INTERVIU // Valentina Olaru: Este necesar ca evoluția globală să aibă reflecție în curriculele și programele de studii ale elevilor
Sistemul educațional aliniază setul de competențe de dezvoltare durabilă și de competențe europene, în funcție de evoluțiile globale, pentru a le reflecta în procesul de dezvoltare curriculară, a explicat secretara de stat de la Ministerul Educației și Cercetării, Valentina Olaru. În cadrul unui interviu pentru Moldova 1, ea a mai comunicat că se vor implica toți actorii din sistem pentru modificările care urmează în procesul educațional la nivel de curriculă și manuale, așa ca elevii să înțeleagă unde le sunt utile cunoștințele pe care le primesc în timpul studiilor.
Ministerul Educației și Cercetării a prezentat un nou concept de curriculum național, care va fi implementat în toate școlile din Republica Moldova începând cu anul 2027. Schimbările vizează integrarea unor discipline noi precum educația antreprenorială și ecologică, menținând toate disciplinele existente fără a reduce numărul de ore. Acesta presupune discipline școlare mai atractive, manuale interactive, învățământ orientat spre profesiile viitorului și descoperirea vocației elevilor. Curriculumul revizuit urmărește să îmbunătățească pregătirea elevilor pentru rezolvarea problemelor practice și să îi alinieze la standardele europene și necesitățile pieței muncii.
Moldova 1: Dezvoltăm subiectul cu secretara de stat din cadrul Ministerului Educației, Valentina Olaru, care este în legătură directă cu noi. Pentru început, să ne spuneți ce presupune această actualizare și care sunt factorii care au determinat acest proces?
Valentina Olaru: Factorii care au determinat procesul de dezvoltare curriculară sunt acei care vorbesc despre evoluția socială. La necesitatea pieței muncii este nevoie să se alinieze și sistemul educațional. De asemenea, vorbim și despre setul de competențe europene, setul de competențe de dezvoltare durabilă, tot ceea ce solicită astăzi evoluția globală este necesar să aibă reflecție în curriculele și în programele de studii ale elevilor. De aceea ne-am luat timp mult mai mult pentru lansarea dezvoltării curriculare. Pentru că anterior lucrurile se făceau pe parcursul unei jumătăți de an și totdeauna se făceau în grabă. Noi am zis că o să începem cu trei ani înainte, pentru a analiza, a discuta, a avea un consensus între toți actorii educaționali cu privire la modificările care trebuie să se realizeze la nivel de proces educațional, la nivel de curriculă, la nivelul de manuale, așa ca lucrurile să fie înțelese și să fie implementate pe măsură.
Moldova 1: Cum este structurat noul curriculum și dacă este aliniat la cerințele actuale și viitoare ale pieței muncii?
Valentina Olaru: Să vorbim despre structura noului curriculum este prea devreme, pentru că noi suntem la etapa de consultare a conceptului. Va urma un cadru de referință, care va definii cu precizie structura nouă a curriculumului. Cu precizie, putem să afirmăm că acest nou curriculum, indiferent de structura lui, va fi obligat să fie aliniat la cerințele pieței muncii. Mai mult ca atât, să pună accentul pe transdisciplinaritate, să valorifice diverse resurse educaționale, atât digitale, cât și practice, soft, ca lucrurile să meargă cu o amploare mult mai mare decât au fost până la moment. De aceea, atât conceptorii de curriculă, cât și profesorii vor fi instruiți din această perspectivă.
Moldova 1: Cum va contribui noul curriculum la îmbunătățirea performanțelor elevilor și dacă îi va ajuta să fie mai competitivi?
Valentina Olaru: Sigur, asta ne dorim. Pentru că, înainte de a începe procesul de dezvoltare curriculară, vom face o evaluare a acestor curricule și vom vedea care este gradul și impactul lor asupra performanței elevilor și, acolo unde vom găsi liniile slabe, vom încerca să venim cu soluții, care vor ameliora performanțele elevilor. Unul dintre aspectele care sunt semnalate tot mai des este gradul de utilitate a conținuturilor teoretice studiate. Asta ne dorim ca să încercăm să vedem cum facem ca elevii să înțeleagă unde le sunt utile cunoștințele fundamentale pe care le primesc în timpul studiilor.
Noul concept de dezvoltare a curriculumului școlar este expus pentru dezbateri publice până în luna august 2024. Acesta descrie viziunea și obiectivele dezvoltării curriculare din următorii ani și servește drept punct de pornire pentru revizuirea curriculumului. Conform calendarului propus, noul curriculum ar urma să fie implementat în școli în 2027. Totodată, conceptul propune un model de plan-cadru alternativ care va putea fi implementat din 2025 de școlile care o vor dori.