Proprietarii terenurilor expropriate pentru construcția liniei Vulcănești-Chișinău își primesc banii

Peste 70% dintre proprietarii terenurilor expropriate pentru construcția liniei energetice Vulcănești-Chișinău au primit deja compensațiile. Propunerile de expropriere au ajuns în toate cele 34 de localități prin care trece linia.
Potrivit directorului Unității de Implementare a Proiectelor în Energetică, Ruslan Surugiu, întregul proces de expropriere este unul complex și solicitant, întrucât presupune nu doar evaluarea terenurilor, calcularea despăgubirilor și procesarea dosarelor, dar și identificarea proprietarilor afectați, mulți dintre care sunt plecați peste hotare.
„Vreau să subliniez un moment important pentru acele persoane care încă nu au fost compensate: motivul este simplu - sau sunt plecați peste hotare, sau nu dispun de actele perfectate. Proprietarii au dreptul să depună cereri pentru compensare timp de trei ani de la momentul primirii propunerii de compensare, anul 2027 sau 2028, după caz. În general, trebuie să menționez că procedura de expropriere este un proces foarte solicitant, inclusiv procesul de identificare a persoanelor”, a spus Ruslan Surugiu.
Lucrările de construcție a liniei electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău au fost declarate de utilitate publică de interes național. În total, au fost expropriate peste 5.450 de terenuri.
Precizăm că Linia Electrică Aeriană Vulcănești-Chișinău va avea o lungime de 157 de kilometri. Peste 500 de piloni și 1500 de kilometri de conductoare vor asigura legătura strategică dintre sud și centru prin intersectarea a opt raioane și 35 de localități. În funcție de regimul sistemului electroenergetic, linia va permite tranzitarea unui flux de energie ce ar putea satisface 50 la sută din necesarul de energie în perioada de consum maxim.
Construcția liniei electrice aeriene este parte a Proiectului de Dezvoltare a Sistemului Electroenergetic. Valoarea acestuia este de 61 de milioane de euro, dintre care circa 27 de milioane de euro sunt pentru construcția Liniei. Proiectul este finanțat de Banca Mondială.
CITEȘTE ȘI: