Feroviarii ar putea ieși la proteste începând cu luna februarie. Restanțele salariale depășesc 190 de milioane de lei
Feroviarii avertizează că vor ieși la proteste dacă nu li se vor achita restanțele salariale, care au ajuns la peste 190 de milioane de lei. Anunțul a fost făcut de Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova, care a precizat că manifestațiile și grevele ar putea începe în februarie, în fața Parlamentului, Guvernului, Președinției, precum și la toate cele opt noduri feroviare din țară.
Liderul sindical, Ion Zaporojan, spune că feroviarii au ajuns la disperare, iar revendicările adresate autorităților nu au fost respectate. În același timp, despre problemele cu care se confruntă feroviarii a fost informat președintele Comisiei economie, buget și finanțe, Radu Marian, care a declarat că în timpul apropiat vor fi identificate soluții.
Presa relatează că toți angajații de la stația Ocnița și-ar fi dat demisia și că rutele feroviare în nordul țării, dar și cursa Chișinău-Kiev ar putea fi sistate. Contactați de Teleradio-Moldova, reprezentanții CFM nu au confirmat, dar nici infirmat aceste informații. Nici șeful Agenției Proprietății Publice, Roman Cojuhari, nici ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, nici directorul interimar al Căii Ferate, Serghei Tomșa, nu au răspuns apelurilor noastre.
Reamintim că situația la Calea Ferată a Moldovei a început să se agraveze după luna august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor CFM și, implicit, la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților, care au început să se confrunte cu restanțe de câteva luni.
În plin regres financiar și cu datorii la salarii de milioane de lei, CFM a decis să instituie, din septembrie 2024, un program de patru zile lucrătoare pe săptămână. Întreprinderea își motiva atunci decizia prin scăderea semnificativă a volumului de transport de mărfuri. În încercarea de a reduce povara financiară și de a achita parțial datoriile salariale, CFM a scos la licitație, pe parcursul anului trecut, vagoane și piese vechi, însă măsurile s-au dovedit a fi insuficiente pentru redresarea situației economice.