Discuții publice: Compania „Teleradio-Moldova” propune un nou format al dezbaterilor electorale

Instituția Publică (IP) Compania „Teleradio-Moldova” a invitat autorități, experți, dar și reprezentanți ai formațiunilor politice la discuții pentru a stabili formatul dezbaterilor electorale realizate înainte de alegerile parlamentare din toamnă. Radiodifuzorul public a prezentat o formulă proprie de organizare a dezbaterilor, care prevede inclusiv prezența publicului în studio.
„Suntem în căutarea unei formule cât mai atractive pentru dezbaterile electorale pe care le vom organiza în septembrie. O formulă la care ne-am gândit se referă la participarea publicului. Se are în vedere și o discuție post-dezbateri cu experți, așa cum am procedat și anul trecut. Ne gândim la niște criterii în baza cărora să putem forma componențele grupurilor care vor constitui dezbaterile propriu-zise”, a declarat directorul general al Companiei „Teleradio-Moldova”, Vlad Țurcanu.
Participanții la discuții au apreciat ideea participării publicului la dezbateri. În opinia lor, prezența alegătorilor în sală va disciplina candidații.
„Prezența unui public de 100 de persoane va disciplina, cumva, candidații. Atunci când îți vezi pe viu idolul cum se comportă, contrar oricăror norme de etică, poate îți mai schimbi și opțiunile electorale, și votul”, a spus Olga Manole, coordonatoare de program la Asociația Promo-LEX.
„Trebuie să ne gândim la public. El trebuie să fie neapărat. Care este rolul publicului? Într-un talk-show clasic, publicul este cel care pune și o întrebare. Asta ar fi cel mai bine”, a menționat Arcadie Gherasim, președintele Consiliului de Supraveghere și Dezvoltare (CSD) al Companiei „Teleradio-Moldova”.
„În opinia mea, ar fi mai puține riscuri, dacă fiecare participant vine cu un număr exact de susținători. Poate li se dă rolul de a adresa câte o întrebare la care să răspundă toți participanții”, a propus Ion Bunduchi, director de politici publice la Asociația Presei Electronice.
În ceea ce privește criteriile în baza cărora urmează a fi stabilită componența grupurilor care vor participa la dezbateri, participanții la discuții au sugerat crearea unor reguli clare de participare, care să fie consemnate în declarația depusă la Consiliul Audiovizualului.
„Un mix din mai multe criterii ar fi binevenit și, atunci, o reprezentare proporțională ar fi mai reușită. Acest lucru trebuie asumat de furnizorul de servicii media, declarat public, depus în declarație și acceptat de colegii de la Consiliul Audiovizualului”, a punctat vicepreședintele Comisiei Electorale Centrale, Pavel Postica.
Evenimentul a fost organizat în contextul alegerilor parlamentare din 28 septembrie 2025 și a avut drept scop optimizarea formatului dezbaterilor electorale, astfel încât acestea să servească interesul public și să contribuie la o informare corectă și echilibrată a alegătorilor.