Economic

INTERVIU // Iurie Calestru: În momentul în care nu va fi diferența de infrastructură de cea din UE, R.Moldova va fi Europa

În cadrul Platformei țărilor membre din Europa Centrală și de Est, denumită Inițiativa celor Trei Mări (ITM), Republica Moldova a fost inclusă în cadrul unor proiecte privind conectivitatea infrastructurii și întărirea legăturilor transatlantice. Președintele Institutului de Dezvoltare și Expertiză a Proiectelor (IDEP), Iurie Calestru a declarat pentru Moldova 1 că am putea fi ancorați în proiectele de reconstrucție a Ucrainei prin conexiunea de cale ferată Lvov - Odessa prin Republica Moldova. Potrivit lui, în momentul în care nu va exista diferența de infrastructură atunci când vii din Uniunea Europeană, atunci sigur că Europa va fi în Republica Moldova.

Moldova 1: Lucrările de amenajare a punctului de trecere Leova-Bumbăta sunt în toi. Inițial, planul prevedea construcția drumului de acces prin orașului Leova pentru a fluidiza fluxurile de mașini în zonă, a fost amenajat un sector de ocolire cu lungime de un km și jumătate. Potrivit ministrului de resort deocamdată trecerea Prutului se va face pe podul de pontoane, dar sunt în derulare și alte proiecte de infrastructură. *Rămânem „ÎN CONTEXT”. Iurie Calestru de la IDEP este în platoul Moldova 1. Vreau să începem de la acest pod de pontoane, pentru că va fi înlocuit în următorii 10 ani sau peste 10 ani. E mult sau e puțin această perioadă.

Iurie Calestru: Bine, până la urmă, atunci când vorbim de proiectele majore de infrastructură, ne referim la documentele cadru, Republica Moldova fiind deja în statutul de țară candidată face referință la anumite documente. În primul rând, documentul-cadru la care se face referință atunci când vorbim de inteconectivitatea sau de conectivitatea Republicii Moldova cu Uniunea Europeană se numește TNT Investment Action Plan și definește strategiile în vederea conectivității pentru toate ariile de transport.

Dacă ne referim concret la acest tronson, urmează câteva etape. Prima etapa sigur că ar fi procesul de evaluare, studiu de impact, studiu defezabilitate care vor răspunde la întrebarea ce fel pod trebuie să fie, care ar fi vă ținta, care ar fi traficul care ar trebui să permită. Și mai departe sigur că ar răspunde și la altele.

Moldova 1: S-a răspuns deja la întrebarea dacă merită să treacă pe acolo în pod. Asta ar conta cel puțin pentru regiunea din Sudul Republicii Moldova, ar conta și pentru agricultură. Pentru că nu știu dacă există rezultate, cum a ajutat la fluidizare podul de pontoane. Dar, ca să înțeleagă și telespectatorii noștri, ce înseamnă un studiu de fezabilitate și de ce durează mult proiectele de infrastructură?

Iurie Calestru: Deci în primul rând, studiul de fezabilitate pentru un proiect major de infrastructură poate dura de la 6 până la 24 de luni în proiecte de așa tip, de exemplu, pentru pod. Dacă vorbim de alte tipuri de infrastructură autostradă, de exemplu, Iași - Chișinău, că să luăm un exemplu concret sau Ungheni-Chișinău, vorbim de 24 - 48 de luni. De ce este atât de mult pentru că în primele 12 luni se indică ce e pentru un proiect major, da ce este care este scenariul recomandat de experți, iar în celelalte luni se lucrează cu documentația tehnică de proiect. Altfel spus nu este doar studiu de fezabilitate, dar scenariul. Conform scenariului - documentație tehnică și proiectele de execuție. Dacă doriți să vorbim concret despre proiectul Leova-Bumbăta nu-i cunosc toate detaliile, dar cu certitudine că Ministerul infrastructuri de fiecare dată și-a manifestat profesionalismul. Sunt sigur că vor fi executate lucrările în timp optim.

