Justiție

Interviu ÎN CONTEXT// Veronica Dragalin: Zece procurori au demisionat. Unii aveau în gestiune dosare precum „Frauda bancară”

Din 60 de procurori, zece au demisionat după ce au refuzat să treacă procedura de Vetting, afectând activitatea Procuraturii Anticorupție, deoarece „devine dificil să se facă față volumului de lucru”, susține șefa Procuraturii Anticorupție. Veronica Dragalin a declarat în emisiunea ÎN CONTEXT de la Moldova 1 că „unii aveau dosare foarte importante în gestiune, precum procurorul principal responsabil de investigația „Frauda bancară”.

Moldova 1: În platoul Moldova 1 este șefa Procuraturii Anticorupție, Veronica Dragalin. Formal, au început, acum aproximativ două luni, evaluările, adică Vetting-ul procurorilor anticorupție. Anterior, ați avut declarații anti-Vetting, într-un fel, că ar fi prea invaziv sau că n-ar fi de încredere, de exemplu, comisia care face evaluarea. Ce spuneți, ce părere aveți?

Veronica Dragalin: Deci, până la urmă, procedura merge mai departe. Noi cu toții, cei care am decis să rămânem în sistem, să mergem mai departe, am depus toate actele necesare la 13 iunie. Din păcate, am avut 10 procurori care și-au dat demisia din procuratură în loc să meargă înainte la procedura de viața. Din punctul meu de vedere, e o provocare destul de dificilă pentru a putea depăși aceste lucruri, dar o să mergem înainte, pentru că asta e legea și noi ne conformăm.

Moldova 1: Dumneavoastră când veți trece propriu-zis această evaluare?

Veronica Dragalin: Nu cunoaștem cât o să dureze această procedură. Eu am fost la fel ca toți restul procurorilor anticorupție și eu am depus actele pe 13 iunie și urmează să vedem cât o să dureze procedura.

Moldova 1: 10 procurori și-au dat demisia pentru că nu și-au dorit să treacă prin această procedură. Dar e un semnal bun sau un semnal prost și dacă a fost afectată în vreun fel activitatea Procuraturii? Pe de altă parte, peste 60 de procurori au acceptat această lege și vor trece evaluarea.

Veronica Dragalin: Ne-a afectat. A afectat activitatea Procuraturii Anticorupție pentru că acești procurori care au demisionat activau în Procuratura Anticorupție. Nu toți. Unii dintre ei activau în alte Procuraturi, dar aveam procurori care aveau dosare foarte importante în gestiune. Am mai menționat că procurorul principal responsabil de investigația „Fraudă bancară” a demisionat. Și am avut patru procurori care au demisionat în secția pentru reprezentarea acuzării în instanțele de judecată, unde noi avem aproximativ 500 de cauze penale. Și, atunci, când în secție din 10 procurori rămân doar șase, sunt sute de dosare care trebuie acum repartizate la alți procurori și devine cu mult mai dificil să facem față la toate și la tot volumul de lucru pe care îl avem în continuare.

Moldova 1: Dar până la urmă cum considerați: e un proces util sau nu? Au fost unele sondaje în interiorul sistemului judiciar și în instanțe, și în procuraturi și mereu exista parcă un echilibru de opinie, numărul celor care erau pentru această evaluare extraordinară sau cei care erau împotriva era același. Și mai existau și persoane neutre. Iată, e un exercițiu util sau pur și simplu v-ați conformat acestei legi privind reforma judiciară?

Veronica Dragalin: Cred că pot vorbi despre opinia procurorilor din cadrul Procuraturii Anticorupție cu care eu comunic foarte des. Deci, la început, când am ajuns eu în această funcție, în august 2022, am pus așa o întrebare. Toți procurorii cu care am vorbit și la început, deci când am ajuns și eu aici, era destul de pozitivă și optimistă opinia procurorilor față de acest concept: ideea de a face o verificare extraordinară. Între timp, datorită faptului că durează așa de mult, am văzut cum decurge acest proces din punctul de vedere al interviurilor publice pe care cu toții le-am văzut. Am văzut rezultatele pronunțate în privința unor persoane din punctul de vedere al candidaților la CSM și CSP și aș spune că în acești doi ani a scăzut foarte mult din partea procurorilor. A scăzut foarte mult încrederea în procesul de Vetting ca fiind unul obiectiv, eficient și corect. Deci, după mine, faptul că avem acum deja un CSM și un CSP reformat, eu cred că în continuare aceste două organe ar putea autogestiona Procuratura și judecătorii respectivi. Dar nu noi scriem legile în țară. Deci noi ne conformăm cu decizia politică asumată, care a fost: aprobarea legii cu privire la Vetting.

