Social

Numărul accidentelor rutiere este în creștere în Republica Moldova: principalele cauze

Numărul accidentelor rutiere este în creștere în Republica Moldova. În primele cinci luni ale anului curent, au fost raportate aproximativ 750 de cazuri sau cu 4% mai mult față de aceeași perioadă din 2024, potrivit datelor prezentate de Inspectoratul Național de Securitate Publică. Acestea s-au soldat cu 59 de decese, în scădere cu 10 la sută, iar 850 de persoane au fost traumatizate.

Cele mai frecvente cauze ale accidentelor rutiere rămân viteza excesivă sau neadaptarea la condițiile meteorologice și de drum, precum și neacordarea priorității pietonilor, a menționat șeful Direcției Securitate Rutieră de la Inspectoratul Național de Securitate Publică, Pavel Apostol, la emisiunea „Spațiul Public”. De asemenea, conducerea sub influența alcoolului continuă să genereze accidente grave, chiar dacă ponderea acestor cazuri este mai mică în statistici.

Pavel Apostol mai spune că aproximativ 42% din totalul accidentelor rutiere se produc în municipiul Chișinău, urmat de Bălți, Cahul și drumurile naționale care duc spre capitală.

Acesta a mai subliniat necesitatea unei infrastructuri rutiere mai bine ierarhizate și adaptate pentru toți participanții la trafic, în special pentru cei vulnerabili, precum pietonii și bicicliștii. Totodată, el a menționat că autoritățile dețin un istoric clar al fiecărui conducător auto, ceea ce permite individualizarea sancțiunilor în funcție de gravitatea și frecvența abaterilor.

Pentru anumite categorii de contravenții, deja de aproximativ un an sau doi, poliția poate aplica suspendarea dreptului de a conduce pe o perioadă determinată. În cazul contravențiilor mai grave, care prevăd privarea de dreptul de a conduce, dosarele sunt transmise organelor competente, care iau decizii în baza legii, până la pronunțarea unei hotărâri definitive. Există, de asemenea, și căi de atac.

Directorul Regiei Transport Electric Chișinău, Dorin Ciornîi, avertizează că aglomerația din capitală este principala cauză a accidentelor rutiere. El subliniază că tot mai frecvente sunt ciocnirile între vehicule, semn al creșterii vitezei de circulație. Dorin Ciornîi propune o revizuire a limitelor de viteză, multe dintre care au rămas din perioada sovietică, precum și un control mai riguros al traficului.

În ingineria rutieră există conceptul de „viteză de proiectare” — adică viteza pentru care a fost calculat și construit drumul. Aceasta nu corespunde întotdeauna cu viteza legală de circulație. Pe majoritatea drumurilor din Republica Moldova încă sunt aplicate limite de viteză stabilite din perioada sovietică, de 90 km/h, indiferent că este vorba de un drum național sau de un drum de țară. Aceste limite ar trebui revizuite pentru a permite o gestionare mai eficientă a circulației, în funcție de caracteristicile reale ale drumului. Scopul este ca elementele infrastructurii și comportamentul șoferilor să fie într-o armonie psihologică — adică să circule cu viteza pe care drumul o „sugerează”, nu doar cu cea impusă legal. Numai astfel putem crește siguranța rutieră în mod real.

Calitatea pregătirii conducătorilor auto din Republica Moldova rămâne o problemă serioasă, consideră directorul Observatorului de Siguranță Rutieră de la Universitatea Tehnică a Moldovei, Ilie Bricicaru. El a atras atenția asupra dezechilibrului dintre instruirea teoretică și cea practică de la școlile auto, considerând că această situație afectează direct comportamentul șoferilor în trafic.

Mult timp, accentul a fost pus aproape exclusiv pe teorie. Din analiza mea, circa 75% din orele de instruire pentru categoria B erau dedicate părții teoretice, iar doar 25% celei practice. Chiar dacă acum proporția e mai echilibrată, consider că instruirea practică ar trebui să fie cel puțin egală sau chiar mai consistentă decât teoria. Nu am văzut școli auto care să pună suficient accent pe lucruri esențiale, cum ar fi purtarea centurii de siguranță sau a căștii de protecție. Iar la examen se cere totul, deodată, fără ca elevii să fi fost formați corespunzător.

Potrivit datelor statistice, în anul 2024 s-au produs 2.009 accidente rutiere, cu 33 mai multe față de anul anterior. De asemenea, s-a majorat ușor și numărul deceselor cauzate de accidente, până la 209 cazuri, iar 2.369 de persoane au suferit diferite traumatisme.

Dumitru Petruleac

Dumitru Petruleac

Autor

Citește mai mult