ELECTORALA 2025 // „Pot influența alegătorii”: Promo-LEX a identificat cel puțin zece „sondaje” neautorizate și solicită autorităților să investigheze cazurile

În plină perioadă electorală, internetul s-a transformat într-o adevărată „piață a sondajelor politice”, unele realizate neautorizat, dar care ar avea scopul să formeze percepția cetățenilor, inclusiv prin promovarea unor narative și influențarea comportamentului alegătorilor. Constatarea aparține Asociației Promo-LEX, care a semnalat cel puțin zece cazuri de realizare a unor astfel de „sondaje” ce contravin legislației electorale.
„Platforme obscure, pagini anonime și chiar site-uri, aparent credibile, au început să publice așa-numite sondaje, care de fapt sunt niște chestionare fără publicarea unor rezultate, care pretind că studiază opiniile cetățenilor. (...) Observatorii Promo-LEX au semnalat cel puțin 10 cazuri de realizare a unor „sondaje” neautorizate. Printre acestea se numără și unele care vin din surse complet neidentificate, nu au date în ceea ce privește cheltuielile suportate”, a subliniat Promo-LEX.
Potrivit sursei citate, sondajele de opinie reprezintă un instrument important pentru înțelegerea preferințelor alegătorilor și, în context electoral, sunt strict reglementate pentru a evita manipularea opiniei publice și a asigura transparența.
Promo-LEX subliniază necesitatea implicării autorităților pentru a investiga de unde apar aceste sondaje, cine le finanțează și mai ales – ce scopuri urmăresc. Totodată, Comisia Electorală Centrală este îndemnată să investigheze aceste cazuri și să colaboreze cu alte instituții pentru aplicarea sancțiunilor corespunzătoare.
Regulamentul Comisiei Electorale Centrale (CEC) privind organizarea și desfășurarea sondajelor de opinie și a exit-pollurilor în perioada electorală prevede că fiecare cercetare de acest tip trebuie autorizată. Potrivit Promo-LEX, dreptul de a comanda sau finanța sondaje de opinie o au competitorii electorali, persoane juridice înregistrate în țară și cetățeni simpli. Din moment ce există intenția de a realiza un asemenea exercițiu, aceștia trebuie să înștiințeze organul electoral, care va decide dacă autorizează efectuarea sondajului.
Cadrul legal prevede că cererea către CEC trebuie să conțină mai multe date pentru a fi asigurată transparența în ceea ce privește identitatea celui care urmează să efectueze sondajul, precum și date referitoare la identitatea finanțatorului, lista întrebărilor care urmează a fi incluse în chestionar etc.
Menționăm că, pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie, CEC a autorizat 13 sondaje de opinie, realizate de opt entități.
CITIȚI ȘI: