Infrastructura drumurilor - domeniul în care lupta cu corupția ar trebui să constituie o prioritate
Infrastructura drumurilor este unul din domeniile importante în care lupta cu corupția ar trebui să constituie o prioritate. Deși sunt în scădere, cazurile de corupție persistă în acest sector. Eliminarea flagelului și eficientizarea lucrurilor sunt esențiale, subliniază autoritățile, precizând că infrastructura rutieră este motorul dezvoltării economice a Republicii Moldova. Subiectul a fost discutat la o masă rotundă organizată de Administrația de Stat a Drumurilor în contextul Zilei Internaționale Anticorupție.
Achizițiile publice netransparente în domeniul infrastructurii drumurilor cresc riscul de corupție, iar acest fapt se răsfrânge direct asupra securității drumurilor, implicit a oamenilor, prin materiale de calitate proastă și drumuri pline de gropi, explică ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea.
„Noi înțelegem că corupția este un cancer care în general distruge instituțiile statului prin elaborare de programe de digitalizare, transparență decizională, deschiderea totală în procesele de luare a deciziilor și semnarea contractelor. Noi vom putea să fim în topul țărilor unde corupția deja este învinsă și putem să facem față cu prețuri obiective, corecte. Trebuie de muncit pentru a implementa toate bunele practici din țări precum Germania, Polonia, unde numărul de kilometri construiți sau reconstruiți de către stat e de ordinul miilor. Evident că au și alt potențial financiar, fiind state membre ale Uniunii Europene”, susține Vladimir Bolea.
Diminuarea fenomenului corupției se află și în atenția Agenției Proprietății Publice, care promovează toleranță zero față de actele de corupție, spune directorul Agenției, Roman Cojuhari. Acesta mai notează că, în ultimii ani, se discută mai puțin sau practic deloc despre drumuri de proastă calitate, iar acest fapt indică o monitorizare și o deschidere pentru implementarea bunelor practici.
„Atât Agenția Proprietății Publice, cât și ministerul, întreprinderile din domeniu, ne dorim ca lucrurile să fie făcute cât mai transparent, lucrurile să fie făcute bine. În ultimii trei ani, mai puțin se vorbește despre drumuri prost făcute. Asta înseamnă că lucrurile se monitorizează bine, drumurile sunt făcute de calitate. APP va monitoriza și va fi alături pentru implementarea bunelor practici și combaterea corupției în acest domeniu”, a declarat Roman Cojuhari.
Administrația de Stat a Drumurilor lucrează, actualmente, la un proiect de digitalizare în totalitate a proiectelor de infrastructură rutieră pentru a reduce riscurile de corupție. Astfel, datorită acestor softuri digitale, peste 200 de milioane de lei ar putea fi economisiți, anual, și investiți ulterior în dezvoltarea sectorului, susține șeful Direcției Anticorupție de la ASD, Ion Pruteanu.
„Pentru implementare acestor standarde, în cadrul ASD-ului a fost elaborat deja regulamentul cu privire la modul de declarare soluționară a conflictului de interese. Avem înregistrate și soluționate deja cinci conflicte de interese în ultimele șase luni, inclusiv situații când aceste interese au fost legate de companii în care sunt angajați soțul sau soția colaboratorului ASD. A fost elaborat regulamentul cu privire la evidența acestor cazuri de influență necorespunzătoare. Deja apar primele rezultate, un prim caz de influență raportat. Orice asemenea rugăminți din partea mediului de afaceri sunt raportate obligatoriu de către angajații noștri și soluționate”, a menționat Ion Pruteanu.
Ion Pruteanu a mai menționat că drumurile pot fi aduse la condiții mai bune prin eforturile conjugate ale tuturor responsabililor din sector și consolidarea politicilor anticorupție.
Precizăm că Administrația de Stat a Drumurilor (ASD) a organizat astăzi prima ediție a mesei rotunde „Anticorupție pentru drumuri calitative”, un eveniment dedicat consolidării eforturilor de prevenire a corupției în sectorul infrastructurii rutiere din Republica Moldova. Evenimentul a coincis cu Ziua Internațională Anticorupție și a reunit reprezentanți ai ASD, Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), Agenției Proprietății Publice (APP), precum și reprezentanți ai mediului de afaceri implicați în proiecte de infrastructură.