Externe

Criză de combustibil în Rusia: maximum câte 10 litri de persoană, într-o nouă regiune

www.moscowtimes.ru
Sursa: www.moscowtimes.ru

Încă o regiune a Federației Ruse s-a confruntat cu lipsă de benzină, după ce atacurile cu drone ucrainene au scos din funcțiune patru mari rafinării și au paralizat aproximativ 13% din capacitatea de prelucrare a petrolului din țară.

După Crimeea, Transbaikal și Primorie, deficitul de combustibil a apărut și pe Insulele Kurile, care fac parte din regiunea Sahalin. Începând de miercuri, 20 august, în raionul Kurilsk au fost introduse restricții la vânzarea de benzină — nu mai mult de 10 litri per persoană, a anunțat administrația districtului municipal Kurilsk, transmit The Moscow Times și The Economist.

Benzina va fi livrată cu prioritate serviciilor speciale și de urgență, precum și persoanelor juridice care „asigură funcționarea vitală a raionului”.

„Contăm pe înțelegerea și răbdarea dumneavoastră”, a declarat serviciul de presă al administrației.

Deficitul de benzină ar putea continua cel puțin până pe 24 august — atunci pe insula Iturup vor fi livrate 19,4 tone de benzină AI-92 și 19,6 tone de AI-95. Nava „Anatoli Ivanov” va pleca spre insulă în zilele următoare, a dat asigurări administrația.

De la începutul lunii august, în urma atacurilor cu drone, în Rusia au fost oprite rafinăriile din Sîzran, Novokuibîșevsk, Saratov și Volgograd. La jumătate a fost redusă capacitatea rafinăriei din Reazan a companiei „Rosneft”, care aprovizionează cu combustibil Moscova și regiunea. Atacuri cu drone au vizat și rafinăriile Slaviansk, Afipsk și Novoșahtinsk.

Anul trecut, raidurile dronelor ucrainene au redus prelucrarea petrolului în Rusia la cel mai scăzut nivel din ultimii 12 ani. Totuși, atacurile, deși numeroase, erau atunci răzlețe și, de regulă, vizau o singură rafinărie, spune Serghei Vakulenko, cercetător la Carnegie Endowment for International Peace.

Acum însă, observă el, campania este țintită asupra tuturor rafinăriilor din regiunile-cheie de consum și prelucrare și ar putea duce la consecințe „fără precedent” pentru piața combustibilului.

Dacă anul trecut rafinăriile puteau fi reparate rapid, acum ele ar putea fi scoase din uz pentru mult timp sau chiar definitiv, consideră expertul.

Deficitul tot mai mare de combustibil generează creșterea prețurilor: AI-92 s-a scumpit cu 40% pe piața angro de la începutul anului, iar AI-95 — cu 50%.

Miercuri, 20 august, prețurile de bursă ale ambelor tipuri au atins niveluri record — 72.514 ruble pe tonă (aproximativ 900 de dolari - n.r) și, respectiv, 82.253 de ruble (puțin peste 1.000 de dolari) pe tonă.

Ana Cebotari

Ana Cebotari

Autor

Citește mai mult