Transportatorii, fără călători și fără bani: „Soluția este ca statul să subvenționeze pasagerii cu venituri mici”

Transportatorii au depus un nou demers la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), solicitând soluții la revendicările înaintate. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a acordat autorităților un termen de o săptămână pentru a analiza propunerile și a iniția discuții. De cealaltă parte, Guvernul declară că este deschis la dialog. Teleradio-Moldova a sintetizat principalele nemulțumiri ale APOTA și a discutat cu reprezentanți ai unei alte asociații a transportatorilor, care are propuneri concrete pentru a redresa situația din domeniul transportului de călători.
Adoptarea noii metodologii pentru calcularea tarifelor
Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto solicită Guvernului și Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale să adopte de urgență metodologia de calcul al tarifelor pentru transportul rutier de pasageri. Transportatorii acuză autoritățile de tergiversare și lipsă de transparență, subliniind că revendicarea nu vizează scumpiri, ci aplicarea unui instrument legal prevăzut de Codul Transporturilor Rutiere încă din 1 iunie 2024.
APOTA susține că, deși vicepremierul Vladimir Bolea anunța, pe 4 iulie 2025, că proiectul metodologiei așteaptă avize, acestea erau deja obținute, iar documentul fusese transmis Guvernului înaintea protestelor din 9 iulie.
În același timp, transportatorii critică faptul că MIDR condiționează aprobarea metodologiei de implementarea sistemului „e-bilet”, considerat abuziv și coruptibil.
Discuții privind sistemele e-bilet și e-GPS
Un alt punct de dispută îl constituie implementarea sistemului „e-bilet”, pe care APOTA îl consideră abuziv și contrar legislației europene. Asociația acuză MIDR că promovează un mecanism care limitează concurența. În plus, sistemul ar exclude alte platforme de plată și ar colecta excesiv date economice și personale. Aceștia afirmă că este necesară modificarea esențială și simplificarea sistemului, precum și trecerea gestionării lui la Serviciul Fiscal de Stat.
Totodată, APOTA solicită schimbarea legislației pentru a permite operatorilor să aleagă liber orice sistem electronic de plată sau aparat de casă și pentru a stabili obligațiile și sancțiunile tuturor participanților la raporturile de transport – operatori, echipaje, autogări și pasageri – în cazurile de neeliberare a biletelor.
Transportatorii contestă și proiectul „e-GPS”, pe care îl califică drept ilegal și contrar jurisprudenței europene privind protecția datelor. Ei invocă decizii ale Curții de Justiție a Uniunii Europene care au invalidat sisteme similare de monitorizare.
Reglementările privind accesibilitatea persoanelor cu dizabilități
O altă temă sensibilă este obligația de adaptare a vehiculelor pentru persoanele cu nevoi speciale. Deși Autoritatea Națională Transport Auto a retras recent scrisorile prin care cerea conformarea imediată, transportatorii spun că ordinele ministeriale care prevăd aceste obligații rămân în vigoare și constituie un instrument de presiune asupra operatorilor.
Reprezentanții operatorilor de transport cer MIDR și ANTA să inițieze discuții serioase și să elaboreze politici viabile care să asigure accesibilitatea, chiar dacă implementarea lor presupune costuri mari și timp îndelungat.
Termen-limită pentru un răspuns din partea autorităților
În cadrul protestelor trecute, transportatorii au adus în discuție și alte subiecte precum anularea și reintroducerea numerelor de înmatriculare pe font galben sau inițiativele promovate de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), considerate contrare legislației și directivelor europene.
Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto reproșează Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) că a avut o prestație „absentă” și nu s-a opus unor propuneri care afectează direct transportatorii și contravin cadrului european.
APOTA solicită MIDR un răspuns scris sau organizarea unei ședințe dedicate în termen de o săptămână, pentru identificarea unor soluții concrete. În caz contrar, transportatorii nu exclud reluarea protestelor.
Subvențiile și implicarea statului ar putea redresa sectorul transportului rutier de persoane
Soluția pentru redresarea transportului public nu constă doar în ajustarea tarifelor, ci în măsuri concrete de sprijin din partea statului, a menționat, pentru Radio Moldova, directorul executiv al Asociației Patronale Uniunea Transportatorilor și Drumarilor, Oleg Tofilat.
El recomandă acordarea de subvenții directe pentru pasagerii cu venituri mici, sub formă de vouchere de mobilitate, așa cum se practică în mai multe state europene, precum și facilități fiscale pentru transportatori.
Totodată, Oleg Tofilat propune simplificarea accesului la rute pentru operatorii care investesc în vehicule noi și subvenționarea dobânzilor și a costurilor de asigurare, pentru a stimula reînnoirea flotei.
„În condițiile actuale, cu o cerere scăzută pentru transport de persoane, cauzată de numărul redus de locuitori și de puterea scăzută de cumpărare, transportatorii nu reușesc să-și acopere nici măcar costurile curente. De aceea solicită tarife mai ajustate. Cu atât mai mult, transportatorii nu sunt capabili să investească în vehicule noi, care costă foarte mult. În Republica Moldova, transportatorii nu beneficiază de nicio subvenție. Astfel, dacă un operator efectuează frecvent curse cu puțini pasageri, din punct de vedere economic nu poate rezista mult. Soluția ar fi ca statul să subvenționeze direct utilizatorii. Aceasta este cea mai eficientă formă de sprijin, pentru că banii alocați utilizatorilor au un efect economic mult mai mare”, a subliniat Oleg Tofilat.
Guvernul: „Dialogul trebuie să fie axat pe interesul cetățenilor”
Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a declarat că autoritățile sunt dispuse să analizeze propunerile transportatorilor doar dacă acestea urmăresc îmbunătățirea condițiilor pentru călători.
„În cazul în care confortul cetățenilor va fi asigurat, atunci putem să examinăm astfel de propuneri. La această etapă, nu există premise și nici platforme alternative în afara celei oferite de Ministerul de Resort pentru identificarea soluțiilor”, a precizat Vodă.
El a subliniat că Executivul nu se află „pe două baricade diferite” față de transportatori, ci urmărește același obiectiv – servicii de calitate pentru pasageri și condiții decente pentru angajații din domeniu. Oficialul a menționat că probleme precum implementarea biletului electronic sau alte solicitări ale APOTA pot fi discutate în cadrul ministerial, fără recurgerea la presiuni, mai ales într-un an electoral.
„Haideți să stabilim un cadru de dialog clar, centrat pe interesul cetățenilor, adică al oamenilor”, a conchis Daniel Vodă.
Anterior, transportatorii au organizat trei manifestații: în Piața Marii Adunări Naționale, la sediul Delegației Uniunii Europene în Moldova și la Asociația Națională de Transport Auto.
CITEȘTE ȘI: