Atenție, un nou tip de escrocherie! Recensământul nu prevede colectarea datelor bancare
Autoritățile avertizează cetățenii despre un nou tip de escrocherie pe lângă colectarea datelor pentru recensământ. Cetățenii sunt atenționați că recenzorii colectează informațiile prin interviu față în față, iar întrebări privind datele bancare nu sunt în chestionar.
Atenționarea vine după ce au fost raportate cazuri din partea populației precum că au fost contactați la telefon și li s-au solicitat datele bancare sub pretextul colectării datelor pentru recensământ.
„Informăm că datele de la recensământ sunt colectate pe o tabletă și doar prin interviu față în față. În chestionarul de recensământ nu sunt întrebări privind datele bancare. În cadrul recensământului, oferiți răspunsuri doar persoanelor angajate de Biroul Național de Statistică. Recenzorul este obligat să prezinte legitimația și să poarte vestimentație cu logo-ul recensământului”, notează sursa citată.
Biroul Național de Statistică nu solicită datele cu caracter personal
Solicitată pentru a oferi unele precizări, șefa adjunctă a Biroului Național de Statistică, Aurelia Spătaru, a declarat că instituția pe care o reprezintă nu are nicio tangență cu băncile și nu solicită date bancare.
„Avem linia verde 800 824, la care populația poate să telefoneze atunci când vine recenzorul la Dvs. acasă. Puteți verifica numele recenzorului cu care el se prezintă și îl are scris în legitimație. Operatorii nu au voie să dea numele recenzorului, dar îl pot confirma. Este adevărat că avem o întrebare în chestionar prin care solicităm un număr de contact, dar îl cerem pentru a verifica ulterior, după ce se va încheia recensământul, dacă a fost recenzorul la Dvs. și v-a adresat astfel de întrebări”.
Șefa adjunctă a BNS a subliniat că recensământul populației și locuințelor din 2024 se desfășoară doar prin interviu față în față.
„Deci recenzorul vine la oameni acasă, își cere permisiunea să pună întrebările din chestionar. Doar în acest fel are loc recensământul. Noi nu colectăm date cu caracter personal la telefon. Nu are nicio treabă Biroul Național de Statistică cu banca, cu date bancare, pe noi nu ne interesează. Pe toți îi îndemn să se uite pe pagina Biroului Național de Statistică și să vadă ce întrebări punem noi acolo. Noi îi întrebăm despre casa în care locuiesc, din ce sunt construiți pereți acoperișul și din ce an este casa. Întrebările sunt pentru ca ministerele care au competența de construcție a caselor să ia anumite măsuri. De exemplu, să vadă câte case vechi avem noi, poate ar trebui luate în evidență cumva si ajutată populația să se mute în alte case sau să le întărească, sau cei care se îngrijesc de eficiența energetică, poate anumite case trebuie să fie izolate”.
Prin intermediul acestui exercițiu, autoritățile își mai propun să cunoască mai bine condițiile de trai ale cetățenilor.
„Alte întrebări sunt legate de locuințe, dacă sunteți dotați cu apă, canalizare, bucătărie, ca să cunoaștem condițiile de trai ale oamenilor și după asta întrebăm despre persoane: sexul, vârsta, cetățenie, apartenența etnică, limbi vorbite, dacă lucrează sau nu. Întrebăm ca să știm ce procent din populație este angajat în câmpul muncii”**.
Precizăm că recensământul persoanelor și locuințelor a început la 8 aprilie și se va desfășura până la 7 iulie. Acesta fiind cel mai important exercițiu statistic național care oferă informații demografice. Va dura trei luni, o perioadă mai îndelungată comparativ cu cel din 2014, care s-a desfășurat timp de două săptămâni.
Datele despre persoane și locuințe sunt colectate de peste 4000 de recenzori care folosesc, în premieră, tablete electronice pentru completarea chestionarelor.
Menționăm că persoanele care vor refuza să completeze chestionarele de recensământ și nu vor putea fi convinse prin nicio metodă riscă să fie amendate. Dacă în prima vizită proprietarii nu vor fi găsiți acasă, recenzorii vor putea efectua încă patru vizite la domiciliul acestora.