Real, umanist sau general? Ministerul Educației propune un nou profil pentru pentru clasele de liceu. Ce spun elevii
Un nou profil liceal ar putea fi introdus în sistemul de învățământ din Republica Moldova, fiind destinat exclusiv elevilor din liceele cu o singură clasă liceală. Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, acest profil general este conceput pentru absolvenții ciclului gimnazial și le va permite elevilor să îmbine disciplinele din cele două profiluri existente, real și umanist. Inițiativa a fost primită cu entuziasm de o parte dintre elevi, totuși, există și voci critice, care consideră că introducerea acestui profil ar putea complica și mai mult procesul educațional.
„Consider că este o decizie adecvată, deoarece unii elevi sunt limitați în privința acestui subiect și le oferă o mai mare posibilitate să studieze materiile care lor le plac”
„Pentru mine profilul general ar fi o idee interesantă, pe mine mă interesează subiecte atât din una cât și din alta, și să putem să avem o cale de mijloc ar fi ceva super de implementat în școli și cred că mulți copii ar vrea să profite de asta”, spun unii elevi.
Sunt însă și tineri, cărora, intenția autorităților din domeniu nu le este pe plac.
„Consider că nu îi avantajează pe elevii din domeniul real, pentru că o să trebuiască să învețe materii precum Literatura Universală care nu îi va ajuta la viitorul job sau la universitate pentru studii, consider că nu este o soluție optimă pentru a soluționa problema actuală a școlilor mici”;
„Nu consider că aceasta ar fi o soluție eficientă, deoarece poate ar fi mai ușor pentru elevi pe moment să își aleagă ce să facă, dar în viitor ei nu vor avea abilități sau cunoștințe care le vor trebui în câmpul de muncă, ceea ce noi învățăm nu este suficient ca să ne ajute în viață”;
„Unii elevi excelează mai mult în matematică, iar alții în istorie, respectiv nu cred că ar fi bine să generalizăm situația, și ar trebui să lăsăm elevii să își exprime capacitățile la nivel maxim. Dacă de exemplu sunt situații în care sunt puțini elevi în liceu, aș centraliza situația”, susțin elevii.
Și directorii de licee văd cu ochi buni propunerea, care în opinia lor, va pune în valoare capacitățile fiecărui elev în parte.
„Susținem această inițiativă, pentru că în majoritatea școlilor unde sunt elevi puțini sigur că nu poți aprofunda un profil real sau umanist cu adevărat. Ar trebui să dăm un număr de ore pe mediu matematica 4 ore, limba română 4 ore, dar ar fi bine să punem accent pe anumite extensii și activități practice, ceea ce e legat de pregătirea copiilor pentru viață pentru că noi avem prea multe discipline cu teorie”, a menționat Pavel Cerbușcă, directorul Liceului Republican Aristotel.
Ministrul Educației, Dan Perciun, cel căruia îi aparține inițiativa, speră că astfel elevii din școlile mici, unde există doar câte o clasă liceală, vor avea o distribuție mai echilibrată a orelor între obiectele de profil, în așa fel încât, la absolvire, să poată merge la facultăți cu diferite specialități.
„De ce am optat pentru această opțiune? Astăzi aproximativ din cele 300 de licee care există în Republica Moldova, aproape jumătate au o singură clasă. Toți acești copii sunt la profilul umanist, asta înseamnă că s-ar putea deși printre ei să fie copii pasionați de matematică, pasionați de fizică, chimie, biologie, ei nu au posibilitatea fizică să aleagă să învețe la profilul real”, a declarat Dan Perciun.
După includerea noului profil, urmează a fi definitivate detaliile ce țin de numărul de ore și desfășurarea examenului de bacalaureat. Ministerul Educației își propune să implementeze modificările începând cu anul de studii 2025-2026. De menționat că în sesiunea de admitere 2024 oferta educațională a învățământului liceal din Republica Moldova a inclus 13 mii 210 locuri, dintre care 4887 la profilul real și 8010 la profilul umanist.