Social

Val de dezinformări pe TikTok: mesajele false devin tot mai agresive și mai sofisticate, avertizează experții

Republica Moldova se confruntă cu o intensificare a campaniilor de dezinformare, direcționate în special împotriva președintei Maia Sandu, a Guvernului și a instituțiilor statului. Potrivit autorităților și experților, mesajele false au devenit mai numeroase, mai agresive și mai sofisticate, fiind propagate masiv prin rețele de socializare, în special pe TikTok și Facebook.

Ținta principală

„Bineînțeles că președinta Maia Sandu este favorita știrilor false, pentru că ea este astăzi cel mai bine cotat politician proeuropean și, atunci, este normal ca dumneaei să fie cea mai frecventă victimă a acestor știri false. Unele sunt atât de aberante, încât nu pot fi crezute de nimeni, dar nu contează. Contează ca ele să fie acolo, contează să umple spațiul informațional, contează ca oamenii să discute despre ele. Să nu se concentreze, de fapt, pe problemele reale”, a declarat Ștefan Bejan de la Watchdog, în cadrul emisiunii „Spațiul Public” de la Radio Moldova.

Potrivit expertului, campaniile nu sunt acțiuni izolate, ci fac parte dintr-o strategie coordonată, cu resurse financiare importante.

„Există o coordonare. E clar că sunt oameni plătiți cu bani foarte mulți ca să facă asta. Dacă Șor este gata să dea 3.000 de dolari doar pentru a protesta, vă dați seama cu cât sunt plătiți aceștia care generează știrile”, a punctat Bejan.

Potrivit expertului, aceste acțiuni exploatează temerile și diviziunile deja existente în societate, pentru a provoca polarizare și neîncredere în instituțiile statului.

TikTok, terenul preferat

Rețelele de socializare, în special TikTok, au devenit principalul canal de propagare a acestor falsuri. În fața fenomenului, instituțiile publice și presa independentă încearcă să-l contracareze, prin prezență activă online și conținut adaptat platformelor.

„Cea mai eficientă metodă de a lupta cu propaganda este diluarea spațiului informațional. Să creăm și noi conținut mai credibil, conținut mult, așa încât celui care va face scroll pe Tiktok să-i apară și altceva decât propagandă și știri false”, a sugerat Bejan.

Deși publicul migrează tot mai mult spre platformele online, televiziunile și presa scrisă continuă să joace un rol important în informarea corectă.

„Mass-media tradițională, vorbim aici de TV și ziare, joacă un rol foarte mare în informarea populației. Încă multă lume se informează de la TV și de pe site-uri de știri. Dar rolul său scade, odată cu noile tehnologii. Buletinele de știri sunt și ele foarte importante și este foarte important ca buletinele să fie obiective, echidistante, să arate multilateral problema”, a punctat expertul.

Dezinformarea, o „armă” folosită pentru a diviza societatea

Fenomenul dezinformării nu mai este un simplu zgomot de fundal, ci o armă folosită sistematic pentru a modela percepții, a diviza societatea și a submina încrederea în instituții.

Specialiștii avertizează că autoritățile și instituțiile responsabile trebuie să acționeze prompt, coordonat și constant, adaptându-și răspunsul la viteza și amploarea campaniilor de manipulare.

Într-o lume digitală în care o informație falsă poate deveni virală în câteva secunde, responsabilitatea revine atât statului și presei, cât și fiecărui utilizator de a verifica sursele și de a nu lăsa minciuna să devină adevăr prin repetiție.

Republica Moldova își joacă acum nu doar stabilitatea informațională, ci și reziliența democratică, a concluzionat expertul de la Watchdog.

CITIȚI ȘI:

Cristina Bencheci

Cristina Bencheci

Autor

Citește mai mult