Moldova 1: Spuneam mai devreme și despre agriculturi. Probabil criza cerealelor de la Marea Neagă și războiul, în general, a demonstrat cât de importantă este infrastructura. Avem aproape un an de când am fost acceptați în Fondul de interconectivitate europeană. Ce poate câștiga de aici Republica Moldova.

Iurie Calestru: Da, mecanismul de conectivitate a Europei. Inițial, era gândit ca un mecanism de interconectare a infrastructurii europene sau țărilor Uniunii Europene cu țările învecinate, dacă doriți. Între timp, Republica Moldova în premieră, practic unica țară din afara blocului comunitar a primit acces la acest fond. Apropo, aproape un an în urmă, în 9 mai 2023.

De atunci sunt anumite rezultate. Să vorbim despre ele. În primul rând, dacă vorbim despre mecanismul de interconectarea Europei de conectivitate, presupune trei piloni de bază: deci conectivitatea transport, digital și sigur că conectivitatea energetică. La conectivitatea energetică deja constatăm anumite mișcări pozitive. În primul rând până la, în timpul și după Republica Moldova a devenit membru la Rețeaua Europeană de Sisteme Energetice. Totodată ne referim și la faptul că parțial au fost abolite serviciile de roming. Deci mulțumită, datorită și în timpul acestuia inclusiv a acestui mecanism au fost făcute foarte multe demersuri autorităților centrale. Și dacă ne referim la transport, sigur că au fost făcute foarte multe demersuri. Ați auzit, probabil că autostradă a fost inclusă în planul de acțiuni al Guvernului pentru a iniția lucrările privind studiul de fezabilitate, proiectele tehnice. Și, sigur, că printre acele obiective majore de infrastructură am auzit și în interviul dumneavoastră anterior, dar tot și am constatat acele inițiative de a îmbunătăți infrastructura feroviară și aici este un lucru salutabil.

Moldova 1: S-a discutat iată despre infrastructura feroviară. La nivel de idee a apărut această linie feroviară care începe din Lvov până în Odessa, trece prin Iași - Chișinău și mai multe proiecte sunt cel puțin puse pe agenda publică, dar vreau să întreb unde ar fi cumva rolul Republicii Moldova în ecuația în care acum comunitatea internațională încearcă să contribuie pentru reconstrucția postrăzboi a Ucrainei, De exemplu, Statele Unite consideră că reconstrucția postrăzboi trebuie să înceapă acum și cumva Republica Moldova ar putea să participe aici, dar și să beneficieze în același timp. Avem șansa cumva să devenim un centru, un hub logistic în această perioadă. Nu știu bine, nu știm când se va încheia războiul, dar faptul că comunitatea internațională de pe acum și de interesul pentru aceste lucru e normal să ne întrebăm acest lucru.

Iurie Calestru: Vă referiți probabil la Coridorul Solidarității și la faptul cum Republica Moldova în piața putea fi ancorată în acest demers de a susține autoritățile din Ucraina în tot ce privește reconstrucția. Și sigur că aici, dacă doriți, putem să ne referim și la câteva proiecte majore, dintre care Republica Moldova are fericito ocazie, deja nu cu incidență. Dar e rezultatul demersurilor autorităților centrale și salutăm și felicităm pe această cale includerea și în alte inițiative, precum e inițiativa celor Trei Mări, care prevede inclusiv și conectivitatea Sudului și Nordului Europei. Deci aici sigur că ne referim la aceste inițiative, Real to see reusi își Via Carpatica, Deci la conectivitatea în care și Republica Moldova ar putea fi într-o anumită măsură parte componente și el acea inițiativă care să ajungă cu trenul de la Lvov la Odessa, sigur că prin Republica Moldova.

Toate aceste inițiative, fiecare dintre ele au anumite rezultate palpabile și simțibile, dcă doriți să fie cât mai clar și pentru telespectatori, pentru simplul cetățean din simplul motiv că omul va putea mai ușor să ajungă cu toate tipurile de transport în Uniunea Europeană. Și va putea totodată să beneficieze de celași nivel de infrastructură, precum este în Uniunea Europeană. În momentul în care nu vei simți diferența de infrastructură atunci când intri în Republica Moldova din Uniunea Europeană, sigur că prin România, Europa va fi aici!

Citește mai mult