Analiză: Cum încearcă boții să influențeze opinia publică din R. Moldova, în preajma parlamentarelor din toamnă

Boții care au invadat comentariile de pe rețelele de socializare au început să evolueze. Acum nu doar că răspândesc aceleași narațiuni, ci accentuează punctele-cheie din postările făcute pe rețele. Paginile Teleradio-Moldova de pe Facebook sunt atacate constant. Pot fi învinși acești boți, adică roboții care îndeplinesc diverse sarcini? Cum recunoaștem conturile false? La aceste întrebări ne-a răspuns expertul comunității WatchDog în politici publice și securitate, Andrei Curăraru.
„Am identificat cel puțin 2.000 de pagini utilizate pentru publicitate și alte activități pe Facebook. E clar că acele comentarii mai vechi, care nu erau interactive, aveau un impact mai mic. Acum vedem o așa-zisă tactică de adaptare – nu contează subiectul postării, ei îl leagă de ceea ce îi interesează pe ei. De exemplu, vorbim despre temperaturile-record din Republica Moldova, dar ei transformă discuția în una despre cât vom plăti la încălzire și o leagă de Federația Rusă și alte narațiuni pe care le folosesc”, a afirmat Andrei Curăraru, expert în politici publice și securitate, la emisiunea „Scaner” de la Moldova 1.
Boții imită tot mai reușit comportamentul utilizatorilor reali
Până nu demult, majoritatea comentatorilor arătau identic – profiluri goale, poze luate de pe internet, aceleași nume pentru conturi diferite. Acum, aceste pagini par mai „vii” – unele par chiar active, cu distribuiri de videoclipuri în care apar politicieni moldoveni. Cu toate acestea, boții continuă să distribuie aceleași postări, în același interval de timp. De exemplu, videouri cu Vladimir Voronin, fragmente din interviuri cu Gheorghe Gonța sau clipuri cu Maia Sandu generate cu ajutorul inteligenței artificiale.
Potrivit lui Andrei Curăraru, acest comportament este menit să inducă rețelei ideea că pagina este activă, întrucât profilurile goale sunt ușor de eliminat. Algoritmii Facebook detectează conturile false, însă metodele de integrare a boților devin tot mai sofisticate, iar în viitor va fi aproape imposibil să-i deosebești de utilizatorii reali.
„Unele dintre aceste conturi sunt vechi, nefolosite ani la rând. Am găsit inclusiv pagini create în 2016, cel mai probabil pentru alegerile din SUA, și apoi refolosite pentru Republica Moldova. Aceleași companii s-au ocupat de comentarii și acolo, și aici. Devine tot mai simplu să se imite automatizat comportamentul unui om real. Dar, de regulă, aceste conturi nu postează lucruri prin care să poți înțelege că sunt autentice. De exemplu: nu au poze cu alte persoane, comentarii la prieteni etc. Cu toate acestea, mulți dintre conaționalii noștri îi acceptă în listă, crezând că sunt cunoscuți. Numele sunt simple – gen „Ivan Ivanov” – pe care îl poți confunda cu cineva cunoscut sau interesat de ceea ce postezi. Asta le dă legitimitate în ochii altora: <Uite, are 500 de prieteni – nu poate fi cont fals>, explică Andrei Curăraru.
Între scheme frauduloase și promovare politică
Pericolul real al acestor conturi false constă în promovarea unor scheme frauduloase. De exemplu, cer oamenilor să acceseze linkuri unde li se solicită date personale sau bancare, pentru a „câștiga bani” sau a deschide un „depozit foarte avantajos” la o bancă din R. Moldova. Un astfel de cont poartă numele Nicusor Rau – fără prieteni, doar trei postări, pe care le-am mai văzut și pe alte pagini. În descriere, în ucraineană: „Mulțumim pentru achiziție în magazinul Trust, FB, RU”.
„De exemplu, există partidul Respect Moldova, care promovează activ hashtagul #respectmoldova pe TikTok. Toți cei implicați – activiști, voluntari – postează câte trei-patru videoclipuri cu acest hashtag. Totul e făcut pentru algoritmi – ca aceștia să creadă că este un subiect popular printre utilizatorii moldoveni și să recomande astfel de postări altora, creând impresia că <toată lumea> e interesată”, a explicat, la Moldova 1, specialistul în politici publice și securitate.
Și partidul Moldova Mare al Victoriei Furtună e promovat intens online. De pe pagini care par autentice sunt distribuite postări lungi, în diverse grupuri. Scrise la persoana întâia, ele abordează subiecte sensibile – sprijinul pentru părinții tineri, problemele pensionarilor, nemulțumiri față de lista electorală a PAS.
„Postările lungi pot fi generate acum foarte ușor cu ajutorul inteligenței artificiale. Există ghiduri metodologice care apoi sunt adaptate pentru diverse grupuri. Grupurile devin țintă pentru dezinformare. Dacă grupul e <Mamele din Chișinău> – se vor posta probleme legate de maternitate. Dacă e un grup de protecția animalelor – se va aborda acel subiect. Astfel, se declanșează reacții emoționale ale utilizatorilor cu interese comune, ceea ce poate influența simpatia față de un partid sau candidat”, adaugă Andrei Curăraru.
Scopul acestor acțiuni este crearea unui „brand” din numele politicianului sau al partidului. Cu cât postările și comentariile sunt mai distribuite și mai comentate, cu atât algoritmii cred că subiectul este relevant. Cu toate acestea, spune Andrei Curăraru, efectul obținut de cei care investesc în boți este limitat.
„Cercetări internaționale au arătat că aceste comentarii pot influența percepția a până la 7% dintre cititori. E mult pentru R. Moldova, dar nu e ceva care să schimbe radical convingerile oamenilor. Mai degrabă, e un sprijin pentru alte tipuri de dezinformare și propagandă politică. Totodată, este o practică ilegală, pentru că implică bani. Și nu cred că vreun candidat va scrie în raportul către CEC că a cheltuit 100 de dolari pentru boți care comentează pentru el pe diverse pagini”, menționează sursa citată.
Numărul conturilor false va crește în preajma parlamentarelor
Republica Moldova nu are un mecanism eficient de combatere a boților online. Se lucrează în această direcție, dar lent. Asta înseamnă că, odată cu apropierea alegerilor parlamentare, numărul și activitatea conturilor false vor crește.
„După summitul Moldova-UE, trebuie să creăm o bază legală pentru aplicarea regulamentelor europene privind serviciile online – inclusiv pentru platforme precum Meta, Google și altele. Astfel vom putea, prin Comisia Europeană, solicita eliminarea conturilor sau identificarea firmelor și persoanelor care le gestionează. În scurt timp, misiunea UE va forma o echipă specială pentru combaterea conturilor neautentice în rețelele sociale – un model deja aplicat în România, unde au fost eliminate astfel de conturi. Vom încerca și noi, ca Watchdog, să raportăm cele 2.000 de conturi pe care le-am identificat și să reducem impactul lor. Dar, cel mai probabil, efectul va rămâne, pentru că sunt prea multe și e prea ieftin pentru ca politicienii să nu le folosească”, a punctat expertul.
E aproape imposibil să lupți cu boții online, spune Andrei Curăraru. Pentru ca Facebook să elimine un singur cont, e nevoie de 100 - 150 de raportări. În plus, platformele au interes să păstreze aceste pagini, pentru că le cresc valoarea de piață.
În context, sfatul experților este ca utilizatorii să încerce să intre în dialog cu un bot în comentarii. Dar nu vor primi răspuns. Astfel, și alți utilizatori vor înțelege că e vorba despre „păreri” generate de conturi false, nu de oameni reali.