Gala Educației Incluzive, la a șaptea ediție// Zece instituții de învățământ, premiate pentru contribuții semnificative
Gala Educației Incluzive, ajunsă la cea de-a șaptea ediție, reprezintă un eveniment anual important în Republica Moldova, dedicat promovării și susținerii instituțiilor de învățământ care s-au remarcat prin eforturile lor de a implementa și promova educația incluzivă. În cadrul acestei gale, zece instituții de învățământ au fost premiate pentru contribuțiile lor semnificative în crearea unui mediu educativ accesibil și prietenos pentru toți copiii, indiferent de dificultățile cu care aceștia se confruntă.
În acest an, instituția-model privind educația incluzivă a devenit Grădinița „Regina Maria” din orașul Ialoveni. Instituția este frecventată de peste 500 de copii, dintre care 58 sunt copii cu diverse dizabilității. Directoarea grădiniței spune că acești micuți au nevoie de o îngrijire deosebită, iar angajații instituției le oferă un sprijin calificat.
„Nu este ușor, este vorba despre multă muncă, dar cu eforturi comune dezvoltăm aceste servicii în continuare. Lumea deja ne cunoaște, au încredere în noi, copiii vin la grădiniță și noi avem succese. Totodată, cel mai mare succes este că noi, dezvoltând aceste servicii în comunitate, facem comunitatea să devină tolerantă, empatică”, a menționat directoarea Grădiniței „Regina Maria”, Tatiana Vrăjmaș.
O altă instituție care s-a remarcat în domeniul incluziunii sociale este Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din orașul Căușeni. În această școală învață 20 de copii cu nevoi speciale care la fel beneficiază de asistența specialiștilor de profil: „În instituție activează cu acești copii toate cadrele didactice, inclusiv cadrele didactice de sprijin și, totodată, pe lângă faptul că se realizează activități independente cu ei, se realizează foarte multe activități împreună cu acești copii, cu părinții lor, cu bunicii lor”, a spus directoarea liceului, Olga Ostaș.
Gala Educației Incluzive a fost organizată pentru a șaptea oară în Republica Moldova. Pentru anul 2025, ministerul de resort își propunere să doteze mai multe școli cu echipamente asistive și să îmbunătățească programele individualizate pentru copiii cu cerințe educaționale speciale.
„Anul acesta se amenajează 150 de centre de resurse pentru copii cu nevoi educaționale în grădinițe, în parteneriat cu UNICEF. Am cumpărat recent dispozitive asistive în special pentru cei cu dizabilitate severă de auz, de văz. Asta înseamnă magnificator de ecran, lupe, amplificator de sunet”, a declarat ministrul Educației, Dan Perciun.
Potrivit unui studiu recent, la începutul anului de studii 2022/23, în instituțiile de învățământ primar și secundar general din țară erau înscriși aproximativ 10 mii 500 de elevi cu cerințe educaționale speciale și cu dizabilități, dintre care majoritatea au urmat studiile în instituții de învățământ general. Acest număr rămâne relativ constant pentru ultimii ani, însă este dublu față de anul 2013.