Politic

INTERVIU // Marin Butuc: Din 2025, NATO și R.Moldova vor coopera pe mai multe direcții

Din 2025, urmează un program special de cooperare cu Alianța Tratatului Atlanticului de Nord, numit Program Adaptat Individual al Parteneriatului (ITPP). Acesta se va implementa pe mai multe direcții de colaborare cu Republica Moldova, cum ar fi consolidarea forțelor de securitate, cibernetică, dar și reziliența instituțională. Constatarea aparține expertului militar, conferențiar Marin Butuc, și a fost făcută pentru Moldova 1. Specialistul a precizat că, astfel, statul își va sincroniza obiectivele de cooperare pe palierul de securitate și cu Uniunea Europeană.

Leanca Lașco-Rață: Așadar, sunt trei decenii de la semnarea documentului cadru al Programului NATO „Parteneriat pentru Pace”. Vreau să vă întreb mai întâi ce înseamnă la modul practic această conlucrare?

Marin Butuc: La modul practic, această cooperare a Republicii Moldova cu Alianța Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) a presupus subsecvent o multitudine de programe, zeci de programe care au vizat atât consolidarea sectorului de apărare, vorbim de cele cu referire la forțele armate ale Republicii Moldova, dar și, desigur, instituții civile, prin statutul lor, cum ar fi Ministerul Sănătății, Academia de Științe, universități, instituții de învățământ superior, dar și instituții din întregul sistem de securitate și apărare al Republicii Moldova.

Desigur, parcursul acestor 30 de ani a fost unul benefic și, după cum am menționat, rezultativ din acest punct de vedere. În 1994, a fost semnată aderarea Republicii Moldova la Parteneriatul pentru Pace. Ulterior, în 2006, a fost semnat Planul individual de acțiuni Republica Moldova – NATO, care, în esență, viza consolidarea în primul rând a instituțiilor statului, ceea ce este un factor foarte important. Și astăzi ne convingem de acest lucru, cât de importantă este consolidarea și reziliența instituțională, în special în procesul de integrare europeană pe care Republica Moldova și l-a asumat. Și, de fapt, a fost un fapt prevăzut în contextul cooperărilor cu NATO chiar din 2006 și până în prezent.

Cunoaștem foarte bine că în 2014 a fost aprobat și mai bine zis anul acesta avem 10 ani de la inițierea Programului de consolidare a capacităților de apărare. Ulterior, în 2015, Republicii Moldova i se oferă această posibilitate de a adera și semnează un pachet de acțiuni specifice în vederea consolidării sistemului de securitate și apărare al Republicii Moldova, prin inaugurarea și prin demararea acestui program de consolidare a capacităților de apărare.

Cunoaștem foarte bine că, din 2018, în luna decembrie, la Chișinău a fost deschis Oficiul de legătură NATO. A fost și este, de fapt, o instituție de referință importantă în relația pe care o are Republica Moldova cu NATO în ceea ce privește menținerea dialogului politic. Dar, totodată, prezența acestei instituții constantă în procesul de implementare a acelor programe, zeci de programe atât pentru sectorul militar, dar și pentru instituțiile cu destinație civilă. Și, desigur, cunoaștem foarte bine că pe parcursul pandemiei am beneficiat de un suport constant al NATO în ceea ce privește echipamente medicale, fonduri și suport permanent acordat de către Alianța Tratatului Atlanticului de Nord.

În perspectivă, știm foarte bine că urmează un program mult mai individual și specific din 2025, care va avea patru direcții de colaborare ale Republicii Moldova cu Alianța Tratatului Atlanticului de Nord. În primul rând, sumar fiind menționate, se vor referi la dialogul și menținerea dialogului politic constant. Ulterior, consolidarea forțelor armate ca un important element al sistemului de securitate al Republicii Moldova. A treia direcție: informarea și documentarea societății pe subiectele NATO ca alianță politico-militară. Și, desigur, vorbim și de tema pe care am menționat-o anterior: consolidarea instituțiilor statului, pentru că un stat puternic se bazează pe instituții consolidate și reziliente.

Leanca Lașco-Rață: În prezent, se speculează precum că parteneriatul și cooperarea cu Alianța Nord-Atlantică ar contraveni prevederilor constituționale și ar încălca chiar statutul de neutralitate al țării noastre. În ce măsură acest parteneriat contravine regulilor țării noastre?

Marin Butuc: Trebuie să menționăm că NATO, în orice formă de colaborare, discuția și dialogul pornește anume de la subiectul neutralității asumate a Republicii Moldova. Alianța Tratatului Atlanticului de Nord în toate cazurile menționează susținerea și respectarea, mai bine zis, a respectivului statut asumat de către Republica Moldova.

Desigur, neutralitatea nu este un impediment de a coopera, pentru că noi suntem printre cele 40 de state care își doresc să mențină un parteneriat cu Alianța Tratatului Atlanticului de Nord. Suntem în lista statelor care prin diverse programe vor să-și consolideze instituțiile, vor să-și profesionalizeze sistemele de apărare, sistemul de securitate național. Și, desigur, acest lucru nu contravine statutului de neutralitate al Republicii Moldova.

Desigur, în ceea ce privește neutralitatea, există și anumite deficiențe ale neutralității noastre la nivel internațional, pentru că ea nu beneficiază de un suport internațional suficient. Pentru că știm foarte bine ca suport juridic, neutralitatea, ca să fie una sustenabilă, e necesar să corespundă mai multor rigori, printre care și nedislocarea de forțe străine pe teritoriul statului respectiv. Ceea ce, desigur, nu este o realitate pentru noi, deoarece avem forțe străine dislocate ilegal pe teritoriul Republicii Moldova. În acest sens, statutul propriu-zis este discutabil, dar și situația asumării acestui statut nu contravine nici unei forme de cooperare cu Alianța Tratatului Atlanticului de Nord.

Leanca Lașco-Rață: Vă mulțumesc pentru această discuție.

Citește mai mult