Moldova 1: Și de această dată audierile publice nu vor fi obligatorii pentru toți doar în anumite cazuri?

Veronica Dragalin: Ba da! Dacă înțeleg eu corect, fiecare dintre noi vom fi audiați. De ce în interviu public, cum s-a procedat și în procedura de Pre-Vetting pentru CSM și CSP.

Moldova 1: Au avut loc recent două scandaluri care au creat o percepție că Republica Moldova ar fi un loc de refugiu pentru oamenii care au probleme cu legea și mă refer la scandalul Interpol și la recentul asasinat din sectorul Râșcani al capitalei, care a demonstrat că există breșe în sistemul de azil. Întrebarea mea, mai întâi de toate, este: cât de adevărată este această percepție? Este Republica Moldova un loc de refugiu pentru cei certați cu legea sau nu?

Veronica Dragalin: Vă pot spune din perspectiva dosarului pe care îl investighează Procuratura Anticorupție. Primul dosar la care v-ați referit cu schemă de corupție pe care o investigăm referitor la notificări roșii în Interpol.

Ca să fie foarte clar, în această schemă ce am depistat noi nu este că oamenii își pot găsi refugiu în Moldova. Acești beneficiari ai acestei scheme niciodată nici nu au pus piciorul pe pământul Republicii Moldova. S-a făcut de la distanță, persoane publice din cadrul mai multor instituții, persoane fizice au abuzat procedurile care există, procedura de azil, procedura de a verifica bazele de date Interpol într-un mod ca să permită blocarea notificărilor în sistemul Interpol. Eu cred că e un lucru foarte bun că noi destul de repede am avut succes să oprim această schemă. E o schemă recentă care avea loc începând cu finele anului 2022 până în prezent. Ca rezultat al acțiunilor întreprinse de Procuratura Anticorupție în comun cu autoritățile franceze s-a blocat, s-a oprit această schemă. În continuare, nu mai beneficiază niciun fugar de această schemă.

Moldova 1: La ce etapă se află auditul, care fusese anunțat când vor ajunge la Chișinău auditorii sau dacă au ajuns deja?

Veronica Dragalin: Asta ține de procedură administrativă, noi investigăm faptele din prisma Codului penal. Din punct de vedere administrativ, ce se va întâmpla în continuare cu gestionarea acestei direcții de cooperare polițienească internațională nu ține de competența Procuraturii Anticorupție. Deci, eu nu cunosc toate detaliile despre cum urmează să fie gestionată această secție sau direcție care a fost afectată de investigația Procuraturii Anticorupție.

Moldova 1: Cum credeți mai degrabă ar fi un succes faptul că ați reușit să cooperați cu colegii din Franța și a fost o acțiune internațională? A fost un succes din punct de vedere al încrederii de care beneficiază Republica Moldova și, pe de altă parte, este și faptul dacă nu cumva țara noastră a pierdut din această încredere?

Veronica Dragalin: Eu cred că, de fapt, rezultatele acestei investigații demonstrează că noi avem încrederea omologilor noștri din alte țări. Ei pot apela la organele de drept din Republica Moldova, la sistemul de justiție din Republica Moldova ca să oprim și să tragem la răspundere persoanele care comit așa fel de infracțiuni.

Evident, nu e un lucru pozitiv sau bun când ies la suprafață scheme de corupție, asta nu e bine nicăieri, dar se întâmplă. Asta se întâmplă în toată lumea, se întâmplă în cele mai dezvoltate democrații din lumii. E important e că omologii noștri din alte țări au avut încredere să ne sesizeze și noi am reușit să oprim această schemă.

Moldova 1: Referitor la breșele din sistemul de azil. Săptămâna trecută, s-a vorbit și despre o posibilă schemă de corupție. Vreau să aflu dacă a fost sesizată cumva Procuratura, pentru că acolo era o problemă care ține și de legislație. Dar, pe de altă parte, probabil de o schemă de corupție din interiorul sistemului.

