Social

Raport // Sărăcia și discriminarea țin departe de școală copiii romi din Republica Moldova

Educația rămâne un vis îndepărtat pentru mulți copii romi din Republica Moldova, arată un raport realizat de Coaliția „Vocea Romilor” pentru prima jumătate a anului 2024. În raioane precum Briceni, doar 45% dintre copiii romi de vârstă școlară merg la școală, în timp ce la Ursari niciun copil rom de șase ani nu frecventează grădinița. Sărăcia, lipsa infrastructurii și discriminarea sunt principalele obstacole care împiedică accesul la educație. Totuși, localități ca Colibași și Cania oferă exemple pozitive, cu o incluziune de 100%.

Raportul arată diferențe semnificative între localitățile dens populate de romi. În orașul Briceni, rata incluziunii școlare a copiilor romi de vârstă obligatorie (7-16 ani) este de doar 45,5%. Din totalul de 44 de copii din această categorie, doar 20 sunt integrați în procesul educațional, iar 24 rămân neșcolarizați. Refuzul părinților de a înscrie copiii la școală este motivat în principal de sărăcie și lipsa resurselor.

În contrast, localități precum Colibași (Cahul) sau Cania (Cantemir) raportează o rată de incluziune școlară de 100%, însă acestea sunt excepții.

La nivel preșcolar, situația este și mai alarmantă. În localitatea Ursari (Călărași), rata incluziunii copiilor romi de până la șase ani în grădinițe este de 0%, din cauza imposibilității părinților de a achita costurile pentru alimentație. În total, din cei 10 copii romi eligibili pentru educația preșcolară în această localitate, niciunul nu frecventează grădinița.

Principalele cauze ale excluziunii educaționale

Sărăcia extremă: Mulți părinți romi nu își permit să achite costurile asociate educației, cum ar fi alimentația sau materialele școlare.

Acces limitat la infrastructură educațională: În multe localități, lipsa grupelor cu program prelungit sau a orelor de meditație agravează situația.

Discriminare socială: Unele comunități rome continuă să se confrunte cu prejudecăți, ceea ce reduce încrederea părinților în instituțiile educaționale.

Ion Duminică: Sărăcia și lipsa de educație a părinților romi contribuie la neșcolarizarea copiilor

Pentru prevenirea abandonului școlar, este necesară o cooperare între Ministerul Educației și administrațiile locale, precum și o evidență a familiilor de romi din comunități, a explicat pentru Moldova 1 Ion Duminică, cercetător științific și unul dintre autorii raportului.

Expertul a mai comunicat că raportul se bazează pe răspunsurile primite de la 52 de autorități locale din localități preponderent populate de romi, iar cea mai scăzută rată de integrare în învățământ s-a înregistrat la Otaci, Soroca și Edineț.

„În orașul Otaci, aceasta este de 6%. Din numărul total de copii din 2011, cu vârsta între șase și 16 ani, doar 65 dintre ei sunt integrați în procesul educațional. Restul sunt în afara vizorului administrației publice locale și al instituției tutelare responsabile de protecția copilului și integrarea acestora în procesul educațional. Avem și o altă problemă: părinții romi sunt analfabeți și nu sunt implicați în procesul educațional, fiind la limita sărăciei. Sărăcia, migrația și iresponsabilitatea părinților duc la neșcolarizare, iar acești copii devin abandonați.”

Psihologul Lilia Dubița sugerează două modalități prin care părinții pot motiva copiii să studieze: implicarea în viața școlară și încurajarea unor abordări pozitive în instituția unde pot dezvolta nu doar abilități intelectuale, ci și emoționale și sociale. Școala ar trebui să fie percepută de copii ca o „sală de sport” pentru intelectul lor, în caz contrar riscul ca elevii să ajungă în situații de delincvență și dependențe precum alcoolul, drogurile și alte fenomene este foarte mare.

Potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării, în semestrul doi al anului de studii 2023-2024, aproximativ 250 de elevi cu vârsta cuprinsă între șapte și 16 ani au părăsit școala înainte de finalizarea studiilor.

Rata abandonului școlar este în creștere, în special în clasele V-IX. Printre cei mai vulnerabili sunt copiii din familiile defavorizate, cei de etnie romă și cei care migrează împreună cu părinții lor.

Romii continuă să se confrunte cu discriminare și marginalizare, în pofida numeroaselor apeluri și inițiative care își propun să combată aceste inegalități. Una dintre cele mai mari provocări rămâne accesul pe piața muncii, unde prejudecățile etnice sunt încă un obstacol major.

Datele recensământului din anul 2014 atestă că în Republica Moldova sunt peste nouă mii de romi.

Incluziunea educațională a copiilor romi

Incluziunea educațională a copiilor romi în R. Moldova

📚

Înscrierea în învățământul preșcolar

Doar 40% dintre copiii romi de șase ani sunt înscriși în programe de educație timpurie.

40%
🏫

Înscrierea în învățământul obligatoriu

89% dintre copiii romi cu vârste între 7-16 ani sunt înscriși în învățământul primar și secundar.

89%
🚸

Provocări legate de absențe

Absențe semnificative în rândul elevilor înscriși, cauzate de bariere socio-economice.

👨‍🏫

Nevoia de programe suplimentare

Programele de sprijin extrașcolar lipsesc în multe localități.

Date preluate din Raportul de Monitorizare privind Incluziunea Educațională a Copiilor Romi (Ian-Iun 2024).
Bogdan Nigai

Bogdan Nigai

Autor

Citește mai mult