Locomotive și vagoane vechi, scoase la vânzare pentru a achita salariile restante ale angajaților CFM
Calea Ferată din Moldova mai face o tentativă de a vinde vagoanele și locomotivele vechi, pentru a putea plăti salariile restante ale angajaților pentru ultimele cinci luni. În total, vor fi organizate șapte licitații, iar prima va avea loc pe 10 septembrie. În timp ce administrația întreprinderii mizează pe succesul acestor licitații, angajații sunt sceptici și spun că vânzarea bunurilor uzate nu va rezolva problema restanțelor salariale. La licitație au fost scoase 96 de locomotive și 43 de vagoane de pasageri, care au termenul de exploatare expirat și care se află într-o stare deplorabilă. Acestea sunt depozitate la stația Berești, din Ungheni, unde a fost și echipa noastră de filmare.
„Ne aflăm pe teritoriul bazei de păstrare și conservare a vagoanelor de pasageri de la stația Berești, nodul feroviar Ungheni. Aici, se păstrează în prezent aproximativ 140 de vagoane de pasageri, dintre acestea 39 urmează să fie scoase la vânzare de către întreprinderea Calea Ferată din Moldova. Vagoanele se află într-o stare deplorabilă, iar unele au termenul de exploatare expirat de peste 10 de ani”, a relatat Doina Ivanov, jurnalistă, Compania „Teleradio-Moldova”.
„Vagoanele stau de foarte mult timp aici, avem 140 de vagoane, dintre care 92 sunt cușetă, iar 48 sunt de dormit. Noi acum doar le păzim, mai departe ce se va întâmpla cu ele nu știm. Ele toate au termenul de valabilitate depășit, la metal doar de să meargă, nu știu ce va fi cu soarta lor”, a spus Grigore Berbiu, angajat la stația Berești, Ungheni.
Tot la stația Berești de la nodul feroviar Ungheni sunt depozitate peste 500 de vagoane marfare, aproape 300 sunt la conservare de ani buni. Angajații de aici ne-au spus că ultima dată și-au primit salariile pentru luna martie și că nu au din ce trăi. În același timp, feroviarii susțin că ideea autorităților de a scoate la vânzare vagoanele vechi nu va rezolva problema lefurilor.
„Știu, am auzit. Nu cred că e o ieșire din impas. Ei încearcă, dar vom vedea. Așteptăm și tot așteptăm. Mai avem un ban pe aici, pe acolo, mai lucrează soția, dar mai mult nu avem nimic”;
„Nu ai ce să vinzi. Mulți bani au de primit oamenii. Nu ai cum, nu va ieși, chiar să vinzi vagoanele cu tot cu șine, nu compensezi. Slavă Domnului, soția lucrează și nu la căile ferate. Dar avem aici și soț, și soție, care muncesc și nu primesc nimic”, au relatat oamenii.
Întreprinderea va mai vinde și alte vagoane: frigorifice și cisterne. Primele trei licitații vor fi organizate peste cinci zile. Sunt scoase la vânzare 96 de locomotive, majoritatea vechi de peste 40 de ani, alte 43 de vagoane de călători, 90 de boghiuri, piese de schimb neutilizate. Restanțele salariale ajung la 150 de milioane de lei. Abia în august, angajații au început să primească salariile pentru aprilie. La CFM lucrează peste 5.700 de persoane, dar aproape 500 de feroviari au depus cererile de demisie de la începutul anului, iar conducerea CFM a decis să aplice un program de lucru de patru zile. Responsabilii de la căile ferate au explicat că veniturile au scăzut odată cu reducerea fluxului de mărfuri transportate.