Dragalin: Lupta împotriva corupției, afectată de lipsa unui sediu. Guvernul promite soluții în 2025
Anul 2025 începe cu aceleași provocări pentru Procuratura Anticorupție (PA), care își desfășoară activitatea într-un sediu impropriu, care limitează extinderea personalului și randamentul instituției. Deși în 2024 au fost propuse soluții, precum utilizarea clădirilor Autorității Naționale de Integritate sau Academiei de Științe, acestea nu s-au implementat. Reforma justiției, esențială pentru integrarea europeană a Republicii Moldova, depinde de consolidarea instituțiilor anticorupție. În context, autoritățile promit că în 2025 Procuratura va beneficia de un sediu adecvat.
Procuratura Anticorupție se confruntă cu multiple provocări care afectează eficiența instituției în lupta împotriva corupției. Din totalul de 54 de posturi de procuror, doar 36 sunt ocupate, iar deficitul de ofițeri de urmărire penală agravează situația. În februarie, Consiliul Superior al Procurorilor va organiza Adunarea Generală pentru a desemna colegiile responsabile de selecția procurorilor, un pas necesar pentru lansarea concursurilor de angajare. Totuși, procesul este complicat de etapa de vetting, care va întârzia suplimentar ocuparea posturilor vacante. Pentru a suplini lipsa de ofițeri de urmărire penală, Ministerul Justiției a semnat, la sfârșitul lunii decembrie, un acord interinstituțional care prevede detașarea temporară a specialiștilor din alte instituții pentru a sprijini Procuratura Anticorupție. Însă problema resurselor umane este umbrită de o dificultate mai mare: lipsa unui sediu adecvat. În prezent, angajații lucrează într-un spațiu impropriu și supraaglomerat, situație care persistă de luni de zile, spune Veronica Dragalin. Șefa Procuraturii Anticorupție admite că instituția funcționează la limită, iar noutăți din partea Guvernului nu sunt.
„Am putea angaja în plus vreo opt, maximum zece persoane. Am putea adăuga aceste persoane în birouri cu alții. Deci noi și așa suntem mai multe persoane într-un singur birou. Nu e cel mai convenabil, pentru că, de exemplu, când lucrează o echipă pe un caz confidențial, vă închipuiți dacă în acel birou sunt alte persoane care nu sunt parte din echipa care investighează, asta prezintă un risc întotdeauna”, a remarcat Veronica Dragalin.
Reforma justiției reprezintă un pilon central în procesul de aderare la Uniunea Europeană, iar succesul acesteia depinde de consolidarea instituțiilor responsabile de combaterea corupției și garantarea statului de drept. În acest context, problemele cu care se confruntă Procuratura Anticorupție subminează eforturile de reformă și transmit un semnal îngrijorător partenerilor externi.
„Când vorbim cu persoanele responsabile pentru procesul de aderare la Uniunea Europeană, această condiție este una dintre cele impuse de persoanele responsabile pentru acest proces. Deci, când noi, Procuratura Anticorupție avem întâlniri cu persoanele de la Bruxelles, ne întreabă permanent unde suntem cu această condiție. În plus, Fondul Monetar Internațional, tot la fel are un memorandum cu Republica Moldova și, din câte cunosc, condiția de a primi/oferi un sediu pentru Procuraturia Anticorupție este la fel o condiție în acest memorandum foarte important”, a spus Dragalin.
Am încercat să aflăm de la autorități când vor beneficia angajații Procuraturii Anticorupție, instituția responsabilă de combaterea corupției la nivel înalt, de condiții mai bune de lucru, fără a se mai înghesui în birourile actuale. Autoritățile au dat asigurări că, pe parcursul acestui an, Procuratura Anticorupție va fi mutată într-o altă clădire.
„În cursul acestui an, va fi soluționată această problemă, în funcție de formula care va fi selectată - un sediu nou sau un sediu ajustat, sau bani pentru un sediu renovat. Deci, acum aceste subiecte sunt examinate de toate persoanele responsabile din instituțiile implicate”, a declarat Daniel Vodă, purtătorul de cuvânt al Guvernului.
Actualul sediu al Procuraturii Anticorupție este situat în clădirea Centrului Național Anticorupție. În prezent, angajații procuraturii își desfășoară activitatea în 40 de birouri, care însumează o suprafață totală de 950 de metri pătrați.