Numărul de apeluri la Serviciul 112, care vizează urgențe ale copiilor, crește pe timpul verii

Numărul apelurilor la Serviciul Național Unic pentru Apelurile de Urgență 112 crește cu până la 20% pe timpul verii, comparativ cu celelalte perioade ale anului. Zilnic, operatorii preiau, în total, între 6.500 și 7.000 de solicitări, iar aproximativ 65% dintre acestea sunt apeluri reale, care necesită intervenție imediată, afirmă Ana Carpovici, purtătoare de cuvânt la Serviciul 112.
„Oamenii ne sună mult mai responsabili, avem în jur de 65% de apeluri urgente. Situațiile cel mai des semnalate se referă la cazuri de hipertensiune arterială, avem situații mai frecvente legate de copii, pentru că ei sunt în vacanță, respectiv apar diferite urgențe”, a relatat Ana Carpovici astăzi, la emisiunea „Bună dimineața” de la Moldova 1.
Potrivit Anei Carpovici, sistemul apelurilor de urgență tratează cu prioritate orice solicitare în care este implicat un copil. Copiii reprezintă o categorie vulnerabilă, mai ales în lunile de vară, când mulți rămân acasă fără supravegherea unui adult și este înregistrată o creștere a numărului de apeluri. Ajutorul este solicitat cel mai des în cazul virozelor cu febră, accidentărilor în locuri publice, dar și în situații grave, precum căderi de la înălțime sau înec.
„Copilul sub 18 ani are prioritate. (...) Avem accidente acum – căderile de la balcon sau de la etaj, adică de la înălțime. Se întâmplă, cu părere de rău, și este foarte grav. Avem situații legate de locurile publice. Copiii se accidentează prin parcuri și este necesar să intervină cât mai rapid ambulanța”, a subliniat purtătoarea de cuvânt de la Serviciul 112.
Pentru a preveni situațiile critice și a educa tinerii să apeleze la Serviciul 112 în cazurile în care este necesar ajutor real, Serviciul Național Unic desfășoară periodic campanii de informare. În perioada estivală, reprezentanții instituției merg în tabere și primesc vizite ale copiilor la sediu, explicându-le ce este o urgență și cum trebuie de acționat în astfel de momente.
Reprezentanta Serviciului 112 recomandă părinților să nu lase copiii nesupravegheați, să-i informeze cum să procedeze în situații de urgență și cum să apeleze după ajutor. Este important ca cei mici să cunoască, în primul rând, numărul la care pot suna, numele părinților și adresa unde se află.
„Sunt situații când ne sună copiii, avem astfel de situații și pentru noi este îmbucurător, pentru urgențele bunicilor, ale părinților... bunicii nu pot suna, nu știu ce să facă și, atunci, nepoții își asumă astfel de sarcină sau responsabilitate și sună la 112, comunică informația, chiar dacă uneori poate au și emoții, dar fac acest lucru rapid și, cu suportul operatorului, obținem informația necesară”, a mai spus Ana Carpovici.
Reprezentanții Serviciului 112 susțin că apelurile false sau non-urgente rămân o provocare. Peste 300.000 de astfel de cazuri au fost înregistrate în anul 2024. Deși operatorii sunt obligați să răspundă fiecărui apel, aceste convorbiri pot întârzia ajutorul pentru cei aflați în pericol real.
„Avem apelanți care pot să ne contacteze și de 500 de ori timp de o lună sau mai mult, pentru că au necesitatea asta de a comunica. Persoane mai în vârstă sau care sunt singuratice pot să ne întrebe doar cât e ceasul, ce vreme e afară, ce zi este și, deși nu solicită intervenția echipajelor, ocupă linia”, a mai explicat Ana Carpovici la emisiunea „Bună dimineața”.
O urgență este definită de specialiști ca situație care afectează viața, sănătatea, proprietatea sau mediul în mod imediat. În această categorie intră accidente, stări medicale grave, violență domestică sau comportamente agresive.
Până la 30 de operatori preiau solicitările la Serviciul 112 în același timp, în ordinea intrării în sistem.