii învață alfabetul în subsoluri, iar profesorii predau teme sub atacul bombelor gândindu-se că fiecare lecție predată poate fi ultima. Această tragedie ne arată foarte clar că o societate în care te poți dezvolta, în care un om se poate dezvolta plenar, este o societate, în primul rând, pașnică și, bineînțeles, liberă. Aceasta este o societate pe care vrem să o construim”, a declarat Maia Sandu.
Crearea Institutului Național pentru Educație și Leadearship face parte din cele 20 de priorități ale Guvernului și Președinției, incluse în Planul Național „Construim Moldova Europeană".