Social

Avia Invest nu mai poate gestiona infrastructura Aeroportului Chișinău. Compania rămâne fără licență de activitate

Fostul administrator al Aeroportului Internațional Chișinău, compania Avia Invest, a rămas fără acte permisive pentru activitățile din domeniul exploatării infrastructurii strategice, precum transporturi, energie, apă și canalizare, aerospațial și apărare. Decizia a fost luată pe 29 noiembrie de Consiliul pentru promovarea proiectelor investiționale de importanță națională, prezidat de premierul Dorin Recean.

Măsura vine ca urmare a unei analize a investițiilor realizate de Avia Invest fără aprobarea prealabilă a Consiliului, încălcând prevederile legale. De asemenea, compania are la dispoziție 60 de zile pentru a înstrăina acțiunile și părțile sociale deținute, în conformitate cu clauza de schimbare a controlului.

Am încercat să obținem o reacție, însă compania Avia Invest nu a răspuns apelurilor.

Amintim că Avia Invest a preluat în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău în 2012 pentru o perioadă de 49 de ani. În 2023, autoritățile au finalizat transferul dreptului de proprietate asupra aeroportului către stat, în urma unor procese îndelungate de contestare.

Concesiunea Aeroportului Chișinău a fost subiectul mai multor investigații și procese, inclusiv inițiative de anulare a contractului din partea Guvernului. În 2022, Curtea de Apel Chișinău a dispus revenirea aeroportului în proprietatea statului.

Compania Avia Invest a contestat aceste decizii, calificând acțiunile statului drept „preluări de tip raider” și susținând că autoritățile au reziliat ilegal contractul de concesiune.

Precizăm, Consiliul pentru promovarea proiectelor investiționale de importanță națională s-a întrunit pe 29 noiembrie 2024 pentru a analiza mai multe inițiative economice care vizează domenii strategice.

Printre principalele decizii se numără aprobarea unor investiții în sectorul audiovizual, solicitarea unor informații suplimentare despre rulajele financiare și structurile de proprietate ale altor companii, precum și suspendarea actelor permisive pentru entități care nu respectă legislația privind securitatea statului.

De asemenea, au fost refuzate unele aprobări prealabile, iar companiile vizate sunt obligate să își instrăineze acțiunile în termen de 60 de zile. În domeniul infrastructurii strategice, operatorii din sectoarele energie, transporturi și apă au fost notificați să depună documente suplimentare pentru evaluarea conformității.

Consiliul a mai solicitat documentație din partea rezidenților Portului Internațional Liber Giurgiulești, pentru alinierea la legislația în vigoare. Totodată, s-a pus accent pe identificarea companiilor controlate de persoane incluse pe listele de sancțiuni internaționale, pentru a preveni riscuri legate de securitatea națională.

Bogdan Nigai

Bogdan Nigai

Autor

Citește mai mult