Europarlamentare 2024

INTERVIU // Siegfried Mureșan: Dacă la votul din 9 iunie vin puțini oameni, Uniunea Europeană va fi dezamăgită deoarece a făcut foarte multe pentru R.Moldova

Alegerile europarlamentare sunt un test important și pentru Republica Moldova, dar și pentru Uniunea Europeană, iar după alegeri, la Bruxelles, va fi o majoritate pro Republica Moldova, anticipează europarlamentarul Siegfried Mureșan. Într-un interviu oferit pentru Moldova 1, Mureșan a declarat că, la rândul lor, moldovenii cu cetățenie română vor trebui să transmită un semnal pozitiv prin participare activă la scrutinul din 9 iunie.

Moldova 1: Toată lumea vorbește despre negocierile de aderare și despre sfârșitul lunii iunie. Există totuși deschidere pentru a începe negocierile propriu-zise și cât de multe lucruri mai depind acum de Guvernul de la Chișinău?

UE INTEGREAZĂ R.MOLDOVA ÎN PROGRAME EUROPENE

Siegfried Mureșan: În primul rând, situația bună în care ne aflăm în relațiile dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova este meritul Guvernului Republicii Moldova. În ultimii doi ani de zile, în relația dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană s-au făcut progrese extraordinare, progrese pe care nimeni nu le-ar fi considerat posibile în urmă cu doi ani de zile: s-a obținut statutul de stat candidat pentru aderarea la Uniunea Europeană, s-a obținut decizia unanimă de începere a negocierilor de aderare. Și negocierile, cu certitudine, vor începe în acest an.

Uniunea Europeană integrează deja Republica Moldova în tot mai multe programe europene și acest lucru este posibil, fiindcă autoritățile din Republica Moldova au respectat toate angajamentele, au respectat toate promisiunile. Și autoritățile din Republica Moldova se bucură de încredere mare la nivel european în momentul de față. Președinta Maia Sandu, Guvernul, Parlamentul Republicii Moldova, toți sunt considerați de liderii europeni parteneri de încredere. Ca atare am ajuns în acest punct tocmai datorită eforturilor făcute de autoritățile din Republica Moldova. Ce urmează de acum și ce putem face de acum încolo? Cel mai important lucru este să continuăm cu implementarea reformelor. Consiliul European în care sunt reuniți șefii de state și de guverne trebuie să dea practic mandatul pentru începerea negocierilor. Acest lucru se poate întâmpla la finalul lunii iunie și sper să fie confirmat pentru finalul lunii iunie.

Vom ști după alegerile europarlamentare din 9 iunie fiindcă acum în toată Uniunea Europeană este campania electorală. Vor avea loc alegerile europarlamentare până pe 9 iunie, oamenii sunt în campanie. Imediat după aceea, liderii europeni se vor apleca și asupra acestei teme și sper ca data de 25-26 iunie să fie concretizată și să înceapă negocierile atunci.

Moldova 1: Europarlamentarele din iunie, pentru că v-ați referit la ele, ar fi totuși o dovadă că Republica Moldova este integrată pe anumite paliere în Uniunea Europeană pentru că și cetățenii moldoveni vor merge să aleagă eurodeputații pe care îi trimite România la Bruxelles.

MOLDOVENII CU ACTE ROMÂNEȘTI, AȘTEPTAȚI LA VOT PE 9 IUNIE

Siegfried Mureșan: La ultimele alegeri europarlamentare în Republica Moldova au votat 38 de mii de oameni. Fiindcă pe 9 iunie există alegeri europarlamentare, alegeri pentru Parlamentul European, și toți cetățenii Republicii Moldova care au pașaport românesc au drept de vot și pot vota. Statul român organizează peste 50 de secții de votare peste tot în Republica Moldova, multe în Chișinău și multe în raioane. În aproape fiecare raion, oamenii au o secție de votare și deci premise există.

S-a vorbit mult despre integrarea europeană. Uniunea Europeană a făcut foarte mult pentru Republica Moldova. Și acum, pe 9 iunie, sunt alegeri și dacă la alegerile europarlamentare din 9 iunie ies tot 30 de mii de oameni la vot ca data trecută, Uniunea Europeană o să fie dezamăgită. O să spună, păi oamenii în Republica Moldova nu sunt mai bine informați, nu le pasă mai mult de Uniunea Europeană decât în urmă cu cinci ani de zile? Pe când dacă rata de participare e mult mai mare aici, dacă vin 100 de mii de oameni, vin de trei ori mai mult, atunci va fi un semnal foarte puternic dat Uniunii Europene în care va spune următorul lucru Republica Moldova: ne pasă de mersul Uniunii Europene, avem o voce, vrem să participăm la aceste dezbateri europene, ne spunem cuvântul, avem o opinie cu privire la cine să ne reprezinte în Parlamentul European, cum să arate Parlamentul European, nu vrem anti-europeni, nu vrem extremiști, nu vrem eurosceptici. Partidele extremiste în Republica Moldova au luat un scor foarte mic. Deci, dacă oamenii ies în număr mare și votează proeuropean, va fi un semnal foarte puternic pentru Bruxelles. Bruxelles-ul se va mobiliza. Dacă vor fi doar 30 de mii de voturi, Bruxelles-ul va fi dezamăgit și ar fi păcat.