Veronica Dragalin: Dacă vă referiți, deci la al doilea caz - omorul care a avut loc, eu nu cunosc toate detaliile, nu suntem noi, Procuratura Anticorupție, responsabilă de a investiga acest omor. Deci dacă ar urma aspecte…

Moldova 1: Mă refer la o posibilă schemă din sistemul de azil, ca să existe persoane care au probleme penale și să profite de anumite situații. Dacă există anume sesizări privind această problemă?

Veronica Dragalin: Deocamdată, nu am primit așa sesizări, dar sunt sigură că dacă vor fi depistate circumstanțe care ridică o bănuială despre așa fel de infracțiuni. Dacă ține de competența procurorilor anticorupție, noi vom trata foarte serios această investigație.

Moldova 1: Vreau să vă întreb și despre deblocarea cazului Stoianoglo în instanță. Dosarul în care este acuzat că ar fi înlesnit eliberarea lui Veaceslav Platon. Dumnealui săptămâna trecută, luni, și-a anunțat intenția că vrea să candideze la prezidențiale, apoi a doua zi a venit decizia Curții de Apel și a mai durat ceva timp până când Procuratura Anticorupție a venit cu explicații. În acest răstimp, totuși, a existat spațiu fertil pentru anumite idei, să creeze o percepție populară că nu ar fi doar o coincidență sau că ar fi interese politice. Este sau nu o coincidență?

Veronica Dragalin: Din punctul de vedere al Procuraturii, noi am trimis acest caz în judecată în toamna anului 2022. Atunci a fost depus un recurs care nu e ceva foarte complicat din partea a doi inculpați. Acest recurs a fost pendinte tot acest timp, pe rol la Curtea de Apel Chișinău. Din punctul nostru de vedere, noi eram gata să mergem în instanța de judecată, să chemăm martorii, să prezentăm toate probele în toamna 2022. Nu putem noi comenta dacă este sau nu o coincidență, pentru că nu ține, deci nu a fost sub controlul Procuraturii, deci această decizie a fost pronunțată de Curtea de Apel. Deci întrebările ar trebui să fie adresate către Curtea de Apel.

Moldova 1: Nu credeți că poate a fost și o problemă de comunicare dacă ar fi fost mai bine explicată această situație instant, ca să nu mai există spațiu de interpretări?

Veronica Dragalin: Noi pregătim comunicate de presă în maniera în care ne permite volumul de lucru. Nu întotdeauna putem instant să sesizăm publicul cu ceea ce se întâmplă din punctul nostru de vedere. Am formulat un comunicat de presă mai amplu. Asta vă pot spune din punctul nostru de vedere, am încercat, am reacționat cât de repede posibil, cum de obicei acționăm.

Moldova 1: În general, cum apreciați timpul petrecut în instanță de dosarele pe care le trimiteți acolo? Pentru că am văzut pe site-ul instituției ați făcut și o contabilizare de fapt, când a intrat dosarul în instanță și cât a durat, de exemplu, sentința. Și sunt încă multe dosare care sunt de rezonanță, țin de finanțare politică ilegală și așa mai departe, care își așteaptă rândul.

Veronica Dragalin: Da, eu cred că în ultimul timp am avut o îmbunătățire foarte bună din punct de vedere al judecătorilor care au fost specializați anume pe dosarele trimise în judecată de către Procuratura Anticorupție. Nouă judecători la Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, sunt specializați. Și deja am observat în ultimele câteva luni, doar de o perioadă destul de scurtă am observat că se mișcă lucrurile cu mult mai repede. Se setează ședințe câte 2 - 3 pe săptămână în unele cazuri. Sperăm foarte mult că asta o să demonstreze rezultate mai rapid, mai eficiente pe dosare de rezonanță care sunt foarte mari. Deci sunt aproximativ sute de dosare desemnate la acești judecători specializați. Și în continuare toate dosarele trimise de Procuratura Anticorupție vor merge la acești judecători specializați. Sperăm ca să meargă lucrurile mai repede, pentru că noi înțelegem cu toții că cetățenii așteaptă rezultate finale. Asta înseamnă sentințe de închisoare, asta înseamnă confiscări, unde banii pot trece în interesul cetățenilor și deci al statului.

Moldova 1: Una dintre cerințele aderării este investigația de calitate. Are Procuratura Anticorupție, mai ales în contextul noilor competențe, aceste capacități să facă investigații calitative, care, iată, într-un final să aducă sentințele așteptate de populație?

