Economic

Prețurile la călătoriile cu transportul raional nu îi mulțumesc nici pe pasageri, nici pe transportatori

Fluctuațiile de prețuri la călătoriile cu transportul interraional și raional anunțate săptămânal de Agenția Națională Transport Auto nu îi mulțumesc nici pe pasageri, nici pe transportatori. Călătorii spun că tariful oricum este exagerat de mare, iar transportatorii afirmă că acesta nu le-ar acoperi cheltuielile suportate. Astăzi, ANTA a publicat noile prețuri plafon care vor fi aplicate de către operatorii de transport rutier, în funcție de gradul de confort al unității auto. Astfel, în traficul interraional, pentru categoria de confort doi, pasagerii vor plăti 80 de bani per kilometru, pentru un pasager, cu un ban mai puțin față de săptămâna trecută.

imagine simbol
Sursa: imagine simbol

Deși prețul biletelor de călătorie în transportul interraional și raional s-a micșorat ușor, călătorii spun că veniturile lor oricum nu corespund nici pe departe prețurilor actuale.

„-Dimineață am venit cu 150, înapoi am luat cu 140 biletul. 00.08 - Cum vă pare acest preț? - E scump, dar ce să facem? Așa sunt timpurile.”;

„Biletul Baraboi-Chișinău acum e 159 de lei. Ei, nu putem achita, da de unde? Dar dacă trebuie să venim la spital, găsim și venim, nu avem ce face.”;

„E scump. Suntem doi pensionari și doar pentru servicii comunale plătim 4000 de lei.”

Și transportatorii sunt nemulțumiți de formula aplicată de ANTA, care stabilește săptămânal noi prețuri plafon în transport, în funcție de tariful la motorină.

„Cu un om venim și cu doi ne ducem. Iată care e problema, chieltuielile ale noastre sunt. La toți e asa, uitați-vă.”

„Rămâne Moldova fără oameni. Și noi nu avem pasageri și acei care mai sunt aici și mai fac un leu pentru că achităm impozite, o să dăm înapoi.”;

Președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa, susține că soluția ar fi ca statul să restituie companiilor de transport acciza la motorină.

„Este regretabil că această propunere a noastră circulă dintr-un minister în altul deja de un an și jumătate și care, în mod normal, ar duce la diminuarea prețului sau, cel puțin, ar permite transportatorului să nu mai ceară majorarea, pentru că ar obține compensația aceasta în formă de restituire a accizei”, menționează Oleg Alexa.

Potrivit lui Oleg Alexa, în acest scop, statul ar trebui să aloce, anual, din buget aproximativ 30 de milioane de lei. Conform datelor oficiale, în Republica Moldova activează peste 400 de companii de transport, dintre care aproape 300 deservesc rutele interraionale și raionale.

Citește mai mult