Electorala

CHECKATHON // Petru Macovei: Campania electorală a fost marcată de dezinformare și corupție

Rezultatul alegerilor nu este decât un tandem de informații false și coruperea cetățenilor, iar campania electorală a fost marcată de dezinformare și corupție. Concluzia aparține directorului executiv al Asociației Presei Independente (API), Petru Macovei, după realizarea emisiunilor CHECKATHON, în care jurnaliștii STOP FALS au verificat declarațiile concurenților la dezbaterile electorale de la Moldova 1 și Radio Moldova. Proiectul realizat de Compania „Teleradio-Moldova” este o premieră pentru Republica Moldova.

Potrivit directorului API, ideea emisiunii CHECKATHON a venit după dezbaterile din SUA, când moderatorii în timpul emisiunii dezmințeau afirmațiile false făcute de Donald Trump.

„Ne-am gândit că putem face și noi asta în alt format, pentru că, dacă ne respectăm profesia, deontologia, trebuie să avem acest efort comun jurnalistic. Cea mai mare muncă s-a dus între dezbaterile de la radio și cele de la televiziune în care aveam câte o oră. Cea mai mare provocare a fost nu doar să identificăm falsuri, dar să găsim o bază factuală pentru a explica care este adevărul, dar am reușit având o echipă foarte bună de jurnaliști care respectă metodologia de verificare a faptelor. Au fost aceleași falsuri repetate de diferiți candidați cu aceleași narațiuni, unii nu au venit pentru dezbatere, dar să-și construiască o imagine pentru alegerile parlamentare viitoare. Am făcut față acestei sarcini.”

Potrivit lui Macovei, premiera și experiența de la TRM este utilă și pentru întreaga comunitate jurnalistică, iar CHECKATHON-ul va avea loc și pentru dezbaterile din turul doi de scrutin.

„În afara faptului că este o premieră utilă de informare a oamenilor, este și un exemplu pentru ce ar trebui să facă jurnaliștii în redacții. Pe de altă parte, foarte multă lume ne-a felicitat pentru această inițiativă și au spus că este necesar pentru societatea moldovenească ca orice dezbatere importantă să fie însoțită de verificarea faptelor și declarațiilor. Politicienii au scopul să vină la putere, dar asta nu înseamnă că o pot face prin minciuni. Dacă ei ne mint astăzi, asta vor face dacă vor ajunge la putere. Trebuie să îi învățăm pe oameni să înțeleagă unde este adevăr și unde este speculație. Asta vom face și la dezbaterile din turul doi, rămâne doar de văzut în ce format vor avea loc.”

Jurnalistul de investigație Ilie Gulcă susține că Republica Moldova întotdeauna a fost un teren de a testa foarte multe tactici de război hibrid.

„Scopul propagandiștilor este să determine anumiți oameni să acționeze, să provoace anumite repulsii și ură la grupuri sociale. Am avut o anumită jenă când poporul vecin rezistă în fața unui război la scară mare și noi suntem vulnerabili în fața tacticilor de război hibrid. În situațiile de criză, în Republica Moldova cetățenii nu știu să se informeze din surse oficiale. Jurnaliștii trebuie să se mobilizeze și să aibă responsabilitatea în fața publicului pentru combaterea dezinformării - singurul instrument de a lupta împotriva acestui flagel. Noi nu avem cultura unei gândiri critice și de informare din surse oficiale.”

Redactorul-șef la Stopfals.md, Mihai Avasiloaie, susține că jumătate din candidații la alegerile prezidențiale au promovat narațiuni specifice propagandei ruse, fapt ce vorbește despre influența externă în cadrul acestui scrutin.

„Avem o serie de influenceri de pe rețele, care locuiesc în UE și promovează narațiuni false. În ultimele două luni, am publicat o serie de articole despre profilul de propagandist în care am scos în vileag anumite personaje, care ar răspândi cu insistență falsuri și manipulări. Ne bucură că o parte dintre aceste conturi au fost șterse sau blocate. Pentru un impact semnificativ este nevoie de o implicare omniprezentă și din partea autorităților, jurnaliștilor și a societății civile pentru că pe rețele stă aproape toată populația Republicii Moldova. Cu siguranță, narațiunile care au fost răspândite până acum se vor înteți la alegerile parlamentare viitoare și trebuie să facem un efort de prevenire a acestor narațiuni false, de a pregăti audiența. În condițiile unui război hibrid, trebuie să fim atenți de unde ne luăm doza de informație.”

Mariana Colun, redactor la Centrul de Investigații Jurnalistice, constată că CHECKATHON este o premieră pentru țara noastră și e nevoie de continuitate pentru a combate propaganda informațiilor false.

„CHECKATHON a determinat candidații să fie mai precauți, știind că există o echipă de jurnaliști care verifică toate informațiile. „Atunci când aceste dezbateri au loc în direct și oamenii ascultă în direct la radio și văd în direct dezbaterile și ele deja apar în spațiul public și oamenii le aud, au un alt impact pentru informații manipulatorii. Este foarte bine să punem într-un context acele informații și să urmărim narațiunile. A fost un succes acest exercițiu, pare foarte util și eu cred că trebuie să continue și la dezbaterile parlamentare din 2025.”

Amintim că, în perioada 7-20 octombrie 2024, în cadrul emisiunii CHECKATHON, jurnaliștii și experții campaniei STOP FALS au verificat „fact-checking” declarațiile participanților la dezbaterile electorale de la Moldova 1 și Radio Moldova.

Citește mai mult