Veronica Dragalin: După cum am mai vorbit, în ultimele câteva luni, eu cred că noi, Procuratura Anticorupție, ne confruntăm cu lacune sau dificultăți în lipsa unui sediu, suficient spațiu să putem angaja toate persoanele care, conform legii, avem dreptul să le angajăm: ofițeri de urmărire penală, ofițeri de investigație, specialiști, contabili și tot restul. Deci asta e o piedică ce nu ne permite să angajăm suficiente persoane care să poată face față la investigații foarte complexe. Până la urmă noi vorbim, de un număr mai mic de dosare, dar toate țin de corupția la nivel înalt și asta înseamnă că sunt vizați subiecți speciali, de rang înalt, sunt vizate sume foarte, foarte mari. Și asta înseamnă neapărat complexitate de investigație, și asta înseamnă că trebuie să ai echipamente speciale pentru măsuri speciale, cum ar fi microfoane, camere video, interceptări și tot restul. Trebuie să ai persoane pregătite să știe a folosi aceste instrumente și o echipă suficient de mare să se poată concentra pe aceste dosare ca să ajungem la finalitate cât mai repede. Ne confruntăm cu problema din punct de vedere al angajării și al unui spațiu suficient pentru persoane, pentru arhive și tot restul.

Dar, în ultimele săptămâni, am avansat și la acest capitol. Am fost anunțați de Ministerul de Justiție că s-a identificat clădirea de pe strada Bănulescu-Bodoni 26 și sperăm să putem avansa, practic să facem această relocare și să ne permitem să fim fortificați să angajam toate persoanele.

Moldova 1: Când aveți de gând să vă mutați la casă nouă? Este interesant că această clădire a fost înainte la Procuratura Generală și iată acum ajunge la Procuratura Anticorupție.

Veronica Dragalin: Poate e și corect așa, revine înapoi Procuraturii. Noi am prezentat un plan foarte detaliat și am spus că putem împacheta și ne putem muta în timp de 48 de ore. Pentru noi nu e foarte complicat să fim gata să ne mutăm. Pentru că toată mobila nu ne aparține nouă, noi luăm spațiul cu chirie de la CNA, toate lucrurile mai mari nu sunt ale noastre. Deci noi am merge doar cu tehnică, calculatoare, tot restul și dosarele fizice. Deci nu ar dura așa de mult ca Procuratura Anticorupție să poată reloca toate aceste lucruri într-o clădire, tot în centrul Chișinăului.

Moldova 1: Doamna Dragalin, ce credeți acum, până la urmă e bună această delimitare între CNA și Procuratura Anticorupție și corupția mare să vină la instituția pe care o conduceți?

Veronica Dragalin: Eu mi-am a exprimat opinia că dacă ar fi fost decizia mea, aș fi mers pe o versiune diferită, cum ar fi mai mult o comasare a DNA-ului, cu forțele CNA-ului și forțele Procuraturii Anticorupție puse împreună. Dar am mers pe o altă versiune, noi acum am rămas cu o delimitare destul de îngustă, dar până la urmă o să încercăm să ne ajustăm, să facem față anume la dosarele de rezonanță de nivel înalt ca să mergem și să ajungem la finalitatea despre care vorbeam, mai ales confiscarea sumelor mari-mari de bani care sperăm noi să fie întoarse înapoi și să fie folosite în interesul cetățenilor.

Moldova 1: Am văzut sentințe și pe „Laundromat” și episoade din „Frauda bancară”. Dar cum credeți, poate fi descurajată finanțarea politică ilegală în Republica Moldova?

Veronica Dragalin: Eu cred că da. Faptul că Procuratura, poliția, toți împreună cu un efort comun, am reușit să ridicăm peste un milion de dolari de la Aeroportul Chișinău, care, din punctul nostru de vedere, există bănuieli rezonabile că acestea sunt finanțări ilegale sau contrabandă, bani introduși în țară peste limita care se permite. Eu cred că asta trimite un semnal foarte clar pentru toți cei care încearcă să aducă bani murdari în țară că riscă să-i piardă foarte ușor prin percheziții, prin confiscări și sperăm asta să limiteze așa fel de comportament.

Moldova 1: Depinde câți bani au și ei… Vă mulțumesc mult pentru această conversație, vă mai așteptăm ÎN CONTEXT.

Citește mai mult