Moldova 1: Uniunea Europeană și-a asumat un proiect ambițios, extinderea, un nou val de extindere, un val de reformări. Dar până acolo sunt aceste alegeri europarlamentare și unii comentatori vorbesc despre aceste forțe de extremă dreaptă care ar putea împiedica proiectul de extindere. Ce riscuri există?

EXTINDEREA - O PRIORITATE PENTRU UE

Siegfried Mureșan: În ceea ce privește extinderea Uniunii Europene. Astăzi, Uniunea Europeană a înțeles că nu putem trăi în siguranță și stabilitate în interiorul granițelor Uniunii Europene decât dacă suntem înconjurați în vecinătatea noastră imediată de state care sunt sigure și stabile. Putem fi siguri doar dacă vecinii noștri sunt siguri și de aceea Uniunea Europeană sprijină siguranța țărilor vecine. Acest Acord de parteneriat pe securitate semnat între Uniunea Europeană și Republica Moldova e tocmai în acest sens. Deci Uniunea Europeană sprijină statele din vecinătate și dorește ca Republica Moldova, dar și Ucraina și statele din Balcanii de Vest să devină state membre ale Uniunii Europene cât mai curând posibil.

Extinderea a devenit o prioritate pentru Uniunea Europeană, iar Partidul Popular European, care este principala forță politică la nivel european, susține acest demers. Unu la mână. Doi la mână. În ultimii ani, în Parlamentul European am avut o majoritate a forțelor proeuropene sub conducerea Partidului Popular European. Extremiștii, despre care vorbeați pe bună dreptate, care sunt populiști, care sunt antieuropeni, în Parlamentul European sunt izolați, sunt marginalizați, sunt minoritari, sunt irelevanți, nu influențează decizii și mersul Uniunii Europene. Sunt în opoziție.

Eu sunt convins că pe 9 iunie, Partidul Popular European va câștiga alegerile europarlamentare, prietenul Republicii Moldova va câștiga alegerile europarlamentare și sunt convins că vom avea o majoritate proeuropeană și în următorul Parlament. Eu cred că forțele antieuropene extremiste vor câștiga foarte puțin la aceste alegeri. Ei sunt cam 25% acum în Parlamentul European. 125 de parlamentari în două grupuri de extremă dreaptă, plus 50 de neafiliați, care și ei sunt cam anti-europeni. 175 din 705, exact un sfert. Eu cred că extremiștii anti-europeni vor fi 27-28% în viitorul Parlament. Uniunea Europeană înțelege că astăzi Uniunea Europeană ar fi fost mult mai fragilă și mai vulnerabile dacă nu s-ar fi extins cu 10 state din Europa Centrală și de Est în 2004, cu Bulgaria și România în 2007 și cu Croația în 2013. Ca atare cred că extinderea va fi o dorință a Uniunii Europene și cred că o va și putea implementa, fiindcă va avea o majoritate proeuropeană necesară. Și extremiștii, care doresc o Europă mai slabă, nu vor avea câștig de cauză la aceste alegeri.

R. MOLDOVA BENEFICIAZĂ DE FONDURI UE

Moldova 1: Aderarea Republicii Moldova înseamnă de fapt mai multe etape și vreau să vă întreb despre fondurile de preaderare. Când va putea accesa Republica Moldova aceste fonduri, ținând cont că deja am aderat la unele mecanisme europene, cum ar fi iată mecanismul de interconectare a Europei?

Siegfried Mureșan: Sunt trei lucruri de spus aici. Republica Moldova primește momentan mai multe fonduri europene de la Uniunea Europeană decât oricând în istoria sa. Și, cu orice ocazie, în fiecare an încercăm să avem creșteri de alocări pentru Republica Moldova. Unu la mână. Doi la mână. Există fonduri de preaderare pentru statele candidate. Bugetul Uniunii Europene se face mereu pe o perioadă de șapte ani de zile, momentan e perioada 2021-2027. Și când s-a făcut această planificare în anul 2020, Republica Moldova nu era stat candidat și nimeni nu se aștepta ca Republica Moldova să devină stat candidat atât de repede. Ca atare nu sunt prevăzute fonduri de preaderare pentru Republica Moldova până în 2027 și n-a fost inclusă Republica Moldova în acest plan.

Am putea să schimbăm acest plan, însă asta nu ar fi în interesul Republicii Moldova, deoarece, pentru a absorbi noi categorii de fonduri, pentru a absorbi pe regulile fondurilor de preaderare, trebuie Republica Moldova să acceseze noi tipuri de fonduri, să se facă noi reguli, toate astea ar duce la întârzieri și am risca să avem întârzieri la absorbția de fonduri europene. Drumul pe care mergem e următorul. Republica Moldova are fonduri alocate, dacă e nevoie de mai mult, creștem alocările și aceste fonduri care nu se numesc fonduri de preaderare oricum pot fi folosite în aceleași domenii în care ar putea fi folosite și fondurile de preaderare. Ce încerc să vă spun e că Republica Moldova nu e deloc dezavantajată, nu pierde nimic și nu are niciun dezavantaj, e doar o diferență de titlu, nu are niciun dezavantaj față de situația în care ar avea alocate fonduri de preaderare.

