Social

Raport Promo-LEX: Guvernul și Primăria folosesc fonduri publice în mesaje cu subtext electoral. Reacția Executivului

Asociația Promo-LEX dă un nou semnal de alarmă privind utilizarea resurselor administrative în perioada preelectorală și electorală, avertizând că fenomenul riscă să devină o „normalitate” în Republica Moldova. În primul raport de monitorizare a alegerilor parlamentare din 28 septembrie 2025, organizația semnalează că abuzul de resurse administrative este un fenomen sistemic, tolerat și practicat în continuare, în ciuda cadrului legal existent.

„Fără sancțiuni reale, clarificări legislative și o delimitare autentică între partid și stat, acest tip de abuz riscă să devină o normalitate”, avertizează experții Promo-LEX.

Potrivit raportului, printre cele mai evidente cazuri se numără promovarea campaniilor guvernamentale „Buget +Plus” și „Moldova poate”, considerate drept forme de comunicare cu conținut și valențe electorale. Alte exemple invocate sunt alocările bugetare în ajun de campanie și comunicarea instituțională a Primăriei Chișinău, prezentată ca fiind suprapusă cu identitatea vizuală a partidului Mișcarea Alternativa Națională (MAN) și a primarului Ion Ceban.

Guvernul respinge acuzațiile: „Ne bazăm pe legalitate și transparență”

Într-o reacție pentru Teleradio-Moldova, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a respins concluziile din raportul Promo-LEX, calificându-le drept o opinie a organizației.

„Această constatare a colegilor de la Promo-LEX o văd ca o prezentare a punctului de vedere al acestei instituții. Suntem deschiși, inclusiv într-o cooperare și dialog, să explicăm procesul decizional, inclusiv în ceea ce privește comunicarea”, a declarat Daniel Vodă.

Acesta a mai precizat că activitățile de informare publică au fost anunțate din timp, în mod transparent, iar campaniile au fost suspendate odată cu apropierea perioadei electorale. Mai mult, demnitarii cu funcții publice care sunt înscriși în competiția electorală vor fi degrevați din funcție pe perioada implicării politice.

„Resping ferm constatarea că deciziile legate de comunicare au fost netransparente și aveau subtext politic. Argumentul meu se bazează pe faptul că decizia Uniunii Europene de a acorda aceste fonduri nu putea fi prevăzută cu mult timp înainte. În momentul în care ea a fost anunțată, din acel moment au fost realizate și activitățile de comunicare publică. Este datoria Guvernului să informeze cetățenii cât mai clar pe toate mijloacele posibile în campanii creative de comunicare”, a adăugat purtătorul de cuvânt.

Contactată de Teleradio-Moldova, Natalia Ixari, consiliera primarului Ion Ceban, a respins acuzațiile privind suprapunerea identității instituționale a Primăriei cu cea a partidului MAN.

„Partidul MAN nu este concurent electoral în această campanie electorală”, a declarat Natalia Ixari.

„Cât privește campaniile de informare ale Primăriei Chișinău, ce au un caracter social, acestea se desfășoară de câțiva ani. Campaniile au ca scop informarea transparentă a cetățenilor despre procesele administrative și cum are loc cheltuirea banului public”, a adăugat Ixari.

Promo-LEX subliniază că utilizarea resurselor administrative a fost documentată și la scrutinul prezidențial și referendumul constituțional din octombrie 2024, când 91% dintre cele 282 de cazuri înregistrate ar fi favorizat Partidul Acțiune și Solidaritate și pe Maia Sandu.

Potrivit raportului, astfel de practici afectează direct echitatea competiției și încrederea alegătorilor în alegeri.

Bogdan Nigai

Bogdan Nigai

Autor

Citește mai mult