Economic

Comerțul online, în ascensiune, în Republica Moldova: beneficii și pericole

Comerțul electronic înregistrează o dinamică pozitivă și pe piața din Republica Moldova, cu un număr tot mai mare de site-uri care oferă servicii online. Totuși, aceste cumpărături aduc și riscuri, avertizează experții, care susțin că cetățenii trebuie să fie prudenți atunci când oferă datele personale pe unele pagini web.

Imagine simbol
Sursa: Imagine simbol

Vânzările de produse și servicii prin intermediul comerțului electronic au crescut cu peste 15% comparativ cu anul trecut, ajungând la o valoare de aproximativ 359 de milioane de euro, potrivit datelor Camerei de Comerț Americane din Moldova. Astfel, vânzările online reprezintă 5,6% din comerțul intern, în timp ce media globală este de peste 19 la sută.

Pe lângă beneficii, cumpărăturile online prezintă și riscuri, precum fraudele sau furtul datelor personale. Juristul Marin Jalbă recomandă efectuarea cumpărăturilor doar de pe site-uri autorizate, verificarea produselor, efectuarea plăților cu un card dedicat exclusiv acestor operațiuni. Totodată, este important ca cetățenii să citească atent termenii și condițiile înainte de a finaliza comanda, a mai adăugat Marin Jalbă.

„De aceea recomandăm ca toate comenzile să se facă în mare parte pe site-uri sau platforme care deja sunt recunoscute la nivel internațional. Recomandăm să citim măcar aspectele importante, care țin de livrare, calitate și restituire. Trebuie să fim foarte prudenți atunci când facem cumpărături online, internațional vorbesc, pentru că este foarte complicat să ne protejăm drepturile, doar decât să păstrăm aceste screenshot-uri ca probe, precum că am procurat și putem să facem anumite plângeri.”

Unii cetățeni spun că preferă să cumpere online, deoarece mărfurile sunt mai ieftine și mai accesibile. Alții menționează că nu au încredere în acest tip de servicii, din cauza unor eventuale fraude sau a riscului de a nu primi comanda.

„Calitatea nu corespunde sau mărimile”;

„Fuste, rochii, blugi, depinde. Uneori bijuterii”;

„Huse la telefoane, sticle, ceva ieftin, în tot cazul”;

„Dezavantajul este că câteodată îți trimit mărimea greșită”;

„Dacă este din UE, este pozitivă, dacă e din Orient, atunci lasă de dorit. Au transmis alte produse sau produse de calitate proastă”.

Aproximativ 328 de mii de cetățeni au efectuat cel puțin o cumpărătură online în anul 2023, mai arată datele AmCham. Alimentele, îmbrăcămintea, cosmeticele și accesoriile sunt în topul produselor procurate.

Citește mai mult