INTERVIU// Mihai Isac: Republica Moldova va deveni și din punct de vedere juridic parte a Uniunii Europene
„Republica Moldova reprezintă o parte a Europei și, în câțiva ani, va deveni și din punct de vedere juridic parte a Uniunii Europene. Este așteptată cu brațele deschise, dar urmează un proces în care se vor face reformele necesare nu doar Republicii Moldova, dar și pentru generațiile următoare”. Opinia aparține expertului în relații internaționale, Mihai Isac, și a fost formulată pentru Moldova 1. Potrivit lui, printre principalele probleme ridicate de către partenerii europeni va fi problema corupției, lipsa unor reforme în justiție și prezența Corpului militar rus în Estul țării.
Parlamentul olandez și-a dat votul pentru deschiderea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană a Republicii Moldova și a Ucrainei. Astfel, a fost eliminat ultimul obstacol formal pentru ca Uniunea Europeană să deschidă în mod oficial negocierile cu cele două țări. Anterior, Guvernul olandez și-a exprimat sprijinul pentru parcursul de aderare al țării noastre și al Ucrainei. Însă poziția necesita aprobarea oficială a Parlamentului. Pe 14 iunie, statele membre ale Uniunii Europene au ajuns la un acord potrivit căruia la 25 iunie va avea loc prima conferință interguvernamentală la Luxemburg, care dă startul negocierilor de aderare la blocul comunitar. Amintim că țara noastră și Ucraina au depus cereri de aderare la UE în martie 2022 și li s-a acordat statutul de țări candidate în iunie 2022. În decembrie 2023, liderii UE au decis să deschidă negocierile de aderare.
Moldova 1: Continuăm subiectul cu expertul în spațiul Mării Negre, Mihai Isac, care este în legătură directă cu noi. Așadar, președinta Maia Sandu a semnat decretul pentru inițierea negocierilor de aderare și a negocierilor proiectului Tratatului de Aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană. De ce a fost nevoie de un asemenea decret din moment ce în ajun a fost eliminat, practic, ultimul obstacol pentru ca UE să deschidă în mod oficial negocierile de aderare?
Mihai Isac: Este un pas formal. Trebuie să înțelegem că acest proces de negocieri dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, care se poartă pe baze de parteneriat de egalitate, presupune anumiți pași tehnici care trebuie respectați pentru a nu exista dubii cu privire la legalitatea sau la capacitatea celor două părți de a se implica în acest proces. Desigur, este un moment festiv pentru Republica Moldova. Este un moment care va fi, sunt sigur, reamintit periodic de către autorități și de către mass-media, dar sunt pași prin care au trecut toate statele care au aderat la Uniunea Europeană după căderea comunismului, inclusiv România, Bulgaria sau statele din Grupul de la Visegrád.
Un astfel de moment vine să consemneze inclusiv din punct de vedere public trecerea la o nouă etapă și ceea ce se va întâmpla în următoarele zile și în următorii ani nu vine decât să confirme dorința Uniunii Europene de a primi Republica Moldova ca stat partener, stat egal în drepturi și în obligații cu alte state membre ale blocului comunitar.
Moldova 1: Domnule Isac, ce va urma la modul practic, după Conferința interguvernamentală din 25 iunie, care va fixa începerea negocierilor de aderare? Vor începe imediat negocierile pe fiecare dintre capitole sau mai e nevoie de vreo decizie din partea instituțiilor europene?
Mihai Isac: În mod practic, aceste negocieri deja au început pentru că atât Republica Moldova, cât și Uniunea Europeană sunt interesate ca acest proces să decurgă cât mai repede. Desigur, mai este nevoie de anumite decizii tehnice din partea unor instituții ale Uniunii Europene, dar și din partea unor instituții din Republica Moldova. Este foarte bine că la Chișinău s-a decis un mecanism național de coordonare a efortului de negocieri cu Uniunea Europeană și trebuie să înțelegem că acest proces tehnic va dura destul de mult și multe aspecte vor fi de interes mai mult pentru experți.
Dar trebuie să subliniem că negocierile, după cum au spus înalți oficiali de la Bruxelles și nu numai, negocierile vor începe cu capitolele referitoare la drepturile omului și la justiție. Desigur, Republica Moldova, ca și alte state implicate în acest proces de-a lungul timpului, va avea mai multe dosare de încheiat. Anumite dosare vor fi destul de ușor de finalizat în acest proces de negocieri, dar alte dosare vor lua destul de mult timp. Și este nevoie de multă răbdare. Este nevoie de demersuri multiple din partea autorităților de la Chișinău, a societății civile, pentru a explica partenerilor din Uniunea Europeană situația Republicii Moldova. Cancelariile din Uniunea Europeană cunosc situația din Republica Moldova, dar niciodată nu strică să încerci să aduci la cunoștință prietenilor, partenerilor problemele prin care treci.
Vedem că este o situație dinamică în Republica Moldova. Suntem supuși, practic, unei ofensive permanente hibride din partea Federației Ruse și în fiecare zi vedem noi modalități prin care Federația Rusă încearcă să submineze autoritățile, să submineze stabilitatea Republicii Moldova și să deturneze voința poporului din Republica Moldova, care își dorește integrarea în Uniunea Europeană.
