MOVE IT like Lublin: proiectul european care ar putea transforma traficul în capitală

Primele analize pentru îmbunătățirea mobilității urbane și a siguranței rutiere în capitală sunt deja furnizate de senzorii inteligenți pentru monitorizarea traficului rutier. Responsabilii de proiect susțin că orice modificare în infrastructură necesită o analiză minuțioasă a datelor furnizate privind fluxul de transport privat, public sau alternativ. Iar pentru a pune în aplicare cele mai bune practici, acestea sunt testate în mediul virtual.
Strada Ciuflea este traversată zilnic de aproximativ 60 de mii de automobile, și de circa 200 de biciclete și trotinete. Chiar și la așa diferență mare, responsabilii de la Centrul de Monitorizare a Traficului spun că lucrează intens la un plan inspirat de cele mai bune practici europene pentru o infrastructură sigură și eficientă.
„Noi o să setăm câteva criterii de performanță și o să alegem scenariul după acest criteriu. Alegerea măsurilor și soluției o să fie făcută pe baza modelărilor și cifrelor, pe baza calculelor, nu pe baza presupunerilor sau experimental, punând utilizatorii infrastructurii sub pericol”, a explicat Vladimir Butîrschi, manager al Centrului de monitorizare a traficului.
Mai mulți cetățeni care optează să circule cu bicicletele sau trotinetele susțin că, pentru ei, acest tronson este destul de periculos.
„Eu nu știu cum e de făcut aici ca să nu coborâm de pe trotinetă. E așa de mare traficul de mașini, că nu poți face nimic”;
„Acum, regulile de circulație sunt în așa mod că mă obligă să circul pe viaduct. Este un nod rutier complex și periculos pentru mine și pentru ceilalți participanți la trafic”;
„E mai greu pentru oamenii care nu cunosc și merg pe traseul de cicliști. Trebuie să fie și ei anunțați, dar așa e puțin complicat la intersecții”, au relatat participanții la trafic.
Despre necesitatea anumitor schimbări în zonă vorbesc atât șoferii, cât și pietonii.
„De multe ori văd că pietonii nu sunt atenți la traversări. Mașinile sunt periculoase”;
„Trebuie să te mai uiți prin părți și ei să nu accelereze. Prea mare viteză au”;
„Cred că și semaforul dacă va funcționa, bine ar fi. Și dacă ar avea șoferii unde să se parcheze, nu ar fi atâtea ambuteiaje”;
„Pentru strada 31 august, atunci când au fost introduse aceste benzi dedicate pentru bicicliști, fluxul s-a mărit. Noi planificăm să testăm și o bandă destinată pentru bicicliști pe 31 august, dar deja lângă Mănăstirea Ciuflea”, a relatat Vladimir Butîrschi.
Bugetul total al proiectului „MOVE IT like Lublin” este de 3,5 milioane de euro. Majoritatea sumei este contribuția Uniunii Europene sub formă de grant, iar 175 de mii de euro sunt alocați de Primăria capitalei.