Social

O a doua viață pentru aerogara veche: Muzeul aviației, deocamdată doar pe hârtie

Aerogara veche din Chișinău ar putea fi transformată într-un muzeu, care ar putea include și o expoziție de avioane și elicoptere. Inițiativa aparține membrilor Asociației Veteranilor Aviației Civile din Republica Moldova. Pentru realizarea acestui demers, însă, sunt necesare investiții considerabile, care nu au fost identificate deocamdată de autorități.

Clădirea Aeroportului Internațional Chișinău, în prezent cea mai importantă poartă aeriană a țării, a fost construită în anul 1970 și reabilitată capital în 2000. Puțini știu însă că, la doar câteva sute de metri distanță, se află vechiul terminal care a stat la baza formării și dezvoltării aviației civile în Republica Moldova.

„A fost construită în anul 1960. A fost construită și dată în exploatare. Până în 1974, deci a funcționat aerogara”, povestește președintele Asociației Veteranilor din Aviație, Ștefan Fulga.

Ștefan Fulga este unul dintre veteranii aviației civile din Republica Moldova, care a participat în 1961 la inaugurarea aerogării. În primii ani de funcționare, aeroportul deservea anual în jur de jumătate de milion de pasageri, și, în acele timpuri, era un obiectiv strategic. În 1966, primul cosmonaut din lume, Iurii Gagarin, care a venit în Republica Moldova, a trecut prin această aerogară și chiar a fost cazat în una dintre încăperi.

„A fost cazat aici, în Republica Moldova, și aici a stat el. Deci a fost camera lui. Aici nu intra nimeni. Fiindcă primul cosmonaut din lume aici a stat. De aceea, noi vrem camera aceasta să fie în memoria lui”, spune Ștefan Fulga.

Încăperea necesită însă reparație capitală, la fel ca și fosta sală de așteptare sau așa-numita zonă sterilă a aeroportului. Spațiile nu au fost niciodată reabilitate. Tavanul e plin de crăpături, iar de pe pereți și uși cade vopseaua aplicată încă acum jumătate de secol.

„Intrau pe ușa aceasta, aici erau înregistrați. Procedura de înregistrare se făcea aici. Sala de înregistrare, sala de așteptare și - la avion”, povestește președintele veteranilor din aviație.

Asociația de profil mai propune ca pe platoul din fața clădirii să fie expuse avioanele nefuncționale ale statului, care de mai mulți ani ruginesc pe aerodromurile din țară. Pe aeroportul din Chișinău, de exemplu, sunt zeci de aparate de zbor care riscă să ajungă la fier uzat.

Un exponat extrem de valoros ar fi avionul prezidențial de tip YAK-40 fabricat 1979, care în prezent se află în gestiunea întreprinderii de stat Moldaeroservice, aflată în insolvență. În anul 2003, Vladimir Voronin, președintele de atunci, l-ar fi primit de la liderul rus, Vladimir Putin.

NICOLAE BOICO, JURNALIST MOLDOVA 1:

Avionul a efectuat ultimul zbor la începutul anului 2007, când a revenit din Cehia cu 22 de pasageri la bord. De atunci, stă parcat la aeroportul din Chișinău. Timp de aproape două decenii, nu s-au efectuat lucrări de întreținere, iar pe exterior se observă numeroase semne evidente de degradare.

Tot în gestiunea întreprinderii Moldaeroservice se află și elicopterul KA-26, fabricat în 1970. Aparatul de zbor a fost folosit anterior la lucrări agricole, în poliție, dar și în serviciul aviasan.

„Pentru a fi expus la muzeu, ar fi de interes și pentru copii, pentru cetățeni, și pentru veterani. Ca amintire. Dar și pentru Moldova - ca muzeu - că am avut și că sunt așa aparate”, menționează fostul aviator Iacob Moraru, angajat al Î.S. Moldaeroservice.

Republica Moldova are 25 de avioane și elicoptere, dar cele mai multe dintre ele sunt nefuncționale și zac în cimitirele de vechituri de pe aerodromurile din Chișinău, Bălți și Mărculești. Nu pot fi vândute, și nici casate odată cu intrarea în vigoare, în 2017, a unor prevederi legislative. Directorul Agenției Proprietății Publice, Roman Cojuhari, susține că acum se caută soluții legale.

Suntem într-o etapă de identificare a unor soluții juridice cum declarăm aceste aeronave, cum ducem evidența. În primul rând, trebuie să fie o discuție cu Ministerul Culturii, cu aeroportul Internațional Chișinău, să vedem cât de fezabilă și reală este implementarea acestei inițiative.

Anterior, conducerea aeroportului a venit cu propunerea de a transforma aerogara veche într-un terminal pentru deservirea curselor aeriene cargo. Proiectul nu a fost însă dus la bun sfârșit.

Citește mai mult