FONDURILE DE PREADERARE, ACCESIBILE DIN 2028

Cel de-al treilea lucru care se întâmplă este următorul. Uniunea Europeană spune așa: vrem ca Republica Moldova să se integreze în Uniunea Europeană pas cu pas, chiar și înainte de momentul la care aderă oficial la Uniunea Europeană. Fiindcă aderarea politică e ultima etapă, nu trebuie să fie prima, e ultima, și până atunci noi vrem să ne integrăm. Și Uniunea Europeană a invitat Republica Moldova să participe la tot mai multe programe europene. De exemplu, la programul de infrastructură mare numit Facilitatea interconectarea Europei, la care făceați referire, la Programul privind finanțarea întreprinderilor mici și mijlocii, la Programul european pe sănătate, care prevede resurse și fonduri în domeniul sănătății, la Programul european privind digitalizarea.

Deci, ce încerc să vă spun este că Republica Moldova este deja invitată la o serie de programe europene, de unde poate beneficia de sprijin de finanțare. Programul de burse Erasmus pentru studenți. Studenții din Republica Moldova pot merge cu o bursă Erasmus deja în alte țări membre ale Uniunii Europene de mai mulți ani, să studieze acolo la fel ca studenții oricărui stat membru al Uniunii Europene.

Avem fonduri care nu se numesc de preaderare, dar sunt mai multe decât oricând și, în fond, servesc acelorași scopuri ca fondurile de preaderare. Dacă e nevoie de creșteri suplimentare, vom face creșteri suplimentare. Nu schimbăm regulile acum, în timpul mersului, până în 2027, că atunci am risca să avem întârzieri. Dar, din 2028, de la 1 ianuarie, Republica Moldova va avea fonduri de preaderare și deja integrăm Moldova în programe europene ca să primească finanțări adiționale în domenii ca sănătatea, infrastructura, digitizarea, sprijinul întreprinderilor mici și mijlocii.

SITUAȚIA DIN REGIUNEA TRANSNISTREANĂ NU E UN OBSTACOL PENTRU ADERARE

Moldova 1: Până ajungem acolo, vreau să vă întreb și despre regiunea transnistreană, pentru că discutam tot cu Dumneavoastră acum un an sau doi, probabil, despre regiunea transnistreană și spuneați că integrarea europeană trebuie să meargă în paralel cu reintegrarea acestei regiuni. Vreau să vă întreb cum considerați acum, dacă există deschidere la nivel european și internațional pentru a soluționa conflictul?

Siegfried Mureșan: Păi, vă spun foarte clar că situația din așa- numita regiune transnistreană nu este un obstacol în aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană. Faptul că încă situația din regiunea transnistreană nu e pe deplin soluționată și nu știm exact când și cum va putea fi soluționată nu ne reține din a face progres și vor începe negocierile de aderare. Se va negocia în multe domenii: agricultură, sănătate, mediu, economie. Se vor implementa reforme aici, se vor prelua, adapta standarde europene aici, în Republica Moldova. Vor crește standardele de protecție a mediului, de protecție a calității, drepturi ale lucrătorilor și va veni standardul de viață european aici, pas cu pas, în Republica Moldova în paralel cu procesul de reîntregire cu așa-numita regiune transnistreană. Deci, situația din regiunea transnistreană nu este un obstacol în integrarea europeană a Republicii Moldova. Progresăm în atât de multe domenii și vreau să mai spun următorul lucru: aderare la Uniunea Europeană aduce beneficii pentru toți cetățenii Republicii Moldova, indiferent dacă trăiesc la Nord sau la Sud, la sat sau la oraș, dacă sunt tineri sau vârstnici și dacă sunt de-a stânga sau de-a dreapta Nistrului, indiferent dacă vorbesc acasă limba română sau altă limbă.

EXPORTURILE DIN STÂNGA NISTRULUI SUNT ÎN UE

Integrarea e bună pentru toți. Peste 80% din exporturile companiilor din așa-numita regiune transnistreană merg în piața europeană și ei beneficiază. Ca atare, e firesc să respecte și ei regulile europene, să respecte autoritățile de la Chișinău și pot beneficia la maxim de integrarea europeană în contextul reîntregirii aici, în Republica Moldova. E bine că situația e calmă. Eu sunt convins că oamenii de pe ambele maluri ale Nistrului își doresc stabilitate, își doresc liniște, pace. E nevoie de dialog, de găsit soluții, astfel încât procesul de integrare să continue, să aducă beneficii pentru oamenii de pe ambele maluri ale Nistrului. Dar eu vă spun că situația din regiunea transnistreană nu este un obstacol în momentul de față de niciun fel.

Citește mai mult