INTERVIU cu Mihaela Sirițanu // De ce R.Moldova nu are stabilitate macrofinanciară? Opinia expertei
Stabilitatea macrofinanciară este un indiciu pentru investitorii străini de existență a unui mediu predictibil de operare, iar Republica Moldova nu poate oferi deocamdată această siguranță din cauza restanțelor în reforma justiției și în combaterea corupției. Experta în economie, Mihaela Sirițanu, a mai explicat în cadrul buletinului de știri de la Moldova 1 că, în actuala situație geopolitică, investițiile nu vor veni doar din țările vecine sau diasporă.
Moldova 1: Continuarea reformelor în justiție va asigura sustenabilitatea acțiunilor în toate celelalte domenii și va crea premisele necesare pentru dezvoltarea afacerilor, precum și pentru consolidarea securității energetice. Este opinia premierului Dorin Recean la întrevederea cu delegația FMI. Experții se află la Chișinău până pe data de 2 mai pentru evaluarea programelor de finanțare ale FMI cu Republica Moldova. Mai multe despre acest subiect discutăm cu Mihaela Sirițanu, expertă în economie, care este în legătură directă cu noi. Așadar, programul autorităților moldovene susținut de FMI are o durată de 40 de luni și a fost aprobat în decembrie 2021. Între timp, știm că FMI a majorat volumul total de creditare pentru țara noastră, iar în acest context, cum apreciați stadiul actual de implementare a programului cu FMI?
Mihaela Sirițanu: În acest moment, Republica Moldova are de fapt două programe de finanțare de la FMI, care au obiective diferite, dar complementare. În primul rând, un program are obiectivul de a consolida reziliența la șocurile climatice și de a sprijini reformele sectorului energetic, iar celălalt program are obiectivul de redresare a economiei după pandemie și de consolidare a guvernanței și cadrelor instituționale ale Moldovei. În acest moment, implementarea este relativ bună, dacă ne uităm la mediul complex în care operăm. Autoritățile moldovenești s-au concentrat până acum, în primul și în primul rând, pe mitigarea crizelor provocate de pandemie și război. Și aici cifrele sunt cât de cât îmbucurătoare. Dacă la începutul războiului, de exemplu, Moldova a înregistrat o creștere economică negativă de -6%, anul trecut, a avut loc o redresare a economiei, cu o creștere de 2%.
De asemenea, și inflația s-a diminuat semnificativ, de la 30% în anul 2022, la 13% în anul trecut. Știm foarte bine că și impactul crizei energetice a fost atenuat, prin implementarea de planuri de diversificare a surselor de energie și ajutorul social pentru oameni, pentru a mitiga impactul costurilor. Deci, dat fiind faptul că R. Moldova, din păcate, nu are o economie rezilientă și că întregul proces de mitigare a crizelor s-a bazat în primul și în primul rând pe ajutorul extern, progresul este relativ bun.
Acum rămâne ca obiectivul următor să fie îndepărtarea de la modul ăsta de operare, de gestionare a crizelor și concentrarea proactivă pe obiectivele de dezvoltare economică. Aici vorbim de eficientizarea procesului de colectare a taxelor, de reforme vamale, de diminuare a economiei tenebre și așa mai departe, toate care sunt condiții atașate pachetelor de împrumut de la FMI.
Moldova 1: Cât de importantă este de fapt colaborarea cu acest instrument internațional pentru dezvoltarea economică a țării noastre, mai ales dacă ținem cont că unele politici bugetar-fiscale aplicate în prezent sunt deja în concordanță cu cerințele FMI?
Mihaela Sirițanu: Colaborarea cu această instituție este extrem de importantă din câteva considerente. În primul rând, programul FMI vine la pachet cu finanțarea adițională din partea Băncii Mondiale și din partea Uniunii Europene, fiecare concentrându-se pe trei paliere diferite. Deci, FMI se concentrează pe stabilitatea macrofinanciară, Banca Mondială - pe dezvoltarea economică. Și evident, toată finanțarea de la Uniunea Europeană vine pentru a ne facilita integrarea noastră. Deci asta înseamnă că, de fapt, condiționalitatea atașată acestor programe este complementară cu criteriile pe care Republica Moldova trebuie să le îndeplinească în procesul de aderare.
Și în al doilea rând, dat fiind faptul că Moldova este într-o situație extrem de dificilă cu privire la atragerea finanțării externe, împrumuturile de la FMI sunt mult mai avantajoase. Deci sunt mult mai ieftine față de alte opțiuni disponibile, dacă vorbim de creditori privați sau alți creditori oficiali bilaterali.
Moldova 1: *Cea mai recentă evaluare a FMI, care se referă la creșterea economică și nivelul corupției în Republica Moldova publicată de altfel la începutul acestui an, arată că în ciuda unui cadru legislativ solid, corupția rămâne o provocare semnificativă care împiedică creșterea economică și convergența cu UE. Lupta cu corupția pare a fi încă anevoioasă în Republica Moldova. Cum ar putea influența acest lucru colaborarea pe care o are țara noastră cu FMI, în opinia Dvs.?
Mihaela Sirițanu: Într-adevăr, lupta cu corupția este unul din obiectivele principale ale condițiilor puse de către FMI și dacă Republica Moldova nu înregistrează progrese semnificative, asta ar însemna o sistare a ajutorului financiar, mai ales că aceste finanțări vin în tranșe, în funcție de progresul înregistrat de autoritățile moldovenești cu privire la condițiile atașate creditelor.
Moldova 1: Și o ultimă întrebare, un element nu mai puțin important este și atragerea investițiilor. Cât de deschisă este țara noastră pe acest palier?
Mihaela Sirițanu: După cum spuneam, atragerea investițiilor este crucială pentru dezvoltarea noastră economică. Din păcate, războiul și problemele pe care le avem cu justiția creează bariere uriașe. Investitorii în primul și în primul rând au nevoie de un mediu predictibil de operare. Iar Republica Moldova, din aceste două considerente majore, nu poate oferi acest lucru. Totuși, atragerea investițiilor este strâns conectată de împrumuturile țării noastre de la FMI, pentru că faptul că FMI-ul se concentrează pe stabilitatea macrofinanciară trimite un semnal puternic investitorilor străini că țara noastră poate oferi o stabilitate minimă de operare.
Totuși, aici trebuie să fim modești. Investițiile străine către Republica Moldova vor veni în primul și în primul rând din diasporă și din țările vecine, până ce nu se rezolvă situația geopolitică și până ce nu înregistrăm progrese semnificative în reforma justiției și diminuarea corupției.