Interviu ÎN CONTEXT// Victor Catan: Inspectoratul pentru Migrație a tergiversat procesele. Doi ani nu a organizat extrădarea legală a cetățeanului turc asasinat
Serviciul protecție internă și anticorupție al MAI trebuie să se ocupe de cazul asasinării bărbatului turc pentru a preveni situații în care persoane responsabile de dosare de rezonanță să nu rămână nesancționate. Fostul ministru de Interne, Victor Catan, a mai declarat ÎN CONTEXT că Inspectoratul General de Poliție a riscat prin faptul că a extins de trei ori termenul de arest pentru că victima prezenta pericol pentru securitate, în timp ce Inspectoratul General pentru Migrație a tergiversat procesele și, în mai bine de doi ani, nu a organizat extrădarea legală a cetățeanului turc. Lucrurile acestea se fac din interesul cuiva, dar interesul poate apărea în cazuri de corupție, a conchis Victor Catan.
Moldova 1: Mai întâi să înțelegem cum a fost posibil ca Republica Moldova să ajungă un spațiu de refugiu pentru persoanele certate cu legea? Nu este, probabil, prima dată când se întâmplă asta?
Victor Catan: Da, într-adevăr, Republica Moldova, în ultimii doi ani, a devenit un teritoriu favorabil pentru criminalii internaționali și, folosindu-se de neglijența factorilor de decizie, actele de corupție își găsesc loc în țară la noi și adesea fac crime. Anul trecut, în Aeroportul Chișinău un individ din Tadjikistan, venind și fiind necorespunzător tratat, a împușcat un polițist și un agent de securitate în aeroport. Nu demult am văzut că au fost supuși urmăririi penale șase colaboratori ai Interpolului național Chișinău, care sunt suspectați de acte de corupție pentru facilitarea trecerii și aflării în Republica Moldova a diferitor criminali. O să vedem care este rezultatul cercetărilor. Cazul respectiv este, după aceste două-trei cazuri care au fost săvârșite, următorul care demonstrează că această posibilitate de a se afla în Republica Moldova și asasinarea lui din partea unui killer a fost condiționată de faptul că Inspectoratul General pentru Migrație nu și-a onorat obligațiile de serviciu. Fiindcă sunt multe cereri de primire a azilului, dar persoanele care sunt suspecte, mai mult ca atât că se știa că persoana respectivă se afla în urmărire penală și chiar condamnată la 21 de ani pentru trafic de droguri, el trebuia să fie cercetat și să-i fie întocmite documentele rapid, într-un termen util.
Moldova 1: Ce rol a jucat războiul aici? Pentru că această persoană cu probleme penale a intrat în Republica Moldova prin Transnistria, a profitat de această situație că era un flux mare de refugiați din Ucraina în Republica Moldova. Și lista solicitanților de azil, la fel, sunt foarte mulți refugiați ucraineni, care au cerut azil.
Victor Catan: Acestea sunt motivele pe care le-au pus drept bază ca să nu fie cineva considerat vinovat. El a trecut și în timpul cela cunoaștem că putea să treacă oricine, presupunem că aceasta a fost, a trecut prin Transnistria. Dar atunci când a căzut în vizorul respectiv, Inspectoratul General al Poliției l-a arestat. L-a arestat și l-a ținut sub arest trei termene de șase luni. 18 luni persoana a stat în custodia Comisariatului de Poliție, în izolatorul de detenție provizorie și în timp de șase luni nu au dovedit cei de la Migrație și Azil să întocmească documentele și el să fie extrădat. Alte trei luni și alte trei luni… 18 luni persoana s-a aflat sub arest și nu știm din ce cauză Inspectoratul General pentru Migrație nu a îndeplinit funcțiile pe care trebuia să le îndeplinească, să exercite o procedură specială în mod rapid și persoana să fie extrădată în condițiile legii.
Moldova 1: Despre legile azilului și despre această situație care, iată, le permite persoanelor certate cu legea să se refugieze în Republica Moldova. Ar fi bune niște legi mai dure privind azilul? Ce părere aveți?
Victor Catan: Eu consider că atunci când s-a început reforma judiciară în Republica Moldova, nu știu de ce, autoritățile noastre s-au apucat de vârful rădăcinii justiției în Republica Moldova, începând cu reformele Consiliului Superior al Magistraturii și ale instanțelor judecătorești, neacordând atenție asupra necesității modificării actelor juridice legate de procedura penală, de urmărirea penală. Sunt niște noțiuni care trebuie exercitate în așa fel ca să fie apărate nu numai drepturile celor care au săvârșit infracțiuni, dar și drepturile majorității societății și drepturile statului pentru a face ordine în stat. Fiindcă anume acești factori, care duc la săvârșirea unor crime grave, implică procedura la latitudinea unor persoane, dacă ele sunt interesate în acte de corupție sau într-un alt fel. Iese că și avocații, și partea inculpatului își apără interesele, cedând interesele statului și interesele societății la general. Eu sunt pentru faptul de a face o procedură penală, de a reforma legislația procesual-penală într-așa fel ca să se apere în primul rând drepturile și libertățile cetățenești, dar și drepturile altor participanți la procesul penal, inclusiv ale organelor de resort.
