INTERVIU // Mihai Mogîldea: Peste 30 de mii de acte legislative vor fi adaptate la standardele UE
Republica Moldova va comunica Uniunii Europene ce se face pe dimensiunea celor 35 de capitole, care stau la baza procesului de negocieri: justiția, lupta anticorupție, drepturile omului, competitivitatea și coeziunea, dar și volumul de acte legislative care trebuie armonizate pentru îndeplinirea standardelor Uniunii Europene, susține Mihai Mogîldea, vicedirector al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE). În cadrul emisiunii MESAGER, politologul a explicat că în următorii șase ani peste 30 de mii de acte legislative vor fi racordate și votate de Parlament.
Moldova 1: Astăzi, oficial, a fost dat startul negocierilor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană. Discutăm în continuare despre importanța acestei zile cu invitatul din această seară, expertul Mihai Mogîldea, director adjunct al IPRE. Este foarte important ca toți cetățenii țării noastre să înțeleagă greutatea acestui eveniment. Pentru că suntem într-un moment de cotitură pentru Republica Moldova, un eveniment istoric, și rezultatul acestei conferințe nu face decât să reconfirme succesele obținute de Republica Moldova în calea sa spre a fi membru cu drepturi depline al Uniunii Europene pentru că au fost făcute eforturi considerabile, inedite, de transformare a țării noastre. Aș vrea să trecem un pic prin niște momente tehnice, ca să fie clar pentru toată lumea ce a însemnat, de fapt, evenimentul de astăzi și prin ce modalități a fost evaluată pregătirea Republicii Moldova în cadrul acestei Conferințe Interguvernamentale?
Mihai Mogîldea: Astăzi, așa cum ați menționat și dumneavoastră mai devreme, se dă start negocierilor de aderare în format oficial. Noi am început acest proces la startul lunii ianuarie, pentru că, odată cu acest proces de screening, practic, negocierile au început. Ceea ce am avut astăzi a fost un eveniment formal, important din punct de vedere politic, pentru a lansa procesul de negocieri la nivel politic, la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene care au participat toate la această Conferință Interguvernamentală. Și, în același timp, acest eveniment a oferit posibilitatea prezentării poziției de negociere a Republicii Moldova și a comentariilor venite din partea țărilor membre.
Timp de două ore, astăzi, la Luxemburg, țara noastră a avut posibilitatea de a discuta la aceeași masă cu miniștrii Afacerilor Europene, miniștrii de Externe ai tuturor țărilor membre ale Uniunii Europene. A fost prezentat cadrul de negocieri, care va rămâne un document închis, dacă nu vor decide altfel reprezentanții Uniunii Europene și cei ai Republicii Moldova. Un document care setează clar direcțiile de negocieri, setează parametrii acestor negocieri și, totodată, include poziția noastră vizavi de perioada în care ne propunem să încheiem aceste negocieri și așa-numitele perioade de tranziție care vor fi necesare pentru ca, pe anumite dimensiuni, acolo unde nu vom reuși până la aderarea la Uniunea Europeană să armonizăm toată legislația sau să implementăm toate standardele europene, să avem răgaz timp de câțiva ani ca să ajustăm unele lucruri. Asemenea perioade de tranziție au avut și alte țări: Croația, România, Bulgaria și altele care au aderat înainte, deci, nu este ceva nou.
Un eveniment politic remarcabil pe care trebuie să-l apreciem, dată fiind inclusiv perioada în care se desfășoară, la aproape 10 ani după semnarea Acordului de Asociere, doi ani de zile după ce am obținut statutul de țară candidată la aderare. Și, iată, suntem cu un pas mai aproape de aderarea la Uniunea Europeană.
Moldova 1: Ce va urma la modul practic, după evenimentul de astăzi? Vor începe imediat negocierile pentru fiecare capitol sau mai e nevoie de niște decizii din partea instituțiilor europene?
Mihai Mogîldea: În prima jumătate a acestui an, am discutat de mai multe ori despre procesul de screening sau evaluarea conformității legislației naționale cu cea europeană. Acest proces de screening este alcătuit din două etape. Noi am încheiat prima etapă: screening-ul explicativ. Acum începe a doua etapă – screening-ul bilateral, care nu înseamnă altceva decât că Republica Moldova merge la Bruxelles, în fața Uniunii Europene pentru a comunica ce urmează să facem noi pe dimensiunea celor 35 de capitole și care este volumul de legi, volumul de acte legislative care trebuie armonizate și cum ne propunem noi să ajungem la îndeplinirea standardelor și cerințelor Uniunii Europene.
Această a doua etapă ar urma să se desfășoare în perioada iulie 2024 - martie 2026. În paralel, odată ce se încheie acest screening pe Capitolul 23, capitolul ce ține de reforma justiției, va fi publicat raportul în urma acestei analize și, odată publicat acest raport, vom iniția negocierile propriu-zise pe primul capitol de negocieri - capitolul care ține de reforma justiției. Deci începe lucrul pe reforma justiției. Acest lucru s-ar putea întâmpla, cel mai probabil, către primăvara anului viitor. Și odată început lucrul pe capitolul care ține de reforma justiției, se va continua în paralel și cu alte capitole.
Moldova 1: Care sunt domeniile prioritare?
Mihai Mogîldea: Domeniile prioritare sunt incluse în acest cluster, care se numește Domeniile fundamentate, și ele sunt: justiția, lupta anticorupție, drepturile omului, competitivitatea și coeziunea, în același timp, domenii care stau la baza procesului de negocieri. Și trebuie să spunem că capitolul pe justiție, capitolul pe lupta anticorupție va rămâne deschis și de actualitate până la încheierea tuturor capitolelor de negocieri.
Deci, ca să ne înțeleagă și cei de acasă, ceea ce s-a început în această zi de 25 iunie 2024 nu este altceva decât un proces de discuții, un proces de interacțiune cu Uniunea Europeană pe mai multe domenii complexe, 35 la număr, pe care se va lucra în paralel în următorii șase ani de zile, pentru ca să reușim să implementăm peste 30 de mii de acte legislative. Legi care vor fi armonizate, redactate și creionate de către Guvern, votate de către Parlament, pentru ca mai multe reforme, mai multe standarde europene să fie adoptate în legislația noastră națională. Și să fie implementate, nu doar votate, dar și implementate pentru ca cetățenii să resimtă pe pielea lor ce înseamnă acest proces de transformare europeană.
Moldova 1: Pentru că procesul de negocieri propriu-zis nu ține doar de autoritățile Republicii Moldova, ține de fiecare parte a societății care va trebui într-un fel sau altul să se plieze pe realitățile Uniunii Europene. Vă mulțumesc pentru aceste comentarii și vă așteptăm și cu alte subiecte.