Spațiile duty free de la Aeroportul Internațional Chișinău au fost scoase, din nou, la licitație
Aeroportul Internațional Chișinău (AIC) anunță inițierea unei noi licitații publice în vederea selectării unui locatar pentru spațiile comerciale din incinta aerogării. Anunțul a fost făcut pe 29 mai, după ce alte două licitații cu strigare, organizate anterior de Guvern, au eșuat. Pentru a eficientiza procesul, AIC anunță că noua licitație se va desfășura conform unor noi condiții.
Astfel, autoritățile au decis să divizeze licitația în două loturi – magazine și restaurante. De asemenea, a fost redus numărul de aeroporturi în care participanții trebuie să își demonstreze activitatea – de la zece la șapte aeroporturi.
Totodată, a fost extins termenul contractului de locațiune – de la 3 la 5 ani. AIC anunță că au fost reformulate și criteriile obligatorii, cu „includerea explicațiilor suplimentare, fără a lăsa loc de interpretări”.
Calendarul procesului de organizare a licitației publice este:
• Depunerea cererilor pentru participare la licitație și vizitarea spațiilor: 1 iunie – 24 iunie 2024; • Examinarea dosarelor 25 iunie – 26 iunie 2024; • Desfășurarea licitației și anunțarea câștigătorului – 27 iunie 2024.
Licitațiile eșuate de la Aeroport
În ianuarie 2024, Agenția Proprietății Publice (APP) a anunțat că a inițiat, în comun cu Aeroportul Internațional Chișinău, procesul de demarare a licitației cu strigare pentru locațiunea activelor neutilizate din Aeroportul Chișinău, destinate activității de Travel Retail & Food and Beverages, cunoscute ca: Zona Sterilă și Zona Duty Free. Reprezentanții Agenției spuneau atunci că în incinta spațiului care urmează a fi oferit în chirie este preconizată desfășurarea activității de comercializare de produse, activitate de alimentație publică și vânzări cu amănuntul a serviciilor și bunurilor specifice utilizatorilor unui aeroport internațional. Licitația a fost declarată eșuată de autorități, după ce doar două companii – LeBridge și Lagardere – s-au înscris. „Nu a fost asigurată o concurență suficientă” – a declarat APP la acea vreme.
Pe 20 februarie, șeful APP anunța despre relansarea licitației la Aeroport. O lună mai târziu, reprezentanții Aeroportului Internațional Chișinău declarau că licitația a fost prelungită, după ce doar o companie – Lagardere – a depus dosarul pentru participare. De menționat că, anterior, în spațiul public au apărut zvonuri potrivit cărora caietul de sarcini pentru licitație ar fi fost făcut după profilul Lagardere, lucru negat de vicepreședintele companiei Baptiste Duguit, precum și de ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu.
Pe 17 aprilie, reprezentanții Aeroportului au anunțat că licitația privind închirierea spațiilor comerciale a fost sistată din nou, după ce compania Lagardere Travel Retail, singura care a depus dosarul, nu ar fi prezentat „toate documentele justificative pentru a se califica în etapa finală”. Autoritățile au anunțat că licitația va fi relansată „în scurt timp”.
Pe 3 mai curent, APP a anunțat că licitația de la Aeroport va fi relansată, iar condițiile de participare – ajustate. De asemenea, vor fi aplicate modificări și caietului de sarcini.
Prim-ministrul Dorin Recean și ministrul Infrastructurii Andrei Spînu au declarat, anterior, că cele două licitații de la Aeroport au eșuat din cauza unui „sabotaj” pus la cale de „gruparea criminală Șor”. Premierul declara în cadrul unei emisiuni televizate că, în curând, guvernarea va depăși „această problemă” și se va asigura că „gruparea” condusă de oligarhul fugar Ilan Șor, condamnat la 15 ani de închisoare în dosarul „Frauda bancară”, nu mai are nicio influență la Aeroport.
La scurt timp, deputații au votat un proiect de lege potrivit căruia Aeroportul Internațional Chișinău este inclus în lista bunurilor care nu pot fi privatizate. Legea ce stipulează acest lucru și decretul de promulgare al președintei Maia Sandu au fost publicate pe 24 mai în Monitorul Oficial, devenind lege.
Autoritățile declarau că, astfel, Agenția Proprietății Publice, în calitate de fondator, va putea rezolva problemele apărute în organizarea licitațiilor pentru selectarea spațiilor comerciale destinate alimentației publice și comerțului în zona sterilă a Aeroportului Internațional Chișinău.
Amintim că Aeroportul Internațional Chișinău a fost concesionat în anul 2013, atunci când a devenit proprietatea companiei Avia Invest, controlată de Ilan Șor. Contractul de concesiune, stabilit pentru o perioadă de 49 de ani, obliga compania să efectueze investiții de peste 240 de milioane de euro. Din 28 martie 2023, Aeroportul nu mai este administrat de compania „Avia Invest”, ci a trecut în gestiunea statului, iar procesul de preluare a activelor a demarat.
Pe 3 aprilie 2023, șefa statului, Maia Sandu, a declarat că Aeroportul Chișinău este, din nou, al cetățenilor, menționând că urmare a schemelor din 2013, statul a pierdut venituri în valoare de 1,6 miliarde de lei.