INTERVIU // Sorin Ioniță, despre destabilizarea R.Moldova: Sunt oameni plătiți să facă propagandă anti-UE
Referendumul pro-Uniunea Europeană va deveni un punct de concentrare a unor eforturi de propagandă ruse pentru a demotiva alegătorii proeuropeni, deși nu pot schimba distribuția de opinie în votul popular, susține Sorin Ioniță, președintele Expert Forum România. În emisiunea ÎN CONTEXT, expertul în politici publice a anticipat că, în toamnă, va exista un interes sporit pentru a destabiliza situația din Republica Moldova, deoarece sunt alegeri prezidențiale, referendumul și urmează alegeri parlamentare. „Se vor investi masiv resurse, se vor plăti oameni și ofițeri FSB acoperiți să facă propagandă anti-UE.”
Moldova 1: Cu noi online este Sorin Ioniță de la Expert Forum România. Are Rusia capacitatea într-adevăr să slăbească sau să fisureze societatea moldoveană la acest referendum proeuropean și să creeze anumite insulițe antieuropene?
Sorin Ioniță: Are capacitatea, fără nicio îndoială. Sigur că nu le creează acum insulițele, ele sunt deja create, doar încearcă să le lărgească. Sigur că un referendum proUE prin definiție este punctul de concentrare a unor eforturi de propagandă, pentru că au tot interesul să sporească cât mai tare votul contra sau să demotiveze lumea, să stea acasă cei care ar vrea să voteze pentru Europa. Pentru că eu nu cred că ei pot schimba foarte mult distribuția de opinii în votul popular. Adică din sondajele de opinie știm că majoritatea moldovenilor vor vota „Da”, dar se joacă pentru demotivare, pentru aducerea, pentru mobilizarea oamenilor la vot. Și aici sunt două planuri de discuție pentru că metodele de răspuns sunt foarte diferite.
Unul este atunci când cumperi oameni de la bucăți din elita politică și se cam cunosc personajele care sunt acolo. Să zic elita politică, culturală, socială… că e vorba de Găgăuzia, că e vorba de Moldova, în general. Deci o rețea de oameni care, la rândul lor, au organizații obștești, au partide la dispoziție, îi finanțezi. Te poți juca foarte bine, de exemplu, cu ideea de drepturi culturale, cu promovarea culturii, limbii ruse și de acolo limita devine foarte gri. Pentru că vrei să promovezi niște drepturi culturale și poți să-ți pui și o fațadă europeană pe chestia asta. Dar, în subsidiar, te duci și vorbești mai curând despre elemente de identitate geopolitică și începi să demontezi susținerea proiectului de aderare la UE. Deci, sunt oameni care sunt plătiți sau din alte motive au asta în profil, în job description-ul lor: să facă propagandă anti-UE. Și ei să-și creeze mai departe o rețea în teritoriu, în special pentru ziua votului, cum ați arătat. Deci asta este un plan al discuției și cere niște metode de răspuns.
Și, pe de altă parte, este marele public, unde sunt oameni care au deja convingeri, ei au deja o aplecare de a vota în direcția asta, fără să îi plătească cineva. Și atunci acolo este foarte greu de lucrat pentru că tu vii la televizor sau în campanii de informare să le spui adevărul, să le arăți date și cifre despre UE, dar ei aleg să nu se uite la tine, ei aleg conștient să se uite în partea ailaltă, pentru că, din diverse motive, emoționale, tradiționale, sunt prinși în acea bulă a informației, care este cea a „Russkii Mir”. Și aici se cer alte metode de intervenție și mi se pare foarte bine ce am văzut în știrea dumneavoastră anterioară cu acea coaliție civică cu WatchDog și ceilalți, care vor să meargă la firul ierbii, să vorbească cu lumea. Pentru că altfel trebuie să abordezi chestia asta. Una e când ai o rețea de oameni plătiți și pentru care aduci bani în pungă cu avionul de la Moscova, ca să le dai câte o mie de lei moldovenești ca să voteze într-un fel, și alta e…
Moldova 1: Exact aceasta am vrut să vă întreb, că ar trebui să punem pe balanță această inițiativă civică, care vrea să meargă într-adevăr la firul ierbii și să combată anumite falsuri, dar pe de altă parte, trebuie să înțelegem că acest flux de bani tenebri se pare că nu se mai oprește, chiar dacă există anumite acțiuni pe care le întreprind autoritățile de anchetă din Republica Moldova. Uneori avem impresia că instanțele rămân în urmă și, până la urmă, aceste partide care recurg la acțiuni neortodoxe nu sunt pedepsite.
Sorin Ioniță: Statul de drept e puțin rămas în urmă, în sensul că nu poate să țină pasul cu vigoarea campaniei lor și trebuie să înțelegem că va fi un moment de vârf toamna asta. Pentru că sunt alegeri prezidențiale, referendumul și până în vara viitoare, pentru că urmează alegeri parlamentare sunt, dacă vreți așa, un fel de vârf de interes și se va pompa foarte mult: și resurse, și oameni, și tot felul de ofițeri FSB acoperiți, că sunt ei de prin zonă, că sunt trimiși din altă parte cu mantia de consultanți. E un interes foarte mare să destabilizezi Moldova în acest interval electoral. Și se va investi masiv. Acum cât și cum se poate răspunde, asta e problema! Când ești o democrație, trebuie să mergi pe metode legale și știm că rotițele statului de drept se învârt încet. Deci, trebuie să demonstrezi, să aduni probe, să-i aduci pe oameni în instanță și e greu. E greu. Dar trebuie mers și pe altă cale. Asta voiam să spun. Și cred că până la urmă s-a văzut și în alte părți: cumpărarea de voturi are un succes, dar limitat. Deci există până la un moment dat, cât poți să faci chestia asta. Nu poți să cumperi pe toată lumea.
Mai periculoasă mi se pare partea a doua, adică acea porțiune a electoratului moldovenesc care a rămas în „sovieto-nostalgie”, nu e atâta pro-rusism, că îl iubesc ei pe Putin, dar există o anume nostalgie care este bazată pe povești mai mult. Că nu e numai despre bătrâni, cum auzeam vorbindu-se. Este foarte mult despre tineret, despre oameni care n-au trăit perioada respectivă, care se hrănesc numai cu povești romantice și nu știu dacă ați observat că s-a umplut internetul, și în special Tik Tok-ul și canalul Telegram de filmulețe care reconstruiesc perioada sovietică. Aproape că sunt decupaje din filmele de propagandă de atunci și unii oameni cred în ele. De ce? Pentru că au o frustrare personală, pentru că viața e grea. Pentru că unui tânăr îi e greu să-și cumpere o casă. Și vin cu mesaje că pe vremea aceea dădeau case la toată lumea. Că nu era nimeni fără un loc de muncă, chestii de genul ăsta. Aici nu poți să lupți cu chestiile astea.
Moldova 1: Rusia se joacă cu emoțiile sociale. Vă mulțumesc mult pentru această intervenție, vă mai așteptăm cu alte ocazii ÎN CONTEXT.