Social

„Apelarea nejustificată poate costa o viață!”. Peste 40% din apelurile la 112 nu sunt urgențe

Similar cu toate statele în care este implementat Serviciul 112, și Republica Moldova se confruntă cu fenomenul apelurilor non-urgente. De la cereri bizare pentru găsirea unui taxi până la jignirea operatorilor - sunt doar câteva exemple în acest sens. Responsabilii trag un semnal de alarmă și spun că serviciul trebuie tratat cu seriozitate, deoarece resursele alocate greșit pot compromite salvarea persoanelor aflate în situații critice. Din numărul total de apeluri, peste 40 la sută nu reprezintă o urgență reală. Lunar, apelarea abuzivă, cu rea-intenție sau involuntară ne costă 90 de mii de lei.

Potrivit datelor oferite de Serviciul Unic de Urgență 112, în medie, timp de 24 de ore, sunt înregistrate 6 236 de apeluri, dintre care numărul apelurilor de urgență reală reprezintă 58 la sută. Operatorii spun că, în unele cazuri, 112 este confundat cu Serviciul de informații.

„- 112, ce urgență aveți?

S-au înregistrat și cazuri când moldovenii au sunat la 112 să afle de ce nu au lumină, sau cum să găsească numere de telefoane ale companiilor care prestează servicii publice.

„- 112, ce urgență aveți?

„- 112, ce urgență aveți?

În alte situații, la celălalt capăt al firului sunt copiii poznași, care, cel mai probabil, fiind în vacanță, caută distracție. Operatorii susțin că, în perioada verii, crește numărul apelurilor făcute de minori.

„- 112, ce urgență aveți?

Lista solicitărilor nejustificate nu se încheie aici, spun operatorii.

Cineva solicită pentru un taxi apelând la Serviciul 112, la serviciul că apelați la numărul unic de urgență, pe apelant nu îl interesează. Solicită o informație cum ar putea reîncărca contul. Avem și maturi care, fiind într-o gașcă de persoane în stare de ebrietate, să zicem așa din practica noastră, apelează pentru a face glume pe seama operatorilor”, a spus operatorul 112, Igor Balan.

Într-un sistem de urgență, precum cel al serviciilor de salvare, fiecare secundă este prețioasă. Apelurile false sau nejustificate reprezintă o adevărată povară, care nu doar consumă resurse umane și materiale, dar, mai grav, pot întârzia intervenția în cazurile reale de urgență.

Acest fenomen este deranjant pentru că vă explic. În sistemul 112 concomitent parvin mai multe apeluri în toate regiunile țării și respectiv când fluxul de apel este mai mare, se formează o coadă. Și iată în acest timp, dacă ne telefonează cineva care, de exemplu, încearcă să facă glume sau insultă operatorul 112, în acest caz ne ia foarte mult timp pentru a explica cetățeanului”, a relatat operatorul 112, Cristina Munteanu.

Au de suferit persoanele care au nevoie mai urgent de ajutorul nostru, din cauza lor se reține din serviciu, preluăm apelul puțin mai târziu”, a declarat operatorul 112, Cristina Stratulat.

Nu mă epuizează, pur și simplu sunt conștientă de faptul că acel apel m-a reținut pe mine ca operator ca să pot lua un apel real unde persoana într-adevăr are nevoie de ambulanță. Ambulanța este cel mai mult solicitată”, a declarat operatorul 112, Renata Radu.

În prima jumătate a anului 2024, Serviciul Național Unic pentru Apelurile de Urgență 112 a recepționat 1,1 milioane de apeluri.

Citește mai mult