SONDAJ // Mai mult de jumătate din antreprenorii autohtoni sunt pregătiți pentru aderarea R. Moldova la UE

Peste 80 la sută dintre antreprenorii autohtoni își doresc integrarea R. Moldova în Uniunea Europeană, în timp ce doar 8% se declară sceptici. Totodată, 52% dintre antreprenori au spus că sunt pregătiți pentru integrarea în UE, arată datele celui mai recent Barometru de opinie a oamenilor din business, prezentate marți, 19 august, la Chișinău.
Potrivit studiului, aproape 66 la sută dintre respondenți consideră că Republica Moldova se îndreaptă într-o direcție bună în ceea ce privește domeniul. Este o cifră mai mare decât anul trecut cu aproape șapte puncte procentuale. Totuși, o problemă pe care o semnalizează rămâne forțe de muncă. Așadar, 63 de procente dintre cei chestionați susțin că vor menține același număr de angajați în următorul an.
„Am ajuns la momentul dat că niște plăcinte la tigaie, tradiționale moldovenești, să fie produse de niște mâini din Africa, coapte, prăjite de niște mâini din India și exportate în Franța. Dar cel puțin scrie „Fabricat în Moldova”. Da, căutăm soluții. Atragem învățământul dual, atragem diferite categorii de populație. Ne este greu”, a spus antreprenorul Victor Nistorică.
„Sunt unele lucrări sezoniere, care necesită un volum mare de forță de muncă, și unele perioade ale anului când nu avem nevoie de acel personal. Desigur că e foarte greu să găsim personal când sunt perioadele cele mai critice. Cred că piața muncii din Republica Moldova trebuie deschisă cu măsuri urgente și rapide”, a spus Ion Luca.
O altă problemă rămâne birocrația.
„Procedura de verificare a dosarului merge atât de lent, încât eu simt că dosarul meu pur și simplu stă pe masă și nu se duce mai departe. Sunt mai mult de patru etape de verificare a unui dosar”, a menționat antreprenoarea Aliona Butacova.
Experții din România susțin că investitorii străini rămân tentați să vină pe piața moldovenească.
„Există companii românești care investesc aici. De la companii din domeniul energiei până la sectorul financiar-bancar. Cea mai mare bancă românească, de exemplu, este prezentă în Republica Moldova. Este un interes crescut”, a menționat Ioan Ștefureac, director la INSCOP Research, București.
La sondaj au participat peste o mie de antreprenori din domeniile: transport, agricultură, construcții, comerț, transport și HoReCa.
„Vedem cifre care ne încurajează și vedem un optimism în mediul de afaceri. Sunt cifre care ne arată că peste 60% dintre antreprenori cred că țara se mișcă în direcția corectă. Vedem că antreprenorii care se consideră proeuropeni sunt mai mulți, au fost un pic mai puțini în octombrie anul trecut - 78%, acum avem 82%. Acest optimism referitor la calea aleasă se menține. Acest lucru înseamnă că antreprenorii văd anumite oportunități”, a declarat directoarea Asociației obștești Parteneriate pentru Noua Economie (PNE), Natalia Gavrilița, la evenimentul de prezentare a barometrului.
La rândul său, viceprim-ministra Doina Nistor, ministra Dezvoltării Economice și Digitalizării, a afirmat că „mai avem multe de făcut” în domeniul economic.
„Împreună cu antreprenorii, cred că noi punem acum bazele acestei economii, o economie bazată în primul rând pe valoare adăugată mai înaltă, bazată pe productivitate, inovație și export. Astfel, vom reuși să creăm locuri de muncă bine plătite aici, în R. Moldova, și să creștem această nouă economie în țară”, a punctat oficialul din Guvern.
Cei peste 1.000 de antreprenori au fost chestionați în perioada 18 iunie - 10 iulie 2025, sondajul având o marjă de eroare de plus-minus 3%.
Barometrul de opinie a oamenilor din business este un studiu sociologic anual, aflat la a doua ediție.
Barometrul Antreprenorilor ediția 2025, a fost realizat de Asociația Obștească „Parteneriate pentru Noua Economie” în colaborare cu CBS-Research și INSCOP Research România.