Sindicatele feroviarilor: Protestele vor începe pe 14 februarie, până vor fi găsite soluții la Calea Ferată
Criza de la Calea Ferată se aprofundează și afectează și condițiile de muncă ale angajaților. Astfel, pe lângă datoriile salariale, întreprinderea a acumulat peste o sută de milioane de lei datorii pentru consumul de gaze și energie termică. Din această cauză, angajații unor filiale din Bălți și Basarabeasca sunt nevoiți să lucreze fără salarii, dar și în frig.
„Avem încă multe datorii la gaz, în jur de 30 de milioane, la Termoelectrica - peste 20 de milioane, avem agenți economici la care trebuie să le întoarcem banii după serviciile prestate - în jur la 79 de milioane, pentru Casa Națională de Asigurări Sociale - peste 100 de milioane. Suma e foarte mare. În afară de salarii. Mai mult decât atât, la noi la Bălți, vreo patru filiale nu sunt conectate la căldură, la gaz, pentru că sunt datorii, și la Basarabeasca iarăși, vreo trei-patru filiale, oamenii stau în frig, fără de salarii și fără de hrană”, spune președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova, Ion Zaporojan.
În aceste condiții, angajații CFM, care sunt la limita disperării, nu văd altă cale decât cea a protestelor. Aceștia sunt hotărâți să se facă auziți.
„O să le începem pe 14 februarie, de două ori pe lună, până când ne vor auzi și vor găsi soluții la Calea Ferată. E culmea deja, e „cuțitul la os", n-au ce mânca, n-au cu ce se îmbrăca, n-au cu ce-și hrăni copiii, n-au cu ce achita facturile, totul s-a scumpit, uitați-vă în câte procente, dar la noi salariul e 3500 și acela nu-l primim la timp. Cu greu rezistăm, cu mare greu. Sunt dinastii care lucrează: mama, tata, fiica, fiul, nora lucrează la Calea Ferată și când nu primesc salariul câte o jumătate de an, vă imaginați? Credite, apoi penalități, vă imaginați cum supraviețuiesc feroviarii deja de zece ani, din luna mai 2015, până în ziua de astăzi?”, a adăugat Ion Zaporojan.
Manifestațiile vor avea loc la toate nodurile feroviare din țară, precum și în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției.
Reamintim că situația la Calea Ferată a Moldovei a început să se agraveze după luna august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor CFM și, implicit, la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților, care au început să se confrunte cu restanțe de câteva luni.
În plin regres financiar și cu datorii la salarii de milioane de lei, CFM a decis să instituie, din septembrie 2024, un program de patru zile lucrătoare pe săptămână. Întreprinderea își motiva atunci decizia prin scăderea semnificativă a volumului de transport de mărfuri. În încercarea de a reduce povara financiară și de a achita parțial datoriile salariale, CFM a scos la licitație, pe parcursul anului trecut, vagoane și piese vechi, însă măsurile s-au dovedit a fi insuficiente pentru redresarea situației economice.