Social

Propagandă pe mii de euro pe online. Autoritățile de la Chișinău, îndemnate să combată dezinformarea sponsorizată de Șor și Platon

În războiul hibrid al Federației Ruse contra Republicii Moldova, unul din principalele instrumente de dezinformare sunt reclamele sponsorizate pe platformele Facebook și Google. Oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon sunt principalii actori maligni care folosesc aceste platforme, cheltuind zeci de mii de euro pentru a dezinforma, se arată într-un studiu realizat de comunitatea WatchDog. Pentru a preveni, dar și a contracara acest fenomen, autoritățile ar trebuie să informeze societatea mai bine despre deciziile pe care le adoptă, susține autorul studiului, expertul în monitorizare mass-media, Andrei Rusu.

Imagine simbol
Sursa: Imagine simbol

Inițierea referendumului privind integrarea europeană în aceeași zi cu alegerile prezidențiale a declanșat o campanie susținută de dezinformare sponsorizată de cei doi oligarhi fugari, Ilan Șor și Veaceslav Platon, mai constată studiul. Aceștia au promovat activ conținuturi care elogiază Rusia și discreditează Uniunea Europeană și pe președinta Maia Sandu, asociată cu procesul de integrare. În doar o lună, cei doi au cheltuit aproape 31 de mii de euro pe Facebook pentru a răspândi aceste mesaje. Scopul principal al campaniilor este de a semăna panică în rândul cetățenilor, de a discredita procesul de integrare europeană a Republicii Moldova și de a îmbunătăți imaginea Rusiei.

„Campania dată are un impact foarte mare asupra maselor sociale din Republica Moldova, mai ales legat de persoanele care nu cunosc destul de bine ce înseamnă procesul de integrare europeană a Republicii Moldova în Uniunea Europeană și încă duc dorul Uniunii Sovietice și cred că Rusia este partenerul strategic al Republicii Moldova. Acesta este scopul principal al acestei campanii de dezinformare să discrediteze Uniunea Europeană și să ne țină în continuare sub influența Federației Ruse”, a declarat Andrei Rusu, la Moldova 1.

Lipsa transparenței în ceea ce privește sumele cheltuite complică eforturile de reglementare și de combatere a dezinformării. În prezent, autoritățile moldovenești nu au mecanisme eficiente de luptă cu astfel de instrumente de dezinformare, nu pot stopa aceste campanii sponsorizate și pot solicita doar post-factum stoparea lor de la platformele internaționale. În aceste condiții, una din soluții este informarea cetățenilor despre circularea acestor falsuri.

„Noi nu putem să le dăm celor de la Google sau Meta un oarecare algoritm care va bloca aceste reclame, dar noi putem să blocăm după unele chestii cum ar fi poze cu Ilan Șor sau dacă în text este menționat Ilan Șor, sau dictatură, regim, fascism, însă acestea nu vor fi soluții. Una din soluțiile principale ar fi ca autoritățile să informeze din timp despre acțiunile lor pentru a nu genera falsuri. Pentru că atunci când tu nu informezi societatea despre ce urmează, tu le oferi propagandiștilor o oportunitate largă pentru a face falsuri despre ce vrei tu”, a mai explicat expertul.

Un exemplu în acest sens a fost și semnarea parteneriatului de securitate dintre Republica Moldova cu Uniunea Europeană, care presupune mai multe investiții și ajutor non letal în Armata Națională.

„Din cauza că nu s-a informat destul de bine, Dodon, Irina Vlah și alți propagandiști locali au început să spună că defapt Moldova se pregătește să intre în război, ceea ce este un fals”, a mai spus Andrei Rusu.

În opinia autorului studiului, o altă soluție ar fi reglementarea mai eficientă a rețelelor de socializare, de exemplu prin racordarea Republicii Moldova la Actul privind Serviciile Digitale al Uniunii Europene, pentru a preveni utilizarea abuzivă a reclamelor sponsorizate în scopuri de dezinformare.

Campaniile de dezinformare s-ar putea intensifica în ajunul alegerilor prezidențiale și a referendumului

„În apropierea referendumului aceste campanii vor lua turații mari. Printre principalele falsuri se va promova că Uniunea Europeană înseamnă defapt război, asta vine ca un fel de anti mesaj promovat de către guvernarea actuală, că Uniunea Europeană înseamnă pace. Vedem activ că în luna mai nu doar Veaceslav Platon și Ilan Șor promovează aceste falsuri, dar politicieni ca Igor Dodon, Irina Vlah, Ion Chicu promovează activ falsul că noi trebuie să ne gândim bine când votăm la referendum, ce pas facem, pentru că noi ne gătim de război. Recent, victimele atacurilor dezinformaționale au fost simplele exerciții militare ale rezerviștilor armatei naționale. Și Dodon, și Vlah au criticat aceste exerciții, însă pe niciunul nu l-am văzut să critice spre exemplu exercițiile desfășurate de armata rusă în zona transnistreană, teritoriu ocupat de către armata rusă. Ei doar fac panică și vor să ne țină ca pe o țară slabă pe care Rusia să o ocupe ușor”, a mai declarat expertul.

Menționăm că începând cu luna aprilie curent, după ce în aplicația YouTube a început să se ruleze publicitatea și în Republica Moldova, au început să fie observate materiale publicitare cu unii politicieni. Printre primii care au început să apară sunt controversatul om de afaceri Veaceslav Platon și fostul prim-ministru Vlad Filat. Experții în digital marketing au atenționat despre faptul că revenirea publicității pe YouTube ar implica mai multe riscuri, mai ales în contextul în care 2024 este un an electoral în R. Moldova.

Citește și:

Falsuri despre aderarea UE și promovarea unor figuri politice controversate. Meta blochează peste 1300 de conturi care răspândeau dezinformări în R. Moldova și Madagascar

Citește mai mult