Desigur, această nouă componență a Parlamentului European va începe să funcționeze după câteva săptămâni, dar am văzut că aceste alegeri europarlamentare, la care au participat și zeci de mii de cetățeni ai Republicii Moldova, nu vor avea un efect negativ asupra relațiilor dintre Republica Moldova și Ucraina. Rămâne doar ca și autoritățile de la Chișinău și, desigur, populația din Republica Moldova, societatea civilă din Republica Moldova, oamenii de afaceri din Republica Moldova să se implice în măsura în care este nevoie în acest proces de negocieri. Pentru că acest proces de negocieri nu privește numai autoritățile de la Chișinău. Fiecare segment al societății va trece prin propriul proces de racordare la Uniunea Europeană. Îmi face plăcere să spun că o mare parte din cetățenii Republicii Moldova sunt deja integrați în Uniunea Europeană, într-o formă sau alta, rămâne să-i ajungă din urmă și instituțiile statului Republica Moldova.
Dar acest proces tehnic este unul lung, este unul care nu reprezintă un interes deosebit pentru mass-media din ce am văzut din experiența României. Dar Republica Moldova are marele avantaj că poate adapta și implementa experiența României, Bulgariei sau altor state și poate evita greșelile făcute de aceste state în procesul de negocieri. Este nevoie ca autoritățile de la Chișinău să apeleze inclusiv la o resursă umană importantă și anume cetățenii Republicii Moldova care au activat sau activează în instituții ale Uniunii Europene sau în sistemul ONG paneuropean. Este o ocazie pentru Republica Moldova să ajungă mult mai repede în blocul comunitar decât ar fi fost în alte situații.
Moldova 1: Cum va fi evaluată pregătirea și progresele Republicii Moldova în cadrul acestei conferințe interguvernamentale?
Mihai Isac: În primul rând, acest proces de screening, din datele pe care le am, a luat sfârșit. Este un mare avantaj pentru Republica Moldova că primește asistența României în acest sens și nu este nevoie ca legislația europeană să fie tradusă. Este un proces care costă foarte mult și care ar fi luat mult timp. Dar, în acest moment, datorită sprijinului autorităților de la București, Republica Moldova nu este nevoită să cheltuie resurse financiare sau umane în acest sens. Vom vedea destule comunicate în care vor fi prezentate primele concluzii din partea celor două părți. Pe anumite dosare deja au fost în Republica Moldova implementată o serie de măsuri care vor fi apreciate de către statele blocului comunitar.
Dar, desigur, mai sunt multe lucruri de făcut și sunt sigur că printre principalele probleme ridicate de către partenerii europeni va fi problema corupției, lipsa unor reforme mai profunde în sistemul de justiție, desigur, și problema prezenței Corpului militar rus de ocupație din Estul țării va face și ea parte din aceste discuții. Republica Moldova reprezintă o parte a Europei și urmează ca, în câțiva ani, să devină și din punct de vedere juridic parte a Uniunii Europene.
Primele declarații care vor veni sau primele atenționări din partea Uniunii Europene nu trebuie să ne îngrijoreze. Vor fi niște linii trasate ambelor părți pentru a putea discuta. Și, desigur, aici și autoritățile de la Chișinău trebuie să-și dovedească capacitatea și măiestria în a purta astfel de discuții birocratice, pentru că Uniunea Europeană este a doua democrație a lumii ca număr de populație. Avem în Uniunea Europeană o populație de 450 de milioane de locuitori și 400 de milioane de cetățeni cu drept de vot și atâtea state cu interese diferite. Dar, totuși, vedem că în interiorul Uniunii Europene nu există războaie, nu există conflicte interetnice, nu există probleme majore, așa cum sunt în alte regiuni.
Deci Republica Moldova este așteptată cu brațele deschise, dar este și mult de lucru. Și desigur, anumite aspecte pot fi neplăcute la prima vedere pentru autoritățile de la Chișinău, dar este un proces prin care și Republica Moldova se poate uita în oglindă și poate face reformele necesare Republicii Moldova, și nu necesare doar nouă, dar necesare pentru generațiile următoare.
Cele 27 de țări membre ale Uniunii Europene au confirmat deschiderea la 25 iunie a negocierilor de aderare cu Republica Moldova și Ucraina. Anunțul a fost făcut vineri, 21 iunie, de președinția belgiană a Consiliului UE. Miniștrii de Finanțe ai UE, reuniți la Luxemburg, au adoptat oficial cadrul pentru negocierile de aderare cu aceste două țări candidate, confirmând un acord de principiu aprobat de ambasadorii lor săptămâna trecută. Și președinta Maia Sandu a semnat vineri, 21 iunie, Decretul privind inițierea negocierilor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană (UE). Șefa statului dă asigurări că țara noastră a îndeplinit toate recomandările Comisiei Europene. Negociator-șef din partea Republicii Moldova a fost desemnată viceprim-ministra pentru Integrare Europeană, Cristina Gherasimov.