Creatorul brandului turistic al Moldovei „Pomul vieții”: Noua generație descoperă tot mai mult rădăcinile culturale și patrimoniul istoric al țării

Tinerii de astăzi sunt mai aproape de simbolurile naționale și de identitatea Republicii Moldova decât generațiile anterioare, iar independența capătă pentru ei o altă valoare, afirmă Eugen Boico, profesor la Universitatea de Stat din Moldova care a creat brandul turistic al Moldovei „Pomul vieții”. În opinia lui Eugen Boico, noua generație descoperă tot mai mult rădăcinile culturale și patrimoniul istoric al țării, iar simboluri precum „Pomul vieții” contribuie la consolidarea sentimentului de apartenență.
„Este acel simbol care ne unește. (...) Adevărul este că noi nu am creat un simbol nou, ci am luat un simbol care există de milenii, pentru că primele elemente care seamănă cu Pomul vieții pot fi găsite chiar în civilizația Cucuteni (n.r. - cea mai veche civilizație atestată din Europa și, în același timp, una dintre cele mai vechi din lume). Este un patrimoniu pe care noi încă nu-l cunoaștem foarte bine. Noi am avut norocul să fim cei care au lucrat cu acest simbol și am reușit să-l aducem în viața noastră modernă și să-l dăruim moldovenilor”, a explicat Boico la emisiunea „Bună Dimineața” de la Moldova 1.
Profesorul a observat, de asemenea, că mândria de a spune „vin din Republica Moldova” a crescut semnificativ în ultimii ani. Dacă în urmă cu un deceniu mulți preferau să evite subiectul, astăzi din ce în ce mai mulți moldoveni își afirmă deschis originea. Acest proces este alimentat atât de reușitele culturale și sportive ale țării, cât și de recunoașterea tot mai mare din afara granițelor.
Eugen Boico a subliniat că, de exemplu, în România suntem, „probabil, cei mai iubiți dintre pământeni” datorită artiștilor noștri, modului de a fi, oamenilor de afaceri și reputației pe care au construit-o cetățenii.
„Eu lucrez cu tineretul și observ o gravitație și un magnetism către tot ce înseamnă simboluri mai antice care ne reprezintă. Eu cred că este dorința fiecăruia din noi să-și amintească că el reprezintă ceva. Nouă prea mult timp ni s-a spus că suntem mici, neînsemnați și că, în general, trebuie 'să ne cunoaștem locul'. Și iată că simbolurile, inclusiv Pomul vieții, patrimoniul nostru care este în spatele acestui simbol, ne reamintesc că, de fapt, noi trăim pe un tărâm care are un patrimoniu imens care nu este aici timp de ani sau decenii. Deși celebrăm independența de 34 de ani, noi știm că sunt simboluri care au milenii. Și-i clar că, în momentul dat, asta ne validează pe noi, și-i clar că asta reprezintă o valoare aparte, inclusiv pentru tinerii noștri”, a subliniat creatorul brandului, la Moldova 1, de Ziua Independenței.
Boico a adăugat că „Pomul vieții” este un simbol ce a fost adoptat natural de societate, devenind o veritabilă carte de vizită pentru țară atât pe plan intern, cât și internațional.
„Orice țară încearcă să povestească despre ceea ce are de oferit, inclusiv Moldova, iar problema apare în momentul când mai multe instituții ale statului sau mai mulți jucători de pe piața Moldovei încearcă să povestească despre țara noastră - deci fragmentarea, căci fiecare își povestește istoria lui. (...) Pomul vieții servește ca o lentilă de focalizare a tuturor mesajelor. (...) Spre exemplu, în acest an, Pomul vieții este simbolul care prezintă Moldova și în Osaka (n.r. - expoziția internațională „Designing Future Society for Our Lives” din Japonia). Eu am fost la acea expoziție să văd cu ochii mei cum arătăm noi la Osaka și vreau să vă spun că... avem probabil cea mai vizibilă prezență. Într-un stand plin cu tot genul de zgomot vizual - imagini, fotografii, logouri, simboluri de la alte țări – noi aveam o prezență curată, focalizată într-o singură imagine - în simbolul Pomul vieții”, a spus Eugen Boico.
Totodată, profesorul a atras atenția și asupra modului în care poate fi utilizat simbolul „Pomul vieții”, care nu este o marcă comercială, ci unul care aparține fiecărui cetățean. Există, totuși, reguli de bază, precum evitarea reprezentării acestuia cu ramurile întoarse în jos, întrucât acest lucru are o conotație funerară.
„Pomul vieții este un simbol care aparține fiecărui cetățean. De asta există un site, pomulvietii.md, unde poți vedea, în primul rând, tot ce înseamnă simbolul dat, dar și regulile de bază de utilizare. Respectiv, noi avem acest model permisiv, în care oricine din R. Moldova ar putea să-l utilizeze. El nu poate fi utilizat pentru scopuri obscene și nu poate fi denigrat”, a subliniat creatorul.
Brandul turistic „Pomul vieții”, un simbol-cheie în promovarea turismului național, a fost lansat la 20 noiembrie 2014, de Agenția Turismului Republicii Moldova în parteneriat strategic cu proiectul USAID CEED II. În prezent, „Pomul vieții” nu este doar un brand turistic, ci și un instrument strategic pentru promovarea imaginii țării la nivel internațional.