Social

Expert despre restricțiile telefoanelor mobile la ore: Instituțiile ar putea să decidă în funcție de profil

Noua politică a Ministerului Educației și Cercetării, care va intra în vigoare în decembrie 2024, interzice utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor, pentru a permite elevilor să se concentreze exclusiv pe învățătura academică. Studiile privind restricțiile asupra smartphone-urilor demonstrează o îmbunătățire a performanțelor școlare și a sănătății mintale, ceea ce poate contribui la echilibrarea beneficiilor educaționale cu minimizarea distragerilor, afirmă Rustam Romaniuc, expert la Centrul Analitic „Expert-Grup”, într-un interviu acordat pentru Moldova 1.

„Interzicerea telefoanelor mobile în școli are două obiective principale. Primul este îmbunătățirea performanțelor școlare; atunci când tinerii nu au telefoanele aproape, sunt mai concentrați, ceea ce ar putea duce la o performanță mai bună. Al doilea obiectiv este limitarea utilizării telefoanelor în școli, care are un efect pozitiv asupra sănătății mintale a elevilor, în special asupra fetelor. Există dovezi științifice care arată că utilizarea redusă a telefoanelor are un impact substanțial pozitiv asupra sănătății mentale. Totodată, telefoanele pot provoca stări de anxietate și izolare. De asemenea, sunt studii care arată că efectul asupra performanței școlare este unul foarte mic.”

Potrivit lui Romaniuc, măsura este acceptată de părinți și profesori, dar poate apărea rezistență din partea tinerilor. „În Statele Unite, în New York, a fost una dintre primele locații care a implementat o astfel de restricție și, după câțiva ani, au fost nevoiți să aducă o oarecare flexibilitate și să ofere o mai mare autonomie școlilor. În Franța, Italia și Belgia au introdus restricții mult mai stricte. Există exemple de bune practici; de exemplu, în Norvegia nu există un sistem național. Fiecare școală decide în funcție de nevoile elevilor și profilul acestora.”

Expertul susține că a propus ca Ministerul Educației să implementeze proiecte pilot înainte de a lua o decizie. „În lipsa dovezilor care să arate că există un efect pozitiv sau negativ, ar trebui să fim mai flexibili în ceea ce privește o limitare totală. Ideal, ar trebui să testăm diferite interdicții și să decidem în funcție de conținutul lecțiilor, de profilul elevilor, pentru ca aceștia să aibă autonomie. În articolul pe care l-am publicat, subliniez nevoia de a introduce interdicția eșalonat, în format pilot, cu dovezi solide, pe baza unei politici fundamentate pe date. Ministerul Educației ar putea să implementeze un experiment și să nu aplice politica la nivel național direct.”

Potrivit studiului „Interzicerea telefoanelor mobile în școli: efectele asupra performanței școlare, sănătății mintale și abilităților non-cognitive” realizat de Centrul Analitic „Expert-Grup”, politicile flexibile pot echilibra beneficiile educaționale și ar permite profesorilor ce metode ar fi oportun să le aplice. O evaluare solidă a politicii prin introducere eșalonată de programe pilot ar oferi informații despre efectele asupra rezultatelor academice și mintale. Prin restricționarea smartphone-urilor, școlile pot sprijini autodisciplina și controlul atenției, deși sunt necesare mai multe cercetări de teren.

Amintim că de mai mulți ani, în unele școli elevii își lasă telefoanele dimineața în cancelarie și le primesc când pleacă acasă, iar în absența smartphone-urilor copii sunt concentrați la ore și mai sociabili cu colegii.

Citește mai mult