Aeroportul Internațional Chișinău nu mai poate fi privatizat: Proiectul, votat în lectură finală de deputați
Aeroportul Internațional Chișinău a fost inclus în lista bunurilor care nu pot fi privatizate. Amendamentul înaintat de președintele Comisiei economie, buget și finanțe, Radu Marian, la Proiectul de modificare a Legii privind aplicarea măsurilor restrictive internaționale a fost votat în două lecturi de 55 de deputați. Inițiativa legislativă mai prevede că APP va putea soluționa dificultățile apărute în procesul de desfășurare a licitațiilor pentru selectarea spațiilor comerciale cu destinația de alimentație publică și comerț pentru zona sterilă din incinta instituției.
Totodată, pistele de decolare și de aterizare, căile de rulare și platformele pentru îmbarcare și debarcare, cele pentru parcarea aeronavelor și alte obiective ale infrastructurii aeroportuare, precum și terenurile pe care acestea sunt amplasate țin de domeniul public al statului.
Amintim că zilele trecute, deputatul PAS Radu Marian a declarat în cadrul unui briefing de presă că „această modificare va garanta că instituția rămâne în proprietatea statului și va corecta o nedreptate comisă în timpul guvernărilor precedente”.
Directorul executiv al Centrului Analitic „Economica”, Marin Gospodarenco, a relatat pentru Radio Moldova că gestionarea aeroportului de către stat garantează că serviciile aeroportuare sunt în beneficiul publicului și ale economiei naționale.
„Gestionarea Aeroportului de către stat asigură că serviciile aeroportuare sunt prestate în beneficiul publicului până la urmă și că interesele cetățenilor, ale economiei naționale, sunt prioritare în deciziile legate de tarife, dezvoltare și investiții. Astfel, posesia Aeroportului de către stat deschide noi oportunități pentru investiții, în modernizare și dezvoltare. Guvernul pe de altă parte, poate să aloce resurse financiare și să implementeze strategii pentru a îmbunătăți infrastructura aeroportuară facilitând creșterea traficului aerian, a turismului în țară”.
Pe de altă parte, mai spune Marin Gospodarenco, gestionarea Aerogării de către stat implică și anumite riscuri.
„Există riscul de influențe politice și birocrație excesivă, care ar putea afecta eficiența și calitatea serviciilor. Este esențial să luăm o decizie echilibrată, având în vedere beneficiile și riscurile implicate și consultând părțile interesate și experții. Deciziile legate de angajări, investiții și tarife, tot pot fi influențate de politicieni”.
Amintim că Aeroportul Internațional Chișinău a fost concesionat în anul 2013, atunci când a devenit proprietatea companiei Avia Invest, controlată de Ilan Șor. Contractul de concesiune, stabilit pentru o perioadă de 49 de ani, obliga compania să efectueze investiții de peste 240 de milioane de euro. Din 28 martie, Aeroportul nu mai este administrat de compania „Avia Invest”, ci a trecut în gestiunea statului, iar procesul de preluare a activelor a demarat.
Pe 3 aprilie 2023, șefa statului, Maia Sandu, a declarat că Aeroportul Chișinău este, din nou, al cetățenilor, menționând că urmare a schemelor din 2013, statul a pierdut venituri în valoare de 1,6 miliarde de lei.
În ianuarie 2024, Agenția Proprietății Publice a anunțat că a inițiat, în comun cu Aeroportul Internațional Chișinău, procesul de demarare a licitației cu strigare pentru locațiunea activelor neutilizate din Aeroportul Chișinău, destinate activității de Travel Retail & Food and Beverages, cunoscute ca: Zona Sterilă și Zona Duty Free.
După câteva săptămâni, prima licitație de la aeroport a fost anulată din motiv că au participat doar două companii. „LeBridge și Lagardere, ceea ce nu asigură o concurență suficientă” La începutul lunii martie, autoritățile au anunțat o nouă licitație, iar la 25 martie una dintre cele două companii care tindeau la locațiunea spațiilor comerciale de la Aeroportul Internațional Chișinău a anunțat că s-a răzgândit și că nu va mai participa la licitația repetată.
Termenul de depunere a ofertelor de participare la licitație s-a finalizat pe 15 aprilie. Ulterior pe 17 aprilie, reprezentanții AIC au anunțat că licitația privind închirierea spațiilor comerciale de la Aeroportul Chișinău a fost sistată din nou din motiv că compania Lagardere Travel Retail, singura care a depus dosarul, nu ar fi prezentat „toate documentele justificative pentru a se califica în etapa finală”.
Pe 3 mai curent, APP a anunțat că licitația de la Aeroport va fi relansată, iar condițiile de participare – ajustate. De asemenea, vor fi aplicate modificări și caietului de sarcini.
82 la sută dintre moldoveni consideră că Aeroportul din Chișinău trebuie să rămână în posesia statului și doar 11 procente cred că acesta ar trebuie concesionat. Acestea sunt datele unui sondaj de opinie, realizat de IMAS, în luna februarie a anului curent.