Studiu// Timpul de așteptare și costul asigurării medicale îi determină pe unii moldoveni să renunțe la serviciile de stat
Timpul îndelungat de așteptare și prețul ridicat al asigurării medicale obligatorii îi fac pe moldovenii să renunțe la serviciile medicale de stat. Un studiu realizat de Compania Națională de Asigurări în Medicină arată că o parte din respondenți se arată mulțumiți de beneficiile pe care le oferă polița medicală. Consultarea la medicul de familie, dar și a medicului de profil sunt serviciile la care au apelat cetățenii cel mai des.
Printre beneficiarii poliței de asigurare este și Evdochia Crucovici din Soroca. La Centrul de Sănătate din raion a venit pentru o investigație la neurolog. Femeia spune că deși este asigurată medical, este nevoită să aștepte până în decembrie, până va fi consultația la medic.
„Ne ajută, dar rândul e mare. Am fost să mă programez la neurolog și mi-a spus că până pe 11 decembrie este rând. Dar dacă vreau mai repede, este la privat. Dacă e privat, atunci e cu plată și dacă durerea e mare, nu mai aștepți 11 decembrie, dar te duci. De unde ai, de unde nu ai, te duci și plătești. Ajută și polița, nu am ce spune, dar nu știu de ce este rând mare. Nu avem doctori”, spune femeia.
Problema rândului infernal la specialiști a menționat-o majoritatea cetățenilor.
„Este o oportunitate foarte bună de a nu achita serviciile medicale. Desigur că sunt rânduri, stăm la coadă, nu e ceva strașnic, dar faptul că nu este nevoie să achităm e ceva oportun”;
„Polița este foarte necesară, fiindcă niciodată nu știi ce poate să se întâmple. Eu, de exemplu, anul trecut mi-am tăiat mâna și dacă nu era polița, eram să achit”;
„Ne ajută foarte mult polița de asigurare. De exemplu, atunci când stai în spital, numai cât costă patul, dar în rest medicamentele sunt toate gratis și e benefică polița de asigurare”;
„Mie îmi dă cu reducere și sunt foarte bucuroasă și chiar mulțumesc pentru că cu boala mea e scump”, afirmă oamenii.
Cetățenii susțin că principalele beneficii ale asigurării medicale obligatorii sunt accesul gratuit la ambulanță și la medicul de familie:
„Eu sunt sigură că dacă voi ajunge la medicul de familie, am să primesc ajutorul. De aceea cred că sunt asigurată”;
„Dacă, de exemplu, ai nevoie de internare, este catastrofă. Trebuie să achiți patul, alimentarea. De aceea, eu cred că ajută chiar și consultarea la medic așa e gratuită”;
„Asigurarea medicală e un lucru bun, necesar și util. Păcat că aceasta nu rezolvă toate problemele noastre, pentru că nu sunt suficienți medici”;
„Sunt mulțumit de polița de asigurare. Sunt pensionar. Nu am nimic ce reproșa cu asigurarea”;
„Din păcate, sunt unele aparate de care noi ca persoane avem nevoie. Nu în fiecare an, dar, să zicem, o dată la 10 ani pe care noi trebuie să-l achităm pentru că nu intră în polița de asigurare”.
Potrivit studiului realizat de CNAM, peste 50 de procente din respondenți au semnalat timpul îndelungat de așteptare în baza programării pentru consultații și tratamente.
„Motivele de bază ale renunțării sunt: fiindcă s-au tratat de sine stătător au menționat 48 de procente, 34 de procente au menționat că timpul este prea lung de așteptare conform programării, iar 23 de procente au spus că nu sunt mulțumiți de calitatea serviciilor, ceea ce i-a făcut să renunțe la vizita la medic”, a declarat membra CNAM, Tatiana Rotaru.
În pofida nemulțumirilor, mai mult de jumătate din cei întrebați se arată mulțumiți de calitatea serviciilor medicale, care sunt acoperite de asigurarea medicală obligatorie. Studiul a fost realizat în baza unui chestionar online pe un eșantion de 4600 de persoane atât asigurate, cât și neasigurate medical.