Social

Integrarea copiilor refugiați ucraineni în școli este costisitoare. Autoritățile sunt în căutare de fonduri

Rata înscrierii copiilor refugiați ucraineni în școlile din Republica Moldova, continuă să fie scăzută, în pofida eforturilor depuse pentru integrarea acestora în sistemul educațional. Ministrul Educației, Dan Perciun, a declarat că, în situația în care războiul din Ucraina nu se încheie, criza refugiaților va persista, iar țara noastră trebuie să se pregătească pentru un număr tot mai mare de copii care vor avea nevoie de acces la educație. Potrivit datelor, doar 15% dintre copiii refugiați ucraineni sunt înscriși în prezent în școlile și grădinițele din țară.

Pentru a majora numărul de refugiați înscriși în școlile noastre, Ministerul Educației și Cercetării, în parteneriat cu partenerii externi, au elaborat o foaie de parcurs care urmărește creșterea treptată a ratei de înscriere – 25% în primul an și 50% în al doilea an, cu scopul final de a asigura acces complet pentru toți copiii, a menționat ministrul de resort Dan Perciun. Implementarea acestui plan va necesita un buget de aproximativ 35,5 milioane de euro în următorii doi ani.

Potrivit oficialului, această criză ne oferă și oportunitatea de a construi un sistem educațional mai rezilient, care să poată răspunde nu doar nevoilor refugiaților ucraineni, ci și ale altor categorii, cum ar fi copiii migranților sau cei din diaspora care revin acasă și nu vorbesc limba română. În același timp, implementarea cu succes a planului depinde de mobilizarea resurselor financiare necesare și de colaborarea dintre autorități, societatea civilă și partenerii internaționali.

În prezent, ne confruntăm cu situația în care ratele de înscriere în învățământ nu sunt atât de mari pe cât ne-am fi dorit. Încă sunt prea mulți copii ucraineni care nu sunt înscriși în sistemul educațional, ceea ce înseamnă că probabil studiază online. Dar nu putem spune acest lucru cu siguranță, să fiu sincer. Chiar și dacă învață online, aceasta va avea un impact pe termen lung asupra performanței lor academice. Este clar că acest lucru nu le permite mamelor lor să participe pe piața muncii și să se integreze pe deplin în societatea din Moldova. Sperăm că vom reuși să mobilizăm resursele necesare pentru a face față provocărilor deja menționate. Sper că ne vom revedea în curând și că vom putea spune că 100% dintre copiii refugiați ucraineni sunt integrați în școlile noastre, iar sistemul este echipat și pregătit să gestioneze aceste provocări.

Lipsa fondurilor pentru integrarea copiilor refugiați este îngrijorătoare, avertizează consultantul principal de la UNICEF, Marcel Spatari. Costurile pentru cei 3.500 de copii refugiați deja înscriși sunt estimate la 2,4 milioane de euro. Aproximativ 20.000 de copii nu frecventează școlile, estimează acesta, subliniind că este nevoie de mai multe eforturi pentru a identifica resursele financiare necesare.

Știm, atât la nivel global, cât și local, că învățarea prelungită exclusiv online conduce la rezultate mai slabe și are un impact negativ asupra dezvoltării psihosociale a copiilor și asupra capacității lor de integrare în comunitate. Din aceste motive, sunt necesare în continuare eforturi semnificative pentru a sprijini înscrierea copiilor refugiați în școlile moldovenești. Creșterea numărului de elevi duce, firesc, la creșterea costurilor, dar este totodată o oportunitate de a răspunde nevoilor unice ale elevilor refugiați, prin sprijin pentru învățarea limbii, cursuri de recuperare și integrare în școală și în comunitate.

Republica Moldova a dat dovadă de un sprijin remarcabil pentru refugiați încă de la începutul crizei, deschizând ușile școlilor și comunităților pentru copiii ucraineni, a declarat reprezentantul UNHCR în Moldova, Frédéric Cussigh. Potrivit acestuia, mulți copii învață exclusiv online, ceea ce poate avea efecte negative asupra dezvoltării lor psihosociale și a integrării în comunitate.

Întregul buget pentru sistemul de învățământ este alocat de Ministerul Finanțelor pe baza unor indicatori macrofinanciari. Cred că școlile încă nu simt pe deplin impactul redistribuirii fondurilor, dar este nevoie de finanțare suplimentară pentru a acoperi această lacună. Înscrierea unui număr mai mare de copii refugiați, care este obiectivul acestei foi de parcurs, implică finanțare suplimentară pentru primul an – aproximativ 10,1 milioane de euro pentru integrarea a 25%; pentru al doilea an, 19 milioane de euro. Aceste sume sunt pe an.

Ministerul Educației și partenerii săi sprijină înscrierea copiilor refugiați în școlile locale, oferind cursuri de limba română, alfabetizare și măsuri anti bullying. O strategie cuprinzătoare, parte din Planul Național de Dezvoltare 2025-2027, urmărește să asigure accesul deplin la educație pentru toți copiii refugiați, inclusiv pentru cei cu necesități educaționale speciale, precum copiii din comunitatea romă.

Dumitru Petruleac

Dumitru Petruleac

Autor

Citește mai mult