Doar 40% dintre troleibuzele din Chișinău au aer condiționat. Șeful RTEC: „Nu toate pot fi adaptate”

Transportul public din Chișinău se confruntă cu mai multe provocări în această perioadă, inclusiv aglomerația în orele de vârf, lipsa de personal și dotările tehnice insuficiente, în special în ceea ce privește sistemele de climatizare.
Municipalitatea a implementat mai multe soluții pentru reducerea aglomerației: benzi dedicate pentru transportul public, achiziția de troleibuze și autobuze articulate, dar și creșterea frecvenței curselor, susține directorul Regiei Transport Electric Chișinău, Dorin Ciornîi. Potrivit lui, în prezent, zilnic sunt scoase pe traseu peste 330 de troleibuze și aproximativ 160 de autobuze.
Transportul public a devenit mult mai atractiv în comparație cu anii precedenți. Se observă o creștere a interesului față de acest tip de transport, iar întreprinderile care prestează aceste servicii operează la capacitate maximă. La acest capitol se depun eforturi constante pentru îmbunătățire. De exemplu, dacă în anul 2018, în cadrul Regiei Transport Electric existau doar opt troleibuze articulate, astăzi acest număr a depășit 70 de unități. Aceasta este o măsură importantă, care contribuie la reducerea aglomerației în stațiile de așteptare, mai ales în orele de vârf.
O problemă persistentă rămâne lipsa aerului condiționat în multe vehicule. Potrivit lui Dorin Ciornîi, aproximativ 40% din troleibuzele din municipiu beneficiază de acest confort pentru pasageri. Toate troleibuzele achiziționate începând cu anul 2019 includ sistem de climatizare, însă vehiculele mai vechi, precum cele procurate în 2012, nu pot fi adaptate din cauza construcției caroseriei, care nu suportă greutatea echipamentului de aer condiționat, dar și a costurilor prea mari. Dorin Ciornîi subliniază că, treptat, vor fi înlocuite troleibuzele vechi fără aer condiționat cu altele noi.
De exemplu, un troleibuz dotat din start cu aer condiționat, procurat din Tallinn sau Riga, costă aproximativ 15.000 de euro. În schimb, doar sistemul de aer condiționat instalat în cadrul proiectului-pilot a costat peste 20.000 de euro. Așadar, nici din punct de vedere financiar, nici din punct de vedere tehnic, această soluție nu este rentabilă. În prezent, unele troleibuze sunt dotate cu aer condiționat, iar altele, nu. Cele care dispun de acest sistem sunt marcate cu stickere speciale. Noi nu putem răspunde pentru unitățile procurate în trecut.
Amintim că Regia Transport Electric Chișinău a redus cu 7% numărul de troleibuze pe traseu, începând cu 1 iunie, odată cu trecerea la programul de vară. Potrivit RTEC, din totalul troleibuzelor care circulă vara pe străzile Chișinăului 173 au aer condiționat.