Moldova 1: Care ar fi aceste garanții că nu vor mai exista abuzuri, de exemplu, cum s-a întâmplat cu profesorii turci și, pe de altă parte, să nu devenim noi o jurisdicție gri?
Victor Catan: L-ați întrebat pe domnul avocat, care este tangența la două fapte. La mine tot așa, când am studiat, m-am uitat: este! Atunci când se vrea, când a fost un interes politic, un interes personal, directorul SIS-ului a putut să organizeze în câteva ore extrădarea nelegitimă a profesorilor de la Liceul „Orizont”. Aici în doi ani și ceva nu s-a putut ca organele să organizeze extrădarea legală. Eu nu mai spun despre altceva. De acum avem motivație că totul s-a făcut nu cu tergiversări, totul a fost ok, totul a fost normal. Nu este corect. Chiar după ceea ce a fost discutat în Parlament, cu domnul Carp suntem bine cunoscuți și este o personalitate principială, dar nu-mi place ce hotărâre au luat. Că cei care sunt vinovați de tergiversarea procedurii de extrădare a unui criminal deosebit de periculos vor fi supuși unui control de serviciu din partea aceluiași Inspectorat General pentru Migrație.
Moldova 1: Dumneavoastră ce soluții ați fi dorit?
Victor Catan: Ca minimum, trebuie ca acest caz să fie examinat de către Serviciul protecție internă și anticorupție al MAI, care este un organ independent și el trebuie să se ocupe de cercetarea respectivă și numaidecât o să găsească (n.r. soluția). Fiindcă toate cazurile care s-au întâmplat, fie cazul cu extrădarea ilegală a profesorilor, persoanele vinovate nu toate au fost trase la răspundere, numai directorul SIS și acela cu pedeapsă minimă. Fie cazul actelor de corupție din aeroport și polițiștilor de frontieră s-a terminat fără sancțiuni respective. Și așa se face la noi că factorii care contribuie la săvârșirea infracțiunii nu sunt lichidați. Fără a stârpi acești factori care condiționează săvârșirea infracțiunilor, noi nu o să putem să facem. Dar lucrurile acestea se fac prin reformarea structurilor de stat și prin adoptarea unor legi care apără interesele întregii societăți, nu numai ale unei părți procesuale din legislația penală.
Moldova 1: Dar a fost un semnal oare acel scandal Interpol că totuși există breșe în sistem? Guvernul comunicase săptămâna trecută nu doar despre breșe în sistem, dar și despre o posibilă schemă de corupție. Deocamdată, nu am sesizat că și Parlamentul a transmis același mesaj.
Victor Catan: Iată vedem, în toate cazurile pe care le-am enumerat, se observă că tergiversările, lucrurile acestea se fac din interesul cuiva, dar când apare interesul? Atunci când cineva îl corupe. Și eu sunt sigur că persoanele care au tergiversat, fiindcă a fost un concurs. Inspectoratul General de Poliție a activat prompt, chiar și-a riscat propria piele, că de trei ori au mărit termenul de arest al acestei persoane. Adică au arestat pe șase luni o dată legal, au găsit alte motivații încă o dată șase și încă o dată șase. De trei ori au încălcat, respectiv, ca persoana asta să nu săvârșească vreo infracțiune. Pentru că e o persoană destul de periculoasă. Oricum ar fi, au riscat.
Dar Inspectoratul General Migrație, sau cum înainte se numea Biroul de Migrație și Azil, vasăzică, au tergiversat conștient lucrurile acestea și acum tot o să facă anchete de serviciu și o să spună că totul a fost ok, totul e bine. Și să ne așteptăm la alte infracțiuni, fiindcă dacă nu-s persoanele de vârf ale Ministerul Afacerilor Interne, în primul rând, de a face ordine, de a face reforme vitale, reforme care ar fi în interesul societății, o să avem asemenea cazuri și mai departe. Noi n-am vrea lucrurile acestea, fiindcă vedem că Inspectoratul General de Poliție a lucrat foarte bine, cu risc chiar, și acum, după cum sunt informat, face tot posibilul pentru a-l reține pe acest killer, care a săvârșit omorul respectiv, se străduie.
Dar ceilalți vin și se laudă în Parlament că ei au activat în condițiile legii și așa mai departe. Legea permite procesul special, rapid, pe care trebuia să îl urmeze. Cu atât mai mult cu cât este un criminal judecat pe 21 de ani. Și este extrădat nu de Rusia, dar de Marea Britanie. Și vedeți câți factori sunt care ne dau posibilitatea să înțelegem că aici a fost ceva, adică, inclusiv, nu sunt excluse și acte de corupție.