Social

Operatorii 112: Eroi în spatele liniei de urgență

Peste un milion de apeluri au fost înregistrate în prima jumătate a acestui an la serviciul unic de urgență 112. Potrivit datelor, cele mai dese cazuri raportate sunt hipertensiune arterială, copil bolnav, infracțiune contra vieții și incendiile. De asemenea, cel mai des a fost solicitată ambulanța. Chiar dacă este o muncă grea și stresantă, operatorii serviciului de urgență își fac munca cu dedicație.

Zi de luni la serviciul 112. Aceasta nu seamănă cu cea de duminică și cu siguranță nu va fi la fel cu următoarea. Chiar dacă fiecare zi e diferită, salutul operatorilor este mereu același și sunt gata să sară în ajutorul celor care au nevoie de el.

De la primul și până la ultimul apel, angajații 112 sunt oamenii din culisele serviciului de urgență, cei care sunt conectați non-stop, pentru că orice secundă contează pentru cei de la celălalt capăt al firului. La fiecare câteva secunde, cineva sună după ajutor. În sala operatorilor 112 am surprins-o pe Renata Radu, în timp ce prelua un apel despre un accident rutier.

„De ambulanță este nevoie, domnul? Îmi spuneți vă rog raionul, localitatea unde vă aflați? Strada, vă rog!”

Tânăra este operator la serviciul 112 de doi ani și jumătate. Deși de meserie este educatoare, a decis să facă o schimbare și să ajute oamenii altfel. Sunt zile în care programul este foarte încărcat, iar cele mai multe apeluri sunt cele în care se cere ajutor medical pentru victimele accidentelor rutiere.

„Cel mai greu pentru mine este atunci când este un accident rutier cu implicarea persoanelor și iarăși ajungem la copii, sunt și copii, adică accidentele rutiere sunt cele mai grele pentru mine.”

Zilnic primește sute de apeluri. Sunt însă și din cele are nu necesită asistență de urgență.

„Cazul când sună, de exemplu, persoana, poate să fie că întâmplător a apăsat telefonul. Noi suntem obligați să repetăm de trei ori 112. Ce urgență aveți? Dacă persoana nu răspunde, mai stăm, mai ascultăm, poate se aude ceva.”

Aceeași muncă civică o face și Ion Suruceanu. Nu este vorba despre renumitul artist, ci despre un tânăr vocea căruia poate fi auzită apelând 112. Operatorul povestește că de trei ani de când muncește la serviciul de urgență a fost martorul unor apeluri mai puțin obișnuite.

„Sunt situații diverse, când nu putem să aflăm de la cetățenii noștri locațiile unde se află, nu ne lămuresc corect informația pe care trebuie să o transmitem echipajelor. Chiar și oameni maturi tot sună și nu înțeleg unde sună. Întreabă cât e ora, lumină nu au, diverse situații cu care ne lămurim. Nu au internet, s-a blocat telefonul, uneori sună oamenii și spun că nu au ce mânca.”

Potrivit datelor statistice, în medie, timp de 24 de ore, la numărul de urgență sunt înregistrate peste 6 200 de apeluri. Dintre acestea, numărul de apeluri de urgență reală reprezintă 58 la sută. Cel mai multe apeluri se înregistrează în intervalul de timp cuprins între orele 17.00-19.00, iar cele mai multe solicitări sunt cele în care solicită serviciul de ambulanță, poliție și pompieri.

Marina Negară

Marina Negară

Autor

Citește mai mult