Cele șase state în care ajung peste 70% din exporturile R. Moldova: mașinile, aparatele electrice și semințele, în topul produselor vândute peste hotare

R. Moldova a exportat, în prima jumătate a anului curent, mărfuri în valoare de 1,6 miliarde de dolari, în scădere cu 10,1% față de aceeași perioadă a anului trecut. Cele mai multe livrări de mărfuri au avut ca destinație șase state – România, Turcia, Cehia, Italia, Ucraina și Germania, care au absorbit peste 70% din totalul exporturilor moldovenești.
Potrivit Biroului Național de Statistică (BNS), România s-a menținut pe primul loc, cu o pondere de 28,3% în totalul exporturilor, însă livrările spre această piață au scăzut cu aproape 20% față de anul trecut.
În topul statelor unde vindem cele mai multe produse urmează Turcia, cu 12% din total. Exporturile moldovenești pe această piață aproape s-au dublat în acest an, datorită livrărilor masive de semințe de floarea-soarelui și porumb.
În Cehia am vândut, în prima jumătate a anului, 9,3% din produse (creștere de 60%), în Italia - 8,7%, iar Ucraina a atras 8,3% din total, în condițiile unei scăderi de 14,4% a livrărilor. Germania, deși deține o cotă de 3,5% în totalul exporturilor R. Moldova, a înregistrat o diminuare drastică, de aproape 45%.

Datele BNS arată că exporturile moldovenești către țările Uniunii Europene au însumat, în perioada ianuarie-iunie 2025, peste un miliard de dolari SUA, ceea ce reprezintă aproape două treimi din totalul livrărilor externe.
În același timp, exporturile pe piața statelor CSI au continuat să scadă atât ca valoare absolută, cât și ca pondere în comerțul extern, ajungând să dețină mai puțin de 7% din totalul exporturilor moldovenești.
În structura exporturilor din ianuarie - iunie curent, ponderi semnificative le-au revenit următoarelor grupe de mărfuri: mașini și aparate electrice și părți ale acestora (17,5%); semințe și fructe oleaginoase (11,7% din total exporturi); legume și fructe (10,1%); îmbrăcăminte și accesorii (8,7%); cereale și preparate pe bază de cereale (7,3%); băuturi alcoolice și nealcoolice (6,8%); mobilă și părțile ei (3,9%); articole din minerale nemetalice (3,1%); petrol, produse petroliere și produse înrudite (2,5%); minereuri metalifere și deșeuri de metale (2,5%), fire, țesături, articole textile și produse conexe (1,8%).

De asemenea, în prima jumătate a anului 2025, comparativ cu aceeași perioadă din 2024, exporturile Republicii Moldova au înregistrat scăderi importante la mai multe grupe de produse.
Cele mai pronunțate diminuări au fost notate la grăsimi și uleiuri vegetale, brute sau rafinate, cereale și produse pe bază de cereale, mașini și aparate electrice, legume și fructe, produse petroliere și derivate, hrană pentru animale și utilaje specializate pentru industrii. Aceste evoluții negative au contribuit la reducerea totală a exporturilor cu 12,6%.
Exporturile, afectate de scăderea producției agricole și cererea redusă pe piețele europene
Diminuarea producției agricole, cererea redusă pe piețele europene, în special pentru componente electrice, au fost principalele cauze ce au generat micșorarea volumului de produse exportate peste hotarele țării, susțin experții. Expertul economic Marin Gospodarenco a declarat pentru Radio Moldova că există oportunități de corectare a dezechilibrelor, cheia fiind orientarea către produse cu valoare adăugată, cum ar fi cele agricole ecologice și procesate, consolidarea industriei ușoare și atragerea investițiilor în sectoare de nișă.
„În primul rând, sectorul agricol, unul dintre pilonii exporturilor moldovenești, a fost afectat de condițiile climatice nefavorabile, ceea ce a dus la o reducere a producției de legume, fructe și cereale. Industria uleiurilor vegetale, cândva un campion al exporturilor, a înregistrat o contracție de peste 70%, pe fondul scăderii producției interne și al pierderii unor piețe externe. Este nevoie însă de politici coerente: investiții în infrastructură logistică, facilitarea accesului la finanțare pentru producători, accelerarea procesului de certificare conform standardelor europene și susținerea exportatorilor prin instrumente de promovare externă”, a menționat Marin Gospodarenco.
BNS mai transmite că, în perioada ianuarie - iunie 2025, Republica Moldova a importat mărfuri în valoare de 5,1 miliarde de dolari, cu aproape o